Fy fa-an för Ag*ia

Sv: Fy fa-an för Ag*ia

Madick skrev:
Nej, läs villkoren.

Jag har läst vilkoren och vet vad det står. Har ju använt försäkrringen regelbundet till min häst:crazy: :smirk:

Blev bara lite förderas när någon här skriver att dom inte behövde betala återstående preimen. Självklart så stuntar jag i dom pengarna för mig var inte det de viktigaste. Pengarna kommer väldigt långt ner på listan först kommer hästen och hur hon måde!

Folksam ersätter visst provtagning för Borrelia / Ehrlichia, men bara om det är kliniska symtom för detta, men de gör det inte när man utreder om en diffus långdragen hälta möjligen kan bero på någon gammal släng ehrlichia.
Min häst hade akut ehrlichios med hög feber där vi började behandla med antibiotika redan innan provsvaren inkommit, men då var det stark klinisk misstanke. Det ersatte försäkringsbolaget utan att tveka, likaså behandlingen. Ja, allt utom veterinärens resekostnad och självrisken ;)

Jag sa att det GÅR om man är ihärdig nog, Agria ville inte att Plus skulle ta upp det. Plus ansåg att det var oetiskt mot konsumenten att ta betalt för en död häst. Agria tjänade ju på att ge tillbaka min kompis pengarna än att det skulle komma upp i plus och kanske behöva ge 1000-tals försäkringtagare pengarna tillbaka.

Har en kompis, som jobbar åt ett annat bolag och hon säger att det är rätt vanligt att reservationer Inte skrivs ut. Däremot, så kan det ligga en notering i deras system. EX:

En fånghäst blir försäkrad.:
Ägaren har/ har inte upplyst om att hästen haft fång. Då blir det i princip alltid en notering om att hästen har haft fångproblem.
Tydligen, så kan dom även få in tips från "allmänheten", som kan leda till en notering i systemet..

Så tipset är att fråga Om det finns några reservationer/ noteringar i försäkringen.

Det är ju oetiskt så det bara förslår! Men hur är det om man köper en ny häst då? Någon sa att det bara är djurägaren som får ringa och kolla vad som står i försäkringen. OM reservationer inte behöver stå i försäkringsbrevet, och OM jag som spekulalant inte får kolla om det finns några "noteringar" hos försäkringsbolaget, då vågar jag inte skaffa ny häst igen överhuvudtaget. Det kan ju stå lite allt möjligt då som jag får som en mysig kalldusch när jag måste behandla hästen.

Nu dog ju faktiskt inte min häst av fång heller till slut, utan av någon mystiskt infektion som inte ens plasmabehandling (5000 kr...) bet på, så jag kommer INTE att ge mig.

Var någonstans i Agrias villkor (de från 2004, eftersom jag har Agria Maximal) står det förresten att reservationer kan finnas även om de inte står i försäkringsbrevet?

Jag har inte ag*ia själv, så det kan jag inte svara på.
Tror dock Inte att den infon står någonstans. Fick enbart reda på det eftersom bästa kompisen jobbar på ett f-bolag :crazy:

Om det nu inte det står i deras villkor, och om de tillämpar detta, bryter de inte själva mot sina egna principer då? Hur i h-e ska man kunna läsa sig till hur deras föräkringar fungerar, om de utelämnar viktig information???

Allting är ju en kostnadsfråga, vill man ha lägre självrisk betalar man högre månadsbelopp. Ska försäkringen täcka mera ex. mediciner måste man också betala mer per månad, man måste alltid se efter vilka alternativ man har...

Sist men inte minst. Om du har ett försäkringsbolag du inte är nöjd med, BYT INTE! Risken är stor att du efter skador eller sjukdomar inte får försäkra hela hästen med stora kostnader som följd om det skulle hända något som din försäkring inte täcker. Tro inte i din enfald att ett annat bolag vore bättre...

Gå in på Agria och se om du hittar någon typ av försäkring ex, maximal Vetrinärvård eller lägre självrisk som du skulle kunna byta din försäkring till, Prata med en personlig rådgivare.

Som jag förstod det hela, så blir det en Notering (inte en reservation) i försäkringen och när då försäkringen ska nyttjas, så kommer då den noteringen upp och då ska dom ta ställning till om den ligger till hinder för att betala ut försäkringen. Dvs finns det en notering om fång, så är ju risken Liten att dom betalar ut pengar till en fångrelaterad sjukdom/fång.
Man skulle kunna säga att det är en "inofficiell" reservation..

Och jag hävdar fortfarande att det är oetiskt och oärligt förfarande. De får "smussla" med information, och låtsa som om den är av ingen betydelse, och sedan dra fram den när det behövs för att styrka sin position. Tvi vale, vilken bransch! Inte konstigt att försäkringsbolagen går med sådana vinster egentligen...

Jag tycker att det borde framgå till försäkringstagaren att det finns en notering. Fast då skulle dom väl tjäna mindre pengar.
Nu vet jag ju inte om alla bolag har så, men risken är väl rätt så stor misstänker jag..

Min gamla häst hade agria de betalar inte allt även om du har maximal veterinärvård det är bara 80% där me. Min nya häst va ganska dyr och har ett högt försäkringsvärde han är försäkrad i Folksam jag fick före mig att jag skulle byta till agria igen men efter att ha läst folksams vilkor insåg jag att här är det bara självrisken jag betalar sedan står de för 100% och även om de skulle ske en olycka så jag måste ta bort honom va vilkoren bättre hos folksam. Det är ju ganska mycke pengar man lägger varje år hos försäkringsbolagen olycksfritt i några år så e ju nästan både hästen och ev veterinärvård betald..... men de är ju liten trygghet man kan känna med att ha försäkringen iallafall

Att ha häst försäkrad är dyrt, men jag är tacksam för att jag haft mina hästar försäkrade idag, Opererade en häst för ca 1½ år sedan, hade utan försäkring kostat mig ca 30 000kr med medicin, uppstallning osv. nu behövde jag enbart betala självrisken allt annat täcktes av försäkringsbolaget (Agria) Har utökad på alla mina tävlingshästar. Jag har aldrig under dom 15 år jag haft egen häst haft några problem med agria, har köpt hästar som varit försäkrade i andra bolag (där det varit visst tjafs) men snabbt bytt till agria. Problemet är att många glömmer att läsa det finstilta, det är inte försäkringsbolagens fel att försäkringstagarna är okunniga. Sen har alla försäkringsbolag ungefär liknande villkor vad dom betalar ut ersättning för. Sen är den bistra sanningen oftast att man får vad man betalar för, ju högre premie man betalar in desto mer får man för den...

Jezzie skrev:
Sen är den bistra sanningen oftast att man får vad man betalar för, ju högre premie man betalar in desto mer får man för den...

Detta har jag inget problem med alls. Problemet uppstår för mig när försäkringsbolaget försöker låtsa att min häst är fullt frisk och försäkrad vad som än händer i sjukdoms- och skadeväg, och SEDAN plockar fram saker och ting i efterskott. Jag var ledd att tro att min hästs fångkänningar för flera år sedan var helt obetydliga. Försäkringsbolaget andades ju inte ett ljud om att det fanns några problem. Om inte detta är någon slags omvänt försäkringsbedrägeri så vet jag inte vad det är :( !

Tyvärr står det inte i villkoren någonting om reservationer öht..

Agria Maximal har bara bytt namn nu till Agria Bas. Och Agria maximal liv och veterinärvård heter Agria Bas liv och veterinärvård nu.

Här är en länk jag kan rekommendera..

http://www.konsumenternasforsakringsbyra.se/frames.asp

För rådgivning och hjälp i frågor som rör försäkringar du tecknat i egenskap av privatperson kan du vända dig till Konsumenternas Försäkringsbyrå, Klara Norra Kyrkogata 33, 111 22 Stockholm. Tel: 08-22 58 00.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) - prövar kostnadsfritt privatpersoners försäkringsfrågor. Nämnden tar inte upp tvister som rör vållande i trafikolyckor, medicinska bedömningar eller ärenden som behandlats i domstol. Adress: Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm. Tfn: 08-783 17 00.

*kl*

Det här hittade jag på http://www.konsumenternasforsakringsbyra.se/frames.asp?avd=ART_OMP&url=/arn/sok.asp

Om viktiga fall ang djurförsäkringar.. Först är ärende nr, sedan bolag, kort beskrivning av fallet och sist beslutet..

945981, Agria , Rätt att få tillbaka icke förbrukad premie på djurförsäkring där hästen avlivats innan årsförfallodagen?, Avslag

Alltså kan man få betala premien till årsförfallodagen??

Fattar ingenting?? Jag avlivade min ponny 9/1-06, har försäkringen på autogiro 257kr/mån. Fick betala 313kr i premie(drogs av på livvärdet) och huvudförfallodagen är 1/6-06..

Är det skillnad på autogiro och årspremien??

Om du betalar in premien årsvis så betalar du ju in för ett helt år. F-bolaget har ju sina pengar "tryggade" så att säga.

Om du betalar per autogiro så kan man ju se det som månadsvisa avtal, finns det inga pengar på kontot när autogirot ska dras och man inte betalar den ev. påminnelse bolaget skickar ut så sägs ju försäkringen upp.

mul skrev:
*kl*
Fattar ingenting?? Jag avlivade min ponny 9/1-06, har försäkringen på autogiro 257kr/mån. Fick betala 313kr i premie(drogs av på livvärdet) och huvudförfallodagen är 1/6-06..

Är det skillnad på autogiro och årspremien??

Det ska väl inte vara någon skillnad? Försäkringen tecknas väl på ett år i taget, även om betalningen sker månadsvis? Nej, försäkringsvärlden är allt bra skum :( !

Kollar på A:s villkor....

1.5 Din rätt till förtida uppsägning av försäkringen
Du har rätt att säga upp försäkringen före försäkringstidens slut:
1. När Agria har ändrat villkoren under försäkringstiden om du säger upp försäkringen inom 14 dagar från den dag Agria avsände beslutet om ändringen.
2. Vid skada när Agria har meddelat beslut i ett skadeärende om du säger upp försäkringen inom 14 dagar från den dag Agria avsände beslutet.
3. Om försäkringsbehovet har fallit bort på grund av överlåtelse av försäkrad verksamhet eller försäkrat djur eller dess död. Om djuret har dött gäller en eventuell skadeanmälan som en uppsägning av försäkringen.
4. Om försäkringen har förnyats och du inte har betalat premien för den förnyade försäkringen. (Om du efter en förnyelse inte har betalat premien och istället tecknar en motsvarande försäkring i ett annat bolag anses den förnyade försäkringen uppsagd i förtid med omedelbar verkan.) Uppsägningen behöver inte göras skriftligen. Om inte annat har avtalats får en uppsägning verkan dagen efter den dag då den inkom till Agria.

2.3 Återbetalning av premie
Upphör försäkringen i förtid gäller följande: Agria har rätt till premie endast för försäkringstiden fram till dess försäkringen upphör. Bolaget har dock rätt att räkna om premien enligt den tariff bolaget skulle ha använt för en kortare försäkringstid (korttidspremie).

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 956
Senast: Piranesi
·
Hästmänniskan Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka! Min häst gjorde sig akut illa i benet när han var ute i hagen och har sedan i... 20 21 22
Svar
432
· Visningar
40 995
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 399
Senast: sandrafors
·
Ekonomi & Juridik Hej! Sitter och funderar och funderar men kommer inte fram till någon som känns bra... Lämnade iväg min ena häst till en fodervärd i...
Svar
14
· Visningar
2 410
Senast: ZaNdRoRiA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V