Funkar Monty-träning?

S

Spirelli

Nån som har positiva erfarenheter utav något som Monty Roberts står för?
Jag läste boken för ett tag sen, och tyckte väl att det var en lite självgod stämning över det hat han skrev men ändå intressant och sen la jag undan den och tänkte inte mer på det.
Iförra veckan skulle jag sen hjälpa till och hämta en svårhämtad häst i hagen som man brukar få locka och truga för att få fast. Då fick jag för mig att prova en annan taktik. Jag hade med mig grimskaftet och när han gick ifrån mig körde jag iväg honom ändå mer. Jag gick en bit efter och föste med grimskaftet honom bort från mig. Efter en stun vände han sig om och tittade på mig,men jag föste honom en stund till. Nästa gång han vände sig mot mig vände jag också mig och gick sakta åt andra hållet. Hörde att han kom gående i hasorna på mig och lät honom traska där ett tag. Stannade sen och då stod han med mulen mot min axel och jag fick sätta på grimman hur lätt som helst! Tyvärr har jag inte fått tillfälle att prova igen eftersom han inte finns i min omedelbara närhet.
Någon annan som har liknande erfarenheter?

Sv: Funkar Monty-träning?

Jaadu...gamle Monty e inte så dum han. Inte Kelly Marks heller. Kolla hemsidor!!!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 507
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?