Funikulit?

tessiem

Trådstartare
Min kompis har en häst (connemara 14år) som har haft konstiga symptom till och från en längre period.

Första gången hon sökte veterinär för dem var 2008 och då var symptomen: Irriterad häst, smärtpåverkad, svullen kring skapet, hästen får som konstiga "ödem" på kroppen, som kuddar, vid manke & på baken. Kissade ofta, men "kissade på sig" på grund av svullnaden. Han sparkade när vi försökte palpera skapet & veterinär tillkallades. Veterinären trodde att det var en allergisk reaktion & hästen fick kortison. Det hjälpte inte så efter några dagar kontaktar kompisen Strömsholm & vi åker in med hästen.
Strömsholm säger att de tror att "ödemen" är fett (vilket jag tycker låter konstigt då de kommer & går) & att hästen är irriterad då vi "pillat" på skapet (vilket vi inte heller gjort). Då hade värsta svullnaden lagt sig.

Dessa symptom har återkommit typ 3(4?) gånger & veterinär har kollat hästen men inte kunnat förklara dessa. Hästen blir väldigt trött & seg i samband med dessa symptom.

Nu har hästen haft det IGEN och denna veterinär visste inte heller vad det var, pratade lite löst om ev tumörsjukdom (hästen är skimmel).
MEN häromdagen lyckades min kompis känna igenom skapet och känner då två knölar. Veterinär kommer ut igen & säger då att det är Funikulit.

Kompisen känner dock att de inte förklarar alla symptom.

Någon som haft häst med Funikulit? Känner ni igen symptomen?

Sv: Funikulit?

Är det ingen som har erfarenhet av funikulit??
Om ni har det, vad har era hästar haft för symtom?? Hur har ni behandlat??

Alla som har någon kunskap eller erfarenhet av detta, eller som har andra tankar om symtomen,får gärna svara då jag just nu känner mig ganska desperat efter all information jag kan få då situationen nu är att välja att operera eller inte, vilket inte känns som ett självklart val när man inte vet helt säkert att detta är funikulit!...

Tacksam för all hjälp//Jacquie, ägare till hästen!

Hej!
I sep för två år sedan hittade jag min frieser häst något däven i hagen. Han stod och hängde och såg trött ut. Jag tog in honom och han var inte alls sig själv, jag och en kompis skulle samma dag flytta till ett nytt stall och vi lastade in hästarna. När vi kom fram till det nya stallet var min häst fortfarande väldigt trött och jag noterade att han inte hade bajsat i transporten vilket han alltid brukade göra. Dom fick stå inne den natten och när jag kom på morgonen hade han inte ätit nånting och över 40 graders feber, det var ju bara att ringa vet. Han kom ut och konstaterade foderförgiftning! Drop och B-vitamin.
När jag ryktade honom så upptäckte jag att han var alldeles svullen vid skapet :0 och tog då ut vet. igen! Febern hade inte släppt.
Han skickade oss till Helsingborg och där konstaterades Funikulit.Jag godkände operation och han stod där i ca en vecka. Blev bättre. Vi hämtade honom och han skulle stå på boxvila i två veckor,men då blev han bara sämre, man såg att gnistan försvann, så jag släppte ut honom i en sjukhage bredvid den andra hästen och då började han "leva" igen. Återbesök i Helsingborg, dom tyckte det såg bra ut,men han hade fortfarande lite för hög feber låg på ca 39.7, det oroade dom. Hem igen, penicillin i 30 dar, fortfarande feber nu över 40 grader igen! :confused: Ner till Helsingborg igen, ny operation. Nu hade det bildats en fistelgång ner i bukhålan som dom inte kom åt. Dom sa att vi inte skulle hoppas för mycket :cry:. Efter en vecka ringde dom och sa att vi kunde hämta hem honom :) Ny penicilin. Hoppet fanns där hela tiden! Den 9 sep hittade min kompis honom i boxen med uppsvullen mage och hade varken ätit eller druckit något. Ringde vet igen. Skickades till Helsingborg på nytt. Han såg verkligen eländig ut min stackars älskade häst. Vi lämnade honom på kliniken och åkte hemåt, När vi åkte i bilen gick plötsligt radion på och den spelade Erik Grönwall med Higher. Känner fortfarande känslan. Tårarna rann, det kändes som om jag höll på att tappa hoppet. Efter det så kommer alltid den låten vara min och Fnattens! (som han kallades) Den 15 Jan ringde dom från Helsingborg och talade om att dom hittat Fnatten i boxen, han hade gett upp! En del av mig dog!!
Hoppas verkligen ingen behöver vara med om det jag varit med om, det är hemskt!! Vi kämpade verkligen! Misstänker ni Funikulit kontakta vet!!
Många kramar Karin

Hm.. Funikeln är ju själva sädessträngen, med kärl och sädesledare som går till testiklarna. Funikeln kan inte palperas utanpå skapet på en kastrerad häst, vilket jag antar att denna är? En kastrerad häst kan säkert få funikulit den också, men då i stumpen som är avklippt i samband med kastrationen - den brukar fjånga iväg uppåt bukhålan till.

Funikulit uppstår ffa som en komplikation till kastration. Såret vätskar sig, hästen mår inte riktigt bra - smärtpåverkad, har feber (ibland undulerande). Komplicerade fall sprider sig uppåt och kan ge upphov till bukhinneinflammation, vilket är mycket allvarligt.

Kuddar på manke och bak låter inte som typiska ödem, då dessa framförallt hamnar vid låga punkter; under buken och vid skapet t ex. Vätska tenderar att rinna nedåt.

Hästen måste undersökas mer för att fastställa diagnosen. De där knölarna - var sitter de och hur stora är de? Konsistens? Ömma? Ibland känns det knölar vid operationsärret pga lite tokig sårläkning med bindvävsinväxt.

Svullet skap skulle jag förr förknippa med en process just i skapet, förhudskatarr, främmande kropp som kilat sig fast (liten pinne eller nåt), möjligen tumör, allergisk process mm. Ta hästen till klinik för riktig utredning, är de en kronisk funikulit trots allt bör han förstås operereras (man tar då bort den sjuka vävnaden).

När kastrerades han?

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 202
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 085
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka