Fyra tjocka ben!!!

Piamaria

Trådstartare
Kom till stallet igår och fann min häst med samtliga ben jämntjocka! Inget halt så han fick röra på sig en stund. När vi kom tillbaka från ridturen så var benen som vanligt. Inget dålig i magen, inga sår! Var tillbaka på kvällen och då hade det börja fylla i igen.Han såg pigg ut och hade ätit upp all mat. Hästen står på halm. Den är inte suuuperbra men inget möglig. Den är dock blandad med lite grönt här och där som har följt med in i halmbalen och det där pillar han ju i sig. Och hagen är ju, som väl hos de flesta just nu, blöt o äcklig. Det är ingen lera trots allt och när han går in så brukar bara hovarna vara kladdiga. Självklart så går han ju där och pillar i sig en massa skit under dagen men det är ingen ny hage, de har gått där sedan september. Hästen är avmaskad för ett par veckor sedan. Flera träningar är inplanerade, ska jag vara orolig??????? Jag tempade aldrig hästen, min jubelidiot, men det är det första jag gör idag!!

Sv: Fyra tjocka ben!!!

Det är en tarmreaktion, brukar bero på att de stoppat i sig något ohälsosamt i det vissna gräset nu på hösten. Någon bakterie alltså, som stör tarmen, reaktionen blir svullna ben (istället för svullna hovar - fång).

Boten är bakjäst några dagar och rörelse. Man kan även linda stallbandage om man har problemet att benen blir väldigt svullna.

Sv: Fyra tjocka ben!!!

Jag tänkte nog kanske det! Men frågan är hur mycket rörelse??!! Boka av träningarna??!!!!

Liknande trådar

Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 351
Senast: Messy
·
Hästvård Hej! I söndags när jag red ut på min 7-åriga islänning så kändes hon inte alls som vanligt. Hon har ridits väldigt sparsamt ett tag och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 184
Senast: Lobelia
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 808
Senast: Luleå
·
Hästvård När jag plockade in min 5-åring från hagen på söndagkväll var han väldigt halt på vänster bak, ville inte riktigt trampa ner ordentligt...
Svar
10
· Visningar
3 354
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023