Fux med grå man, silverbrun?

Sv: Fux med grå man, silverbrun?

Nu har jag kollat stamen iaf, hon är efter Charlie - Terdebor. Jag har tagit bilder, men inte hunnit föra över till datorn pga nattjobb.

Hon är inte helt olik muls häst, lite mörkare och gråare i man och svans.

/AA

Min kommer att bli gråare och mörkare överlag. Blir din mörkare för varje fällning? Eller ser hon ut som när hon var föl? Min lilla dam är efter Tajpan, som var mörkfux.

Att din är fux är nog ingen tvekan om;)

Charlie är fux ( Större delen av Charlies avkommor är fuxar med), Terdebor är fux (Terdebors son Tudor är mörkfux. En stor andel av Terdebors avkommor var/är fuxar, ex Terrosan) Terdebors pappa Terdol var fux.

Din lilla dam är väldigt hårt fux så fux är hon nog, sen finns det nyanser och just ljusfux är vanligt på ardenner.

Det finns svartskimmel också.
Avblekbar skimmel kan födas i vilken färg som helst.

Menade du silver på skimmel där du skrev silver på silver?

Det finns svartskimmel också.
Avblekbar skimmel kan födas i vilken färg som helst.

Menade du silver på skimmel där du skrev silver på silver?

Nån svartskimmel som är ardenner har jag aldrig sett.

Skimmel på skimmel ska det ju vara :o Alltså inga konstanta skimmlar på varann. Avblekbara ska inte vara någon fara då dom inte är konstanta utan ändrar färg.

Fux + fux blir ALLTID fuxavkomma.

Konstantskimmel och avblekbara är två HELT olika anlag men de råkar ha snarlika namn.

Grundfärgerna hos konstantskimlar kan vara samma som alla andra grundfärger så en svartskimmel är inte alls otänkbart.

Det finns en teori om att två konstantskimmel anlag är letalt på fosterstadiet och det baseras på gammal forskning att man aldrig sett en homozygot konstantskimmel. Finns nyare rön att det inte alls är så. Så att vägra konstantskimmelston till konstantskimmel hingst är rätt onödigt. Dessutom så är det bara 25% risk för ev homozygot och att om då den gamla teorin håller - att fostret tillbakabildas.

vad roligt !

Måste bara be alla kolla särskilt på hingsten ben, där avslöjas att han är silverbrun istället för fux, de är nämligen svarta såsom de är på bruna hästar !

Konstigt då att det finns en godkänd silverbrun hingst på ardennerföreningens hemsida. http://www.ardennerforeningen.nu/hingstkatalog.php#23-03-5036 Se "Toxid"!
Det går också alldeles utmärkt att följa anlaget bakåt genom morfar och hans mor.

Det var intressant, för när jag skulle regga min fuxunge ifjol så fick den inte heta isabell just för att det bara fanns fux, brun, svart, avblekbar skimmel, brunskimmel, rödskimmel, och nu då blåskimmel, men den var inte svensk. I fjol accepterades INTE någon annan färg. Isabellfärgade ardennrar fanns inte.. Däremot gick det att lägga till ljus framför, ex ljusfux och ljusbrun..

Fast isabell är ju inte samma som silverbrun? Det är helt skilda gener. Och enligt föreningens plan och riktlinjer är inte isabell en godkänd färg.

Färger: Brun, Fux, Svart, Svartbrun, Silversvart, Silverbrun, (tidigare läderfux),
Brunskimmel, Rödskimmel, Svartskimmel, samt avblekbar skimmel.
länk till plan och riktlinjer

Det går också alldeles utmärkt att följa anlaget bakåt genom morfar och hans mor.
Verongs mamma står som fux men är egentligen silverbrun. Bara den gamla benämningen läderfux säger att det var en sammanblandning mellan begreppen. http://sh.freefarm.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=3142 Jag har för mig att jag hört att Abbenda var "läderfux" så möjligen kommer anlaget därifrån. Hos fuxar kommer det inte till uttryck då det bara verkar på det svarta så det kan ligga dolt hos en fux.

Senast ändrad:

Nja.. Ardenner för mig är de svenska. ;) Belgarna har andra färger kvar, men importarna lockar inte så värst:grin:
Det finns svarta ardenner och det finns konstantskimlar så möjligheten att producera "svenska" svartskimlar finns.

Sedan kan man ju alltid diskutera hur "svenskt" ardenner är då Ardenner är en belgisk bergskedja...

Verongs mamma står som fux men är egentligen silverbrun. Bara den gamla benämningen läderfux säger att det var en sammanblandning mellan begreppen. http://sh.freefarm.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=3142 Jag har för mig att jag hört att Abbenda var "läderfux" så möjligen kommer anlaget därifrån. Hos fuxar kommer det inte till uttryck då det bara verkar på det svarta så det kan ligga dolt hos en fux.

Det var så! Jag var tvungen att kolla upp det. Och jag hade fel till viss del. Det var att dessa hästar stod som svettfux förut, det var där jag kom bort mig.

Verong var svettfux= silverbrun som det heter nu. Det är alltså en brun häst som har "blekts" precis som isabellen är en fux som "blekts"= med gulanlaget. En silverbrun/svettfux ger både bruna och fuxiga avkommor och en silverbrun/svettfux på en fux ger inte alltså direkt en fux.

En silverbrun/svettfux ger både bruna och fuxiga avkommor och en silverbrun/svettfux på en fux ger inte alltså direkt en fux.
En silverbrun kan lämna både fux och svart, beroende på vilka andra anlag den bär på. Gör jämförelse med en brun häst! En del kan lämna brunt och fux, andra lämnar brunt och svart, andra kan lämna brunt, fux och svart och en fjärde grupp kan bara lämna bruna, oavsett partner.

Liknande trådar

Avel Jag är som sagt usel på holländska men har lyckats hitta ett mkt fint holländskt sto (http://www.allbreedpedigree.com/saleva) och har...
Svar
10
· Visningar
3 020
Senast: corzette
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 413
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30