Fyra åringar!

Halifaxen

Trådstartare
Det finns säkert sådana här trådar redan. Men jag undrar hur ni tränar med era Fyra åringra? Sitter ni ner på dem i traven? tävlade? mm

Jag själv har precis fått en 4 årig fullblods valack som är väldigt väl grundutbildad. Har en stadig fin unghöst form. Kan lite skolor men då inget avanserat.



//Malin
 
Sv: Fyra åringar!

Halifaxen skrev:
Det finns säkert sådana här trådar redan. Men jag undrar hur ni tränar med era Fyra åringra? Sitter ni ner på dem i traven? tävlade? mm

Jag själv har precis fått en 4 årig fullblods valack som är väldigt väl grundutbildad. Har en stadig fin unghöst form. Kan lite skolor men då inget avanserat.



//Malin

Jag har också ett fullblod som jag köpte som 4 åring, han är 6 år nu. Även han var väl grundutbildad. dock såg jag på din bild på det andra forumet att din ser ut ung. som min gjorde när jag fick hem honom - dvs väldigt omusklad och ganska tunn.
jag gjorde så att jag bara red i skogen första 2 månaderna (det var sommar) och lärde känna honom samtidigt som jag byggde upp honom. Du tappar inget på hans grundutbildning på det, snarare tvärt om, du har chans att stärka upp honom innan du börjar "nyttja" välridenheten för fullt, och som sagt - lära känna honom.

jag red endast utomhus i 2 månader, med undantag för lite skoj i ridhus i fråga om bommar nån gång/vecka. Inget arbete i padock alls utöver det...
på hösten började jag rida för tränare och då hade han muskler och gick att fortsätta utbildningen på under vettiga omständigheter.

fullbloden är ju ridna sen tidigt och ofta ganska färdiga både i kropp och huvud. det har du igen sen, men det finns ingen orsak att skynda, det han kan kan han även om ett par månader.

bara lite synpunkter ideer och tips....
 
Sv: Fyra åringar!

Jag har en 4 åring, men det är en ponny :)

Jag har bara suttit ner i traven 3 pass och då endast ca 5 minuter per gång. Hon är väldigt stadig och lättlärd, så det har känts helt rätt! Inget jag har planerat att göra, det har bara blivit så.

Hon är ej tävlad. Har inte varit igång någon längre period, och nu är hon på sommarbete! :D
 
Sv: Fyra åringar!

jag har kommit ganska långt med min 4-åring. han går i form när jag ber han och går fint på volter kan gallopfattningar, skänkelvikningar m.m. vi hoppar unghästklasser då och då. Mest för skojs skull men även för att få rutin. Men nu har vi det bara skojsigt i skogen och hoppar naturhinder. ;)
 
Sv: Fyra åringar!

Kul tråd, har nämligen haft mitt 4-åriga fblsto i ca 1 mån nu och funderar väl lite på att mest bygga upp hennes kondition o muskler till skogs, man kan ju träna mkt i skogen oxå, jag flyttar henne lite, ökar o minskar traven, gör halter och tränar fattningar, ibland rider jag lite på en åker på en volt, men mest lallar vi runt i skogen som sagt. Ska väl försöka att rida för min instruktör några ggr i sommar men det blir ju mest för att själv få lite kritiska blickar på mej. I höst däremot blir det löshoppning o lektioner för lilla hottan...
 
Sv: Fyra åringar!

Okej. Jo jag rider med relativt mycket i skogen och ibland även på en åker där vi rider lite på en volt. Över lite form, fattningar och övergångar och sånt. Har ju bara haft honom i 9 dagar så har ju int hunnit med så mycket än med honom men had etänkt att nu i början blir det mycket "lärakänna" varandra och om nån månad elller två så blir det lite lektioner så man får lite tips och ideer från tränare :) Min hopptränare vill gärna att vi kommer igång med löshoppningen snart med så man inte börjar med den uppsutnna hoppningen så tidigt. Han är hoppad både uppsutten och löshoppad men nu tyckte hon att vi ska löshoppa mycket.



Vad använder ni era hästar till? Kommer ni att inrikta er på hoppning eller dressyr??
 
Sv: Fyra åringar!

Hejsan!

Min 4 åring har jag nu ridit på i ca 1 år. Det blir mest skogsridning men ett par gånger i veckan rider jag i paddock/ridhus och jobbar då med skänkelvikningar, öppna och sluta. Han är även löshoppad och jag skall nu börja ta hopplektioner för en tränare. Min dressyrtränare kommer oftast ett par gånger i månaden eller så ofta som min ekonomi tillåter :smirk:
Vi har inte tävlat uppsuttet ännu. Jag har inget grönt kort och hästen är inte färdig för att visas uppsutten ännu. Däremot så har jag ställt ut honom vid ett tillfälle.
 
Sv: Fyra åringar!

Jisses, hur hinner människan? Tänkte jag när jag läste rubriken Fyra åringar.
Och så visade det sig att det handlade om en enda häst - en fyraåring (utan mellanslag mellan fyra och åring):D

Immer
 
Sv: Fyra åringar!

Jag har precis startat min i "Dressyrprogram för fyraåriga hästar". Vad gäller nedsutten trav så föreskrivs det genom hela programmet, så när som på vid "trav med förlängda steg", där lättridning är tillåten.

Vi jobbar med skänkelvikningar, öppnor och har börjat med förvänd galopp. Målet är att kvala till Championatet på Flyinge i år igen, och att ÅKA dit dessutom...
 
Sv: Fyra åringar!

Hej!

Har en 4- åring e. Goldmine xx. Han har haft en viloperiod på 2 månader i vår(jag har jobbat utomlands), men är nu i full gång igen! Första dagen som matte kom hem och skulle rida efter viloperioden var INTE kul! Han och lillebrorsan (3 år) hade haft det SÅ skönt utan mig, men ack vad de har fått jobba ;)

4-åringen hoppar bana på ca 80 cm, enkelt. Går väldigt fint i form, med framåtbjudning och tar verkligen stöd på bettet. Han har lite svårt att sätta sig i galoppen, men vi jobbar på det och det har redan blivit bättre! Har också hoppat lite stockar i skogen, då har det även blivit några kombinationer och han tycker det är toppen! Planen är att vi ska på första terrängträningen om några veckor! Om han brås på storebrorsorna så kommer han att bli en duktig fälttävlanshäst:) .
 
Sv: Fyra åringar!

jag har ridit in ett svenskt hbl. han är 5 år nu. han strulade lite i början av inridningen. det tog över 2 månader innan man kunde sitta på han, han var otroligt bakskygg. såfort han kunde svänga och sakta ner farten någorlunda red vi ut så mycket som möjligt. detta var dock i februari så vi var till viss del tvugna att vara inne. när vi red ut red vi alltid ut med den snällaste hästen vi känner, ALDRIG med nån hetsig. denna snälla häst var 110% trafiksäker, vilket gjorde att min lärde sig att bilar är inget farlig, varför ska man va rädd för de? nu är han en av de stabilaste att rida ut på. jag startade honom både på en hopptävling som 4, på höjden bommar, då ej inhoppad. sen tävlade jag även 2 st L:C, men jag red lätt hela prog samt stod upp i galoppen. sen nu i mars i år, då han var 5, började vi sitta ner på honom. han går oftast i en stabil unghästform, så till en början satt vi bara ner några enstaka steg, tills han accepterade det genom att hålla takt och form någorlunda, som belöning klappade vi INTE, vi red lätt samt berömde med rösten. om man klappar är det stor risk att man tappar det stöd man fått. numera sitter jag inte heller särskilt mycket, av 10 min trav kanske jag sitter ner i 3 min. min häst är inte tävlad speciellt mycket nu heller som 5 åring, några enstaka CR samt några dressyrtävlingar. i dressyren håller jag mig till L:C, och i hoppningen försöker jag att inte hopa högre än 1m på träning samt inte starta högre än 80-90cm trots att detta är en hopphäst. för mig är det viktigare att han nu de första åren utvecklas mentalt och tycker att tävla är roligt. en negativ häst blir aldrig en ärlig vinnare. det är bara hästar i harmoni med sin ryttare som har rätt att vinna. - tycker jag.
man ser så många hästar som blivit för tidigt inridna. massa jättefina 3åringar ska snabbt ridas in så att de har stor chans i 3årstest, sen ska de vara ridna i stadig form, helst hoppa mer än en meter till 4års championat. alla dessa tester och championat gör att många blir stressade, skyndar på utbildningen. vad prioriterar du, en häst som blir placerad i 3årstest och 4årschampionat, men som inte håller när den blir äldre, eller en häst som kanske kommer bland de sista på testerna eller som inte ens ställer upp, men som håller god form, kapacitet och mental ork tills den är gammal? vad är rätt? jag vill helst ha en hållbar häst. det finns trots allt många andra tävlingar att välja ju längre fram man kommer i utbildningen.
 
Sv: Fyra åringar!

Min 4-åring är en c-ponny. Han går i stadig form i alla gångarter, är startad LB:2 dressyr och LC hoppning med jättebra resultat. Ökar men inte så himla bra än. Just nu vilar han i 4 veckor men sen drar vi igång igen.
Han är i stort sett trafiksäker, vet inte med bussar och tåg men allt annat går bra.

Har inga planer på att komma längre i år utan bara underhålla det han redan kan och leka mkt i skogen för annars blir det för mkt för honom på ett år. Han ska gå championatet i höst och NF-SM i sommar.
 
Sv: Fyra åringar!

momaroria skrev:
man ser så många hästar som blivit för tidigt inridna. massa jättefina 3åringar ska snabbt ridas in så att de har stor chans i 3årstest, sen ska de vara ridna i stadig form, helst hoppa mer än en meter till 4års championat. alla dessa tester och championat gör att många blir stressade, skyndar på utbildningen. vad prioriterar du, en häst som blir placerad i 3årstest och 4årschampionat, men som inte håller när den blir äldre, eller en häst som kanske kommer bland de sista på testerna eller som inte ens ställer upp, men som håller god form, kapacitet och mental ork tills den är gammal? vad är rätt? jag vill helst ha en hållbar häst. det finns trots allt många andra tävlingar att välja ju längre fram man kommer i utbildningen.


Håller med dig! Rid unghästarna så att de tycker det är kul, men att de samtidigt bygger upp sig! Jag siktar inte mot 4- års champ. med min, men för min egen skull så försöker jag tänka som att han ska kunna tävla till sensommaren/hösten. Det är mer mentalt för min egen del så att jag ska ha något att träna mot! men är han inte redo så väntar jag, det är inte mer med det.
 
Sv: Fyra åringar!

Jag skyndar långsamt med min unghäst.
Jag har nästan inte ridit honom på bana alls, därför tycker han att det är jättetråkigt! Det ska vi öva på.
Och så har vi precis börjat med galopp. :crazy:
 
Sv: Fyra åringar!

Hejsan.

Jag har ett fyraårigt fullblodssto, hon kommer precis från banan så jag jobbar just nu med att lugna ner henne (hon var VÄLDIGT stressad), jag lär henne att det går att trava på gärden uatn att skumma av svett, att det går att gå i en paddok (hon är väldigt orädd av sig så vi går över bommar i tarv nu). Jag har bara haft henne i 2½ vecka nu, men vi kommer jättebra överens med varandra.

Jag ska försöka skola om henne till hopphäst och vi har hoppat ett litet terränghinder i sokgen (typ 50cm.) och det tyckte hon var superkul. Just nu vill jag bara göra sånt som är kul och lätt men samtidigt blir arbete för henne. Nu har hon precis lärt sig att när jag stannar henne ska hon liksom ta ett djupt andetag, lugna ner sig lite och sedan får hon skritta på igen.

Hon har också fått skritta uppför och nerför en bank hemma, för skojs skull och hon gillar det! Nu har hon bara galopp muskler så jag får träna mycket backe med henne för att få mer sammlings muskler.

Om någon han något "privat" tips så får ni jättegärna skriva PM till mig!!
 
Sv: Fyra åringar!

Jättekul att läsa om andra fyra åringar!
Min är riden sedan september ungefär. Vi hopptränade lite i vintras, hon hoppade nån serie med enmeters hinder i och skuttade runt nån liten bana. Tränade att byta galopp i svängarna. Sedan har det varit hosta, snuva, sparkad och annat som inskränkt träningen till skritt och lite jogga.
Nu är vi igång igen! Tanken är att rida kvalitet i höst. Jobbar på att få fram lite gång i denna ganska spända och trippiga hopphäst. Hon flyttar för skänkeln, men vi tränar inte på några direkta övningar. Rider man en skänkelvikning så fungerar den hyfsat. Nu har jag ridit 6 dar i veckan senaste två veckorna, och snart ska hon ut på sommarbete och få vara häst. Förhoppningsvis kommer hon ihåg hur man ska gå när hon kommer in igen i Augusti!
 
Sv: Fyra åringar!

Min 4åring rider ja i Form i alla gångarter.Ordentliga fattningar.Hon gör även byten.Hoppar små rundor på 1 m. ja sitter även ner en del i arbeter också. Men just nu e det mest ut i skogen o träna kondition. Så länge man lyssnar på hästen...så tror ja inte att det är så farligt...att ibland ta ett lite rejälare pass.
Känner folk som har 3åringar som arb i from i alla gångarter o klockrena galoppfattningar.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 489
Hundträning Min mamma gick plötsligt bort i söndags och jag har därför hennes 4-åriga mittelspitz hos mig just nu. Han har i princip aldrig lämnats...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
22 322
Senast: Vassi
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 698

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp