fyrverkeri/åska/skott-CD

Glimfeather

Trådstartare
Nån som har testat med bra resultat? Var hunden rädd innan eller tränade ni i förebyggande syfte?

Min unghund reagerar varken på skott eller åska, men snart är det ju nyår och för att undvika att han får en chock om vi hamnar på nåt ställe med mycket fyrverkerier så ligger jag just nu och lyssnar på den här skivan. De andra ljuden är ju inte heller dumma att träna på, han är ju bara åtta månader. Än så länge ingen reaktion.

Har dock bara tvn att lyssna med, så jag får väl ha på skivan under helgmiddagarna hos mamma som har lite bättre ljudanläggning ;)

Senast ändrad:
Sv: fyrverkeri/åska/skott-CD

Jag har en skiva hemma men har inte provat den än. Men jag har hört om många som inte tycker att det blir samma sak som i verkligheten.

Jag har inte testat själv men funderar lite på just det som line_n skrev att det inte blir samma sak som i verkligheten. Jag tänker tex på min sambos hund som skäller halsmandlarna av sig om det plingar på dörren men om det plingar på tvn struntar han i det...
Har dock hört om ytliga bekanta som testat på sina hundar som inte vart med om nyår förut och de reagerade inte så mycket på nyår, dock vet man ju inte om det va pga skivan eller ej.
Jag hade iaf testat är hunden rädd så är det ju bra att veta innan det brakar loss rejält :)

Jag har inte provat någon cd med sådana ljud, men hittade någon fyrverkeritillverkare som hade filmklipp på sina fyrverkerier, komplett med ljud osv. Det spelade jag upp för tanten när hon hade blivit fyrverkerirädd. Hon brydde sig inte ett smack.

Likadant om vi tittade på tv där det var fyrverkeriljud, hon brydde sig inte. Hon brydde sig inte heller om vanliga skott vid tex skott på brukshundklubb eller så. Det var bara de riktiga fyrverkerierna hon brydde sig om, till en början. Andra året (hon blev rädd när hon var 9 år) så blev det värre. Då blev hon rädd för månen (hon trodde att den skulle börja smälla), gatlyktor, inspelade smäll-ljud osv, men bara kring nyårsafton och de veckorna efteråt som det smälldes.

Eftersom jag ganska snart efter hennes sista nyår insåg att hon nog inte skulle finnas med mig nästa nyår, så blev det aldrig att jag försökte träna bort rädslan. Däremot kan jag tänka mig att det hade gått att få lite bättre om jag hade lagt ner tid på det, då när hon hade blivit så extremrädd.

Nej, samma sak blir det ju inte. Men har man en bra ljudanläggning kan det nog bli nästan iaf. Läste på ett annat forum om en hund som var rädd men faktiskt var rätt cool på nyår efter en hösts träning :)

Förresten så skäller mina hundar om det plingar på tvn trots att vi inte har ringklocka :p de reagerar när hundar skäller också ^^

Min förra hund var rädd för vissa ljud men brydde sig inte om de kom från tvn. Dock gjorde han det hemma hos mamma som har en riktigt bra ljudanläggning.

Värt att testa hur som helst :) Ska försöka komma hem till mamma och köra skivan i helgen!

Det blir tillräckligt samma sak för att en hund som redan är raketrädd skall reagera på skivan iaf.

Det är nog så nära man kan komma utan att smälla av ett eget fyrverkeri hur som helst :)

Jag tror inte att varken en CD eller TV fungerar som i verkligheten.

I varje fall min hund är totalt oberörd av den våldsammaste pang-pang på TV, medan hon ibland kan reagera med oro inomhus inför ett oväntat men ganska svagt ljud som kommer utifrån. (Åtminstone var det så förra vintern, då hon var valp, numera är hon betydligt tuffare).

Kriteriet är tydligen om ljudet är ovanligt eller oväntat. T.ex kom hon och försökte krypa in under täcket i vintras. när hon hörde snöplogen ute, och reagerade också med oro för varningssirenen innan de sprängde på ett nybygge i närheten. Samtidigt kunde hon passera förbi stora, bullrande maskiner på någon meters avstånd på samma byggplats utomhus, utan att så mycket som lyfta på ögonbrynet. I och med att hon såg maskinen fanns det tydligen en förklaring till oljudet, och då blev hon aldrig orolig.

Skottfasthet brukar jag träna genom att promenera i närheten av en skjutbana. Man kan variera avståndet, och närma sig successivt, om man märker att hunden är oberörd, (i annat fall får man förstås ta det försiktigare). Om hunden är lös, och springer omkring och har kul, reagerar den oftast inte alls för skotten. Det är förstås också viktigt att man själv inte gör någon affär av ljudet. Börjar man jamsa och "trösta" hunden, riskerar man att öka en rädsla som var obetydlig från början, eftersom då hunden kan få för sig att knallen är något farligt.

Väldigt bra övning inför kommande nyårsfyrverkerier. Fast ibland tror jag att det inte är så mycket själva knallarna som många hundar blir otroliga av, utan snarare det där tjutande ljudet när raketerna skjuts upp.

kl
En bekant hade smällarrädda hundar, när det var dags för nyår så drog hon för gardinerna o satte på den intränade skivan, hundarna lät sig luras o regerade inte speciellt på skivan som dom var vana vid.
Tänk på att skott/fyrverkerier/raketer/åska ligger inom olika frekvensområden, för att en hund är rädd för det ena betyder inte att den är rädd för de övriga.

mvh

Jag har testat en sån skiva på de två av mina som är skott- och åskrädda. När jag spelade upp den på laptopen så fanns noll reaktion hos hundarna, inte ens när jag drog på ljudet ordentligt. Men sen testade jag i vardagsrummet, på cd-spelaren som är kopplad till en förstärkare och rejäla högtalare.... körde åskspåret och även på låg volym så började ena hunden (som är mest rädd) stressa upp sig direkt och den andra blev lite lätt orolig... de högtalarna kan iofs ge rejält med bas om man vill och det mullrade väldigt realistiskt i mina öron och tydligen även i hundarnas. Så jag tror att det kan variera mycket med hur pass bra ljudanläggning man använder.

Liknande trådar

Övr. Hund Min äldsta är väldigt rädd för höga ljud (åska och fyverkerier, skott har han aldrig varit med om "på rätt sätt") på grund av en...
Svar
6
· Visningar
1 277
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Vår (min mammas) hund är skotträdd, och min mor tycker att det blir värre och värre varje nyår. Vad gör man? När hon var yngre...
2
Svar
36
· Visningar
7 197
Senast: vallhund
·
Hundhälsa Camaro har aldrig tidigare varit direkt rädd för höga ljud. Hon har tagit skott, fyrverkerier osv med ro. Hemma har vi kunnat skramla...
2
Svar
30
· Visningar
10 248
Senast: Disen
·
L
Övr. Hund Jag vet att ämnet är uttjatat vid det här laget och jag har tillbringat tid att titta genom gamla trådar som tar upp ämnet. Men jag...
Svar
17
· Visningar
3 127
Senast: Orvar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka