Fysiklektion

majola

Trådstartare
Jag har problemet att jag tippar över framåt om en häst rycker till i bettet, samt att jag blir spänd i skuldror och armar på hästar som vill ha mer i munnen än jag vill ha i handen.

Min ridlärare menar att jag måste slappna av i axlar/skuldror och armar och när de hänger sig på bettet med avslappnande armar/axlar omsätta den kraften ner till sittbenen så att hästen själv måste bära upp kraften som den lägger i bettet. Typ som en hävstångseffekt genom armarna, mittelpositur och ner i bäckenet. Jag förstår principen lite grann, men det är jättesvårt att omsätta! Jag måste låta mitt ki falla (har plockat fram Swift ur bokhyllan för att läsa på) preis i rätt ögonblick.

Nu har jag övat med min sambo, ett snöre och en balansboll! ;) Men så där riktigt kläm på det hela får jag inte. Och på hästryggen är det ännu sämre...

Är det någon som känner igen detta och kan ge ett par handfasta tips? Min ridlärare säger alltid att när han red hos Neindorff så talades det minsann i gåtor och inget serverades på ett silverfat och det är så himla nyttigt att klura ut själv vad som menas. Det är det säkert, men också förbaskat frustrerande! (Men det är antagligen det arbetat jag gör nu?..)

Sv: Fysiklektion

Min fröken som då har gått den tyska beridarutbidlningen i Verden OCH är nån slags gymnastikinstruktör har gjort följande övning för oss.

Stå eller sitt i ridpossition med böjda armar.
Låtsas ta tag i en trenchcoatmed vardera hand och öppna den osm om du vore - flashing man in the woods.

Då kommer du att stabilisera din bröstkorg mellan skulderbladen UTAN att blanda in muskler som skapar spänning i skuldror eller armar.
Du kan vara jättestadig i din posstion - men samtidigt mjuk i handen

Samma muskler kan du hitta im du tänker att du skall trycka området mellan skulderbladet upp i bröstbenet.

När du gör det så tuttar du upp dig :D just eftertsom du hittar dina hållningsmuskler högre upp i ryggen

Det är här du måste vara stark för att INTE börja dra åt andra hållet.
Eller låta hästen rubba dig ur din possition.
vilket ju händer 99 % av ryttarna :angel:

När jag skriver om detta missförstås det - men du som ändå är inen på samma väg lär ju ändå hajja.

Det hanldar om att aktivera multifidus. Hållningsmusklerna i ryggen

Vill du ha bild?

Din ridlärare har fel - det tar för lång tid att lista ut själv
: o han är bara ingen pedagog :D

För att du skall orka göra det här (flsching man in the woods" så måste du ju också ha en låg tyngdpunkt ( det är här sally kommer in med sitt CHI Du hämtar din styrka från ditt kraftcentrum - du stabiliserar din position.)
Du gör det automatiskt om du är stark i ditt öppnande och orkar hålla rocken öppen

På en del hästar räcker det för att skapa rätt kontakt med bettet.

En häst som gått länge och hängt får du ju kombinera med övergångar och halvhalter.
Det beror ju lite på hur bra grundbalans hästen har

Senast ändrad:

Din ridlärare har fel - han är bara ingen pedagog :D

Det retliga är att han kan förklara, men han gör det först när ahn tycker att man själv har plågats tillräckligt länge. :devil: Det får inte vara för lätt liksom utan man ska verkligen desperat tråna efter den där kunskapen. Det är en något alternativ pedagogik kanske man kan säga...

Ja, jag vill ha en bild! Omedelbums, tack.

Här kommer två bilder om hur hållningen fungerar

Detta är en jätteskön bild tycker jag om hur ryggen stagas upp.
Multifidus är "den djupaste". Erector spinae gruppen de ytligare.

http://i33.photobucket.com/albums/d93/pingo_susan/image1L6.jpg

Här har du en länk hur det ser ut inne i kraftcentrum hur spänning i korsettet ökar trycket och ger stabilitet i bålen = CHI

http://www.back-exercises.com/image-files/muscles-lumbar40.jpg
(men håll inte in magen- det är en anna övning som de gör )

har en teckning nånstans också skall bläddra lite

Det som är så svårt med ridning är ju att du skall var stabil här - ge efter där och detta förändras ju i takt med hästens rölser :crazy:
Tex med kreuz anziehen ( som jag forfarande inte kan stav till - så måste du ju ge efter i den nedre delen av multifidus ( i länden)

Senast ändrad:

Men det blir lite samma rörelse som om jag rätar upp mig, låter solarplexus sträva framåt-uppåt, skulderbalden hop? Den delen har jag halv-schysst koll på. Det är mest mittelpositur som spökar. Det där med att koordinera bäckenet mitt i hela soppan.

Jag har problemet att jag tippar över framåt om en häst rycker till i bettet, samt att jag blir spänd i skuldror och armar på hästar som vill ha mer i munnen än jag vill ha i handen.

Min ridlärare menar att jag måste slappna av i axlar/skuldror och armar och när de hänger sig på bettet med avslappnande armar/axlar omsätta den kraften ner till sittbenen så att hästen själv måste bära upp kraften som den lägger i bettet. Typ som en hävstångseffekt genom armarna, mittelpositur och ner i bäckenet. Jag förstår principen lite grann, men det är jättesvårt att omsätta! Jag måste låta mitt ki falla (har plockat fram Swift ur bokhyllan för att läsa på) preis i rätt ögonblick.

Nu har jag övat med min sambo, ett snöre och en balansboll! ;) Men så där riktigt kläm på det hela får jag inte. Och på hästryggen är det ännu sämre...

Är det någon som känner igen detta och kan ge ett par handfasta tips? Min ridlärare säger alltid att när han red hos Neindorff så talades det minsann i gåtor och inget serverades på ett silverfat och det är så himla nyttigt att klura ut själv vad som menas. Det är det säkert, men också förbaskat frustrerande! (Men det är antagligen det arbetat jag gör nu?..)

Ha ha läser alla Sally här nu?:confused: Och tänker CR. För mej är det rätt nytt, men lyckligvis inte helt främmande.:p

Jag har en sak som inte alls är snygg eller rätt eller Sally alls (vad jag sett ännu i alla fall) men som jag ibland gör (lärt av tränare) om en häst hänger på.

Nu gör inte de jag rider det,oftast, ligger inte för dem, men det har hänt.

Förutom allt som har att göra med egna sitsen: (där tror jag på att "låta bollen falla" ner i leran, och bli mer nere i den delen än upp i axlarna. Jag har själv det problemet för jag är en sån snabb och otålig natur att jag gärna är sån jämt inte bara på hästryggen. Och mår bra av lite kraftcentrumtänk till vardags också. :o )

Så: helt enkelt lätta i handen och låt hästen känna att den måste bära sig själv för du tänker inte göra det:devil: . Då och då släppa lite framåt (samtidigt som du gör allt det andra med din egen sits)kanske snubblar den till, men den kommer om den orkar o kalrar det att balansera upp sig ( och då måste du sitta i balans och inte kasta fram den igen förstås)

Det förutsätter att hästen är på en viss nivå självklart, (och du med men det är du nog) man kan inte göra så bara hur som helst. Men ibland på en häst som går och hänger på.

Kanske några tycker det är helt uppåt väggarna, men jag menar inte som enda åtgärd utan som en del av helheten att rätta till problemet.

Ska jag vara helt ärlig fungerade det bra på hingsten som hade såna tendenser, fast där handlade det mer om att försöka pulla sig fram ibland när han var upprörd. Han la av hängandet och bar sig mycket bra, kunde t o m galoppera på helt utlängd tygel och han gick kvar (bara som test).

Senast ändrad av en moderator:

Nej inte samma prova att flasha lite och då - utan att lyfta solarplexus - du skall ned.

Gör också denna övning; stå i ridposstioin gå fram itll en vägg och tryck utan att ändra din possition

Vgg.jpg

Här ökar du buktrycket - hittar CHI - det anväbder du dig ju också av i halvhalterna och avsaktningar

Chi och flasha ;) så blir du stark i mittelpositur :)

Asajobbigt jag vet - men hästen skall ju inte spänsta ensam :angel:

Senast ändrad:

Nja, jag fick "Ett med hästen" i julklapp för sisdär 15 år sedan. Läste den då och har sedan tittat i den av och till. inte min typ av text egentligen, så jag har inte använt boken särskilt mycket. Men eftersom min ridlärare nämnde ki igår så tyckte jag att jag måste se efter vad hon skriver om det, eftersom jag visste att det nämns i boken.

Problemet (med de specifika hästarna jag tänker på just nu) är inte direkt att de hänger sig på bettet, utan snarare de snabba och häftiga dykningarna mot bettet, de som så lätt drar en ur sin position...

Tja, alla de bilder/filmer som du har visat är med graman på( förutom kandaret):D
Om man låter dem hänga i den- dras framåt med hästen

Varför graman hela tiden:confused:
De sista hästarna såg inte särskilt upphetsade ut.

Även om du måste ha den på, behöver du inte använda den- eller?

Jag är inte särskilt stolt över att jag är så pass dålig ryttare att jag behöver använda hjälptyglar. Men strö gärna salt i såren, det får jag tåla om jag lägger ut filmer.

Jag rider som jag blir tillsagd (eller försöker i alla fall, det går sådär), heter det korta gramanen så gör jag det, heter det läng ut den så gör jag det. Jag är verkligen ingen naturtalang så det är väl därför det tar lite längre tid för mig än för andra. :crazy:

Nja, jag fick "Ett med hästen" i julklapp för sisdär 15 år sedan. Läste den då och har sedan tittat i den av och till. inte min typ av text egentligen, så jag har inte använt boken särskilt mycket. Men eftersom min ridlärare nämnde ki igår så tyckte jag att jag måste se efter vad hon skriver om det, eftersom jag visste att det nämns i boken.

Problemet (med de specifika hästarna jag tänker på just nu) är inte direkt att de hänger sig på bettet, utan snarare de snabba och häftiga dykningarna mot bettet, de som så lätt drar en ur sin position...

Hmm, du skrev att du had emer i handen än du ville? Men om det handlar om att rycka: då går den ju inte stadigt o avspänt i handen innan heller, antar jag?

Utan den småtjafsar för att komma undan, eller går bakom hand?

Då ser jag nog mer det som problemet, hur du ska få hästen fram till handen på ett ärligt sätt, dvs att den själv söker sig fram till bettet. När den väl går där kommer den inte att vilja dyka ner (om inte något stör den självklart)

Hmmm och då kommer jag till samma slutsats som axel, gramanen:confused: Vad gör den för att hjälpa dej där, tycker du?

Varför behöver du den?

Hur är din hand? Är den stilla? Har du en stadig dvs jämn lätt kontakt, som inte glappar. Många hästar hatar ju glapp i tygeln.

Du ser ut att sitta snyggt men behöver nog kanske "släppa ner bollen" för att få lugnare mer balanserad sits; kanske?(Med det menar jag bara det du skrev att du har vikten för högt uppp i axlarna istället så det blir spänt)

Och du, naturbegåvningar tror jag inte vi är här nån av oss, i alla fall inte jag. :o Tror vi alla kämpar på, annars hängde vi väl inte här för att lära mer av varandra:angel: :idea:

Kan du inte säga att du får en arbetsskada i rygg, nacke o skuldror om du måste fortsätta med G?:idea:
Helt klart att hästarna häver sig mer/drar tillbaka med den på.

PS. Den där bruna som vill gå som en skottkärra, skulle jag rida över tygeln o få igång baken mer på. DS.

Men har inte det framgått att Majola är ett slags elev i Tyskland, och att det inte är hon som fattar besluten....

Det hon pratar om är hur man ser på den tredje kvaliteten i den tyska Dressyrskalan i Tyskland.
Rätt kontakt med betttet - den är annorlunda än den svenska

Men vad vet jag - och - tyskarna vet ju inget om ridning :D

Senast ändrad:

Men har inte det framgått att Majola är ett slags elev i Tyskland, och att det inte är hon som fattar besluten....

Det hon pratar om är hur man ser på den tredje kvaliteten i den tyska Dressyrskalan i Tyskland. Rätt kontakt med bettte - den är annorlunda än den svenska

Men vad vet jag - och - tyskarna vet ju inget om ridning :D

Jo när du säger det så har jag förstått det. OCh att hon blir tillsagd att rida så.

Men jag som är obildad :o fattar inte riktigt vad tanken är att uppnå ändå, eftersom det inte fungerar eller känns bra för majola.

Hur är vägen tänkt liksom? :confused:

Och en tanke, finns inte olika skolor även i Tyskland? Vad står man för på just denna anläggning?

Majola, ser att du inte väljer gramanen själv. Men :confused: undrar ändå vad får du då för hjälp med det här, eftersom det inte blir bra med g. :confused: Det finns kanske en tanke som jag inte fattar?:o
(mycket möjligt )

Jag resonerar enbart utifrån vad jag tänker själv och det är ju inte på
nån hög nivå precis, men hästar är väl å andra sidan rätt lika överallt i o f s.

Vad motiverar man med, och får alla rida på samma sätt m g? (bara nyfiken)

Det där med gramanen vet jag ju ingenting om, och det hör ju inte hit.
Det är ju axel som blandar in den och "strör salt i såren"

Vad Majola frågar om är ju hur hon skall bete sig för att behålla sin possition - sitsen är väldigt centralt i det tyska systemet.

och då även det man kallar "possition."

Hon frågar inte hur skall jag hindra min häst att rycka i tygeln eller vara tung i handen - utan hur skall jag behålla min "mittelpossitur" oavsett vad hästen än gör.

I tyskland skapar man ramen med sin hållning = possition mycket mindre än med tygel och skänklar.

Min tyska fröken är starkt emot graman - men det var ju inte det som var frågan här.

Utan hur behåller jag min possition i alla lägen - utan att dra i tygeln - utan att ändra ramen

Senast ändrad:

Vad Majola frågar om är ju hur hon skall bete sig för att behålla sin possition - sitsen är väldigt centralt i det tyska systemet.

och då även det man kallar "possition."

Hon frågar inte hur skall jag hindra min häst att rycka i tygeln eller vara tung i handen - utan hur skall jag behålla min "mittelpossitur" oavsett vad hästen än gör.

I tyskland skapar man ramen med sin hållning = possition mycket mindre än med tygel och skänklar.

Jo, jag förstår frågeställningen rent teoretiskt då, och att skapa ramen på det sättet är ju också ett ideal för mej:o

Men jag förstår inte ändå, för en dela v målet måste vara att hästen inte gör så?

Men ok, det måste då krävas en :devil: styrka för att sitta kvar oavsett hur hårt hästen rycker. Om vi pratar om enbart det, alltså.

Förutom det en oberoende hand, skulle jag säga.

Om man har en hand som kan röra sig utan att sitsen ändras så följer man inte med om hästen drar fram huvudet, men det handlar också om med vilken styrka den gör det. Vid en viss gräns kan väl bara en riktig atlet sitta kvar.:confused: Det handlar då också om vad man gör med sätet "under tiden" för att få hästen fram till handen, och då krävs koordination och balans.

Jag tänker att det först handlar om att få ner tyngdpunkten varaktigt för det är lätt att den åker upp när det blir problem i handen o med balansen och man tippar lättare fram om man har allt uppe i axlarna/brösthöjd. Vilket är vad du säger, med andra ord bara.

Vilket majola är inne på också.

Och jag håller med om det du skriver också ang tyngdpunkt och ridning m övergångar mm.

Hmm vi säger det nog på olika sätt:confused: helt enkelt.

Så jag vet inte vad jag säger, funderar mest "högt".

Men en oberoende hand är omöjlig om inte tyngpunkten är låg, tycker jag. Den förutsätter avspänning i axlarna, vilket i sig blir svårare om hästen bråkar mot handen.

Man kan träna på det också, vet inte om det görs?

Svarar dig även här (tycker du jag förföljer dig? :D ), hoppas det är ok.

Lite Swift-övningar till dig när du flyttar chi:
1) Tänk dig att du andas in din favoritdoft (genom näsan). Verkligen känn hur du drar in choklad/vanilj/liljekonvalj (vad du nu väljer) genom näsan, och hur hela doften fyller din näshåla. Fortsätt dra den neråt, se hur den virvlar ner för din luftstrupe för att slutligen hamna i lungorna. (Andas in långsamt och njutningsfullt). Tänk dig att du ser den virvla nere i lungorna, så att varje cm av lungytan kommer i kontakt med doften (jag brukar tänka mig att luften är vit). Sen när du verkligen njutit dig igenom andetaget, släpper du ut det hårt genom munnen. Våga "pusta". Upprepa ett par gånger. Känner du hur tyngdpunkten sjunker nedåt för varje gång du andas ut? Till slut känns det som om din tyngdpunkt är nere i marken! (den åker liksom hiss neråt för varje gång du gör detta)

2) Övning som kräver sambo. Sätt dig på en stol och blunda. Föreställ dig ett betongklot som ligger i din bäckenskål. Fokusera fullt ut. Kanske är det blått, det har skrovlig yta men är helt klotrunt. Det ligger mellan dina höftkammar. Andas lugnt. NÄr du känner dig avslappnad tar din sambo tag försiktigt i dina axlar och du fortsätter tänka på betongklotet. Det är det enda som existerar för dig. Din sambo börjar nu försiktigt försöka rubba dig. Det är jätteviktigt att han inte tar häftiga tag, då försvinner din koncentration och du börjar istället spjärna mot kraften. Förhoppningsvis kommer han att känna att du är väldigt stabil och i princip orubblig.

Nästa gång tänker du istället att du har ett frimärke på näsan. Känn hur klistrigt det är mot nästippen. Fokusera på frimärket. Och be din sambo rubba dig. Du kommer att kännas lika stabil som ett korthus... Så stor är skillnaden om man har sin tyngdpunkt långt upp eller ner...

3. Till häst kan du alltid tänka dig att du är en sådan här leksaksdocka som är rund i gumpen, som ställer sig upp oavsett hur mkt man knuffar på den. Den här liknelsen hjälper en också få ner tyngdpunkten. Likaså om du tänker dig att ditt bäcken är en skål med brylépudding som hästen INTE får skvilpa ut. Ditt jobb går till 100% ut på att bäckenskålen inte ska spilla en droppe.

De hästarna som gör så är oftast de som hålls i för hårt o länge av ryttaren.
I detta fallet tror jag inte att det är så, utan är en reaktion på G.
Att hålla emot en häst som gör så är i stort omöjligt. Man får fråga sig varför den gör så.

En handikappad ryttares häst gjorde så, men fick en resårsnodd på tygeln o order att skritta på lång tygel ibland.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka