Fux med mörk man

marshall

Trådstartare
Har en häst i stallet där det står i passet är fux med mörk man, jag har aldrig hört sett/någon annan fux med mörk man och svans, men det sägs ska finnas utan att hästen är brun.
Men hur får man fram en sådan fux färg, är det samma som gäller med fux med ljus man, att båda föräldrar måste ha den färgen.Är det svårt att få fram den färgen, är det samma färg som räknas som mörkfux?
Är det någon som vet? Jag älskar färgen på henne, så skulle vara intressant att veta för de han tänkt ta ett föl av henne.Vad hingsten ska ha för färg för att "säkerställa" att fölet får samma färg som pappan.
Jag är urdålig då det gäller färg och avel, då jag håller på med trav, men färgen har ju sin charm.

Sv: Fux med mörk man

Det är en mörkfux, skulle jag tro.

Såvitt jag vet är det inte känt hur nyanser nedärvs, men största chansen borde väl förmodligen vara att para två individer med samma färg som den man önskar. Sen håller man tummarna.

Om jag var du skulle jag kolla upp hennes stam och se vad hennes föräldrar har för färger. Finns det väldigt mkt fux tillbaka i leden och likaså för hingsten du väljer är det större chans att fölen får anlag för fux.

Mitt sto är fux med ljusman och svans, båda hennes föräldrarna var vita men hade fux i leden bakåt. Hennes avkommor i sin tur har blivit fuxar med mörka manar.

Lycka till! :)

Om jag var du skulle jag kolla upp hennes stam och se vad hennes föräldrar har för färger. Finns det väldigt mkt fux tillbaka i leden och likaså för hingsten du väljer är det större chans att fölen får anlag för fux.
Dags att läsa på färggenetiken lite va?
två fuxföräldrar lämnar ALLTID fuxavkomma, oavsett om det inte finns en enda fux bakoim dem de närmaste 8 leden.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 141
Senast: Hedinn
·
Avel Jag fick en fölunge som är väldigt ljus i pälsen, vit/gräddfärgad på insidan av låren och har typ en ål (ljusa partier längst ut och sen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 844
Senast: Maja_Kandi
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka