Funkar denna serier?

A

Almeloue

Jag brukar sitta och rita lite olika serier som man ev kan hoppa men eftersom jag är osäker på avstånd så tänkte ja höra om det är möjligt att rida på denna serien? Hästen i fråga är ca 160 hög och har "normalt" stor galopp för sin storlek och är ca 5år gammal. :)

Annars får ni gärna skriva avstånden för hur ni hade gjort serien. (även för d-ponny)
Som sagt var min plan var inte att använda den utan det var bara nått ja kom på sådär när ja satt och tittade på övningar. :)

http://i936.photobucket.com/albums/ad210/charmed92/bana.jpg

Sv: Funkar denna serier?

5,5 skulle inte funka där pilen är eftersom du kommer i galopp och det är en stor häst du har! Övningen "fem och en halva" syftar på att man kommer i trav. Hade du haft travbom innan ett räcke med 5,5m till en oxer hade det gått utmärkt. Eftersom din häst bara är 5år bör du också vara extra noga m rätt avstånd så de inte blir fel och hästen blir skrämd av att bommarna eller hindren ligger för tätt elr långt ifrån varandra. För en ung häst ska de bara vara kul och lätt. Utbildningspunkten för en 5åring kan ju såklart variera väldigt mycket så de får man ta hänsyn till! Vissa kan vara väldigt långt komna i träningen både "i huvudet" och i muskulatur medan vissa 5 åringar knappt har sett ett hinder. Med de vältränade 5åringarna kan du hoppa längre serier och även börja korta o länga mellan hinder. Men för den outbilade bör du inte hoppa serier allas till en början utan börja m enstaka hinder och sedan lägga till alltefter hur den utvecklas såklart :) men lycka till!

Sv: Funkar denna serier?

Oj, ja glömde att skriva att det var meningen att komma in i trav, sen studs, 1g och sen 1g till var tanken.

Men tack för ditt svar, hästen i fråga har kommit ganska långt i utbildningen (inte min häst) och den har hoppat ganska många serier i denna typen. ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 733
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag åkte och red en privatlektion på en ridskola 40 minuter bort idag. Min kamrat för dagen blev en söt brun ponny. När jag satt upp och...
Svar
5
· Visningar
1 726
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25