Funnet i mitt hö - vad är detta??

bettysmatte

Trådstartare
Jag är urkass på flora och fauna och undrar om någon klok Bukemänniska kan tala om för mig vad detta är:

h.jpg

Jag har MYCKET av den här växten i mitt hö, och är intresserad av att veta vad det egentligen är för något.

Tack!!

Sv: Funnet i mitt hö - vad är detta??

Svårt att se storleken på växten men när våra lupiner i trädgården blommat ut ser de rätt lika ut den fröställning du har på bilden. Lupin har ju förmågan att sprida sig lite hit och dit och man ser den ofta i vägkanten och kan ju ha hängt med vid huggningen av ditt hö. Det finns nog dessutom fler arter av lupinsläktet.

Varje litet blad (blomma?) är ca 1 cm långt. De här två växtbitarna är ca 10 cm respektive 20 cm, så det är relativt "stora" saker. Lupin tror jag inte att det är. De har jag rättså bra koll på hur de ser ut, även när de vissnat.

Är det inte penningört som kan ge bismak i mjölk? (Inte lämpligt för mjölkkor, alltså.)

Men den är inte giftig för hästar på något sätt, hoppas jag? Shettisen verkar både tåla och tycka om höet, men islänningen fick ju fång nu i vinter och jag försöker luska i om det kunde varit något i mitt hö. Nu finns hon ju inte mer, men det är ändå intressant att fundera på.

Hittade detta när jag sökte på penningört och protein på google:

"Penningört är ett mycket vanligt förekommande vinterannuellt ogräs som kan uppträda i vallar. Förutom att mjölk och smör tar smak av lök kan djuret drabbas av njurskador. Det krävs förstås att djuret äter en relativt stor mängd av ogräset för att besvär skall uppstå."

Skrev inte av adressen till sidan..ska kolla igen...

http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/semin_vaxtodlingslara/SEV774/SEV774.HTM ...är adressen

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 246
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 052
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 888
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar