Fy för mörkret!!!

Maira

Trådstartare
Kan vissa hästar ha sämre mörkerseende än andra?

Jag och min syster var ute och red våra hästar i kväll. Jag upplever att min häst inte ser så bra i mörkret, han snubblar ibland och verkar inte se riktigt vart vägen går. Jag har också dåligt mörkerseende så vi är ju ett perfekt par....

Det känns inte alls bra att rida så här. Systern och hennes häst verkade inte ha lika stora problem som vi. Hon hade pannlampa och såg kanske lite bättre än vad jag gjorde.

Men jag funderar på om inte pannlampan stör hästen när ljuset fladdrar hit och dit? De har ju svårare att ställa om sina ögon mellan mörker och ljus?

Sv: Fy för mörkret!!!

Jo, det tror jag iaf, min skötarhäst som jag hade förut såg inte heller nå bra, han blev rädd och fick trava HELA tiden ( han är shettis och hästen som vi red ut med var islänning) och fick nästan panik om han halkade efter :P

Att hästars mörkerseende skulle kunna vara olika bra käns ju inte helt osannolikt.

Fråga din syster om du inte kan få låna pannlampan någon gång?

Jag har ridet med pannlampa i flera år och haft flera hästar under tiden. En tittig häst fokuserar mera på den upplysta vägen framför dem än "krokodilerna" i skogen. De har inte als störts av fladdrade ljus utan verkar tycka att det är helt okej.

/Linnea

Jag tycker som ovanstående att du ska prova med pannlampa.

Hästar reagerar ju olika på det konstiga ljuset som kommer från ingenstans men det kan ju vara värt ett försök. Om hästen tycker att det är läskigt kan du ju försöka vara ute i skymning första gången och gå och hålla i pannlampan och så småningom sättaden på huvudet och leda hästen. Min ponny älskade att vara ute o lufsa i skogen i mörkret med de trygga pannlampa-ljuset framför sig.

Somsagt, PROVA :)

M-oaa

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 968
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 074
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30