Fuskar med bakdelen i skänmkelvikning?

Sv: Fuskar med bakdelen i skänmkelvikning?

Och är hästen ganska "självgående" i bra balans och avslappning, då får man detta. Om hästen inte är avslappnad, i bra balans eller blir tjatad på sig med hjälper, då upplever jag det som mycket större risk att balans takt och framåtgripande störs.

Fast jag gillar mer att avbryta helt än korrigera i själva rörelsen.

Jag håller med! Om vi gör en skänkelvikning(eller någon annan övning) som inte blir bra och känns svår att rätta till så brukar jag lägga en volt komma tillbaka på spåret och fortsätta övningen. :)

Jag blir bara så förvirrad eftersom jag vet att du rider travare med en del defekter.
Har därför svårt att se dessa som ej travar riktigt rent eller taktmässigt med schwung att utföra riktigt fina skänkelvikningar.

vi har nog inte samma utförande på näthinnan.

Jag blir bara så förvirrad eftersom jag vet att du rider travare med en del defekter.

Haha när du skriver "defekter" ser jag framför mig en häst med tre ben och en puckel på ryggen :rofl: Jag har inte BARA ridit travare i mitt liv, men jag får väl erkänna att med just travarna har jag inte klarat att rida det i trav utan endast i skritt där jag haft bättre koll på balansen och hästarna bättre kroppskontroll.

Har därför svårt att se dessa som ej travar riktigt rent eller taktmässigt med schwung att utföra riktigt fina skänkelvikningar.

vi har nog inte samma utförande på näthinnan.

Det är möjligt, men jag kan inte tro att du skulle ha högre krav på utförandet på näthinnan, snarare tvärtom isåfall! ;)
Grejen är som sagt att om resten klaffar och hästen är avslappnad i handen och i balans - då krävs det inte mycket. Är hästen inte i balans eller måste "hålla balansen" i handen dvs få hjälp med den av ryttaren, då skiter det sig, ganska självklart egentligen. "I balans" betyder också en liten grad självbärighet, för är inte hästen lite undervinklad klarar den inte att balansera upp ryttaren. Om den spänner emot i handen så kommer den misstolka "fixeringen" i handen och högst troligt få effekten att bogen går först.
Men sitter grunderna behövs det väldigt lite. Därav att jag gärna använder det som "koll" när jag rider hyfsat välutbildade hästar för att se att man har kommit åt allt. Istället för att tjata vidare med själva skänkelvikningarna om det inte skulle fungera går man tillbaka och ser till att få bättre koll på grunderna.

Det krävs en god kroppskontroll o lösgjordhet av både häst o ryttare o det kommer av träning av själva rörelsen.
Hästen i sig- finner inte denna rörelse naturlig.

Det är säkert individuellt, men ser du det så så har vi nog lite olika upplevelser.
Självklart måste man öva för att förfina och för att få upp smidigheten till högre tvärning, men som sagt så har jag inte upplevt att man behövt "lära" hästarna det om dessa grunder väl sitter. Fast då utgår jag också ifrån att man använder samma ridstil och samma hjälper.

På en unghäst som blivit grundriden men fortfarande inte ens lärt sig skänklarna ordentligt fungerade den här metoden tack vare att den i övrigt hade ovanligt bra balans och avslappning för att vara på den utbildningsnivån. I skritt kanske jag bör tillägga, ville inte göra det för svårt utan bara som en hjälp för att lära den skänklarna bättre.

Givetvis är det samma sak egentligen, men problemet är oftast inte reaktionen/effekten av innerskänkeln, alltså den sidförande som är problemet, utan den mothållande/reglerande ytterskänkeln och yttertygeln. Som axel skriver, det hjälper inte att putta på bakdelen mer, den enda som händer är att framdelen ramlar iväg ännu mer.

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
640
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av...
2
Svar
33
· Visningar
1 882
Senast: Amha
·
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
1 026
Senast: Kirre
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 833
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka