Furminator?

Mella

Trådstartare
Så här i början av pälsfällningstider så har ångesten börjat infinna sig när man ser raggsockorna i hagen. Som vanligt har jag fallit för reklamen (faller inte för hushållssaker men hästsaker - då är det kört ;) ) - och beställt en Furminator.

Någon här som har provat den?

Snälla säg att den är bra och jag inte kastat hundralappar i sjön.....

Sv: Furminator?

Suck....

Precis när jag postade kom jag på att Hästvård kanske inte är rätt forum....utrustning kanske...

Någon vänlig moderator kanske kan vispa med trollspöt om det behövs! :D

Aldrig provat på häst, men har en till min kisse. Funkar super på henne (långhårig perserkorsning)! Det är visserligen ingen äkta furminator utan en billigare kopia, men principen är den samma. Tänkte prova på hästen någon dag framöver.

Jag har inte använt den större hästmodellen, men jag har en liten Furminator till mina hårmonster till katter och den är verkligen helgrym, tar ALLT löst hår. Jag brukar få tillräckligt med hår för att tillverka en helt ny katt bara från mina två små kissar, så förbered dig för att det kommer att drösa säckvis från hästarna.

Ett tips: ha kläder på dig som är lätta att avhåra. Furminatorn gör håret som lossnar elektriskt, så det yr runt och fastnar överallt.

Jag har varit jättesugen på att skaffa hästvarianten också, så du får gärna rapportera när du har fått och provat din. :laugh:

Testade hundens på hästen men jag tyckte inte den funkade så bra på hans päls. Väldigt, fin mjuk och inte allt för fluffig, tunn vinterpäls. Kan tänka mig den skulle funka bättre på en lite hårigare häst. På hunden som har ordentligt med hår och underull är den där emot :love:

Jag har till hunden och tycker den är suverän. Nu när hästarna börjat fälla på allvar så tänkte jag ta ut den (har stora modellen) och testa på dem.
:)
Mina föräldrar har också köpt en till sin hund och tycker den är toppen. Så jag tror inte det är ett dåligt köp i alla fall.

Jag har en Moult Master (liknar Furminator) till min katter och den testade jag på hästen (rel. korthårig) men det var absolut ingen hit. Den var väldigt obehaglig, hela hästen knäade, fick inte loss så mycket hår heller. Förhoppningsvis är modellen som är anpassad för hästar bättre.

OT

förlåt, men är inte namnet- Furminator- galet roligt?! :rofl: :rofl:

har till hästarna. Jätteskönt verkligen. Man slipper ta i så man skiter ner sig. inge mer svettjobb och allt samlas fint i små tussar istället för att blåsa runt hela stallet.

Kan någon förklara hur den fungerar??

Har för tillfället över 40 stycken som fäller och håller på bli tokig på alla hår som flyger runt då man borstar :mad:

AM

vart kan man köpa dessa?Helst om ni vet ngt via nätet :)

Man drar den över pälsen som om du kammar den. Pälsen fastnar i "tänderna" så man får plocka bort det efter ett par tag, beroende på hur mycket de fäller så klart. Om det nu var så du menade ^^
Det finns film på youtube där Furminatorn demonstreras :)

Anna Hoglund - Om du söker på Fuminator på Google så får du upp träffar med nätbutiker som säljer dem. Har främst sett dem i hund och katt-butiker. Första träffen ska vara en nätbutik. Annars finns det en hel del på en känd svensk auktionssida.

Senast ändrad:

Ok då vet jag. Tack. :)

Frågan är hur länge en sådan håller för oss.
Finns det reservdelar?

Som jämförelse så räcker en piggborste ungefär tre borstomgångar om man tar samtliga över kroppen ,svans och manen.
Sen har piggborsten nästan gjort sitt... :crazy:

AM

Där sitter skruvar på den så det ser ju som om man ska kunna byta blad. Detta är min första omgång med den så än så länge har jag ingen erfarenhet om hur länge den orkar så att säga. Har sett lösa blad i amerikanska nätbutiker, dock inga från någon svensk. Med tanke på priset så ska den väl klara ett tag iallafall! Kostar ju en del..

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 679
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka