fyllt juver.. bakåt likaom??!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Zettan1
  • Startdatum Startdatum
Z

Zettan1

mitt sto har fyllt på sitt juver väldigt mycke de senaste dagarna. såg i dag att hon fyllt det bakåt.. alltså om man lyfter på svansen så ser man en stor bulle liksom. svårt att förklara. ser ut som det är från bara den ena sidan? grannen sa att det inte riktigt såg ut som det skulle.. hmm.. nån som vet vad det kan vara?`

Sv: fyllt juver.. bakåt likaom??!!

Till när är hon beräknad? En del ston kan fylla på såväl ojämnt som lite hur som haver. Men om det är hårt, varmt, ömt och stor skillnad mellan juverhalvorna så kan hon fått en mastit dvs juverinflammation.
Feber förekommer. Om man kan mjölka ur så kan man se skillnad på mjölken som då oftast kan vara varig, gul ev. blodblandad osv. med flock i, ser ut som små klumpar.
Behandlas med antibiotika.
Är du osäker så kontakta veterinär.

Gira

hon är beräknad till 4maj. hon är inte öm och mjölken r genomskinlig.. inte varig eller blodblandad. inte heller har hon feber. men ska nog ringa vetrinären för säkerhets skull.

Det är aldrig fel att ringa en gång för mycket.

Jag skulle inte oroa mig för att det är fyllt "bakåt", för mig är det ett tecken på att det snart är dags när "skåran" försvinner mellan juverhalvorna.

Men om det är bara på ena halvan så kan det vara värt att kolla.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
845
Senast: malumbub
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 609
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 704
Senast: hollypolly
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 768
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka