Fungerar mitt sto med PRE?

Har nästan bestämt mig för att betäcka mitt halvblod/fullblodssto med en PRE hingst. Men frågan är vilka saker som man borde titta på speciellt på PRE hingstarna? Något som speciellt de nedärver som man ska se upp med? Biljarderingen t.ex?

Har funderingar på Bailón IV eller Alferez IV.
Mitt sto har lågt ansatt hals och svankig rygg, så en hingst med dålig rygg och brett ansatt hals är väl inte att föredra. Men enligt stuteriets hemsida ska Alferez vara en typförbättrare/förärvare så det borde ju inte vara några ´problem.
Stoet är 162 hög så där kommer nästa problem, kommer fölet bli för litet?
Synpunkter, råd och egna erfarenheter av PRE korsningar tas emot med värme:bow::bow:
loffs071220011.jpg

Sv: Fungerar mitt sto med PRE?

Jag tror säkerligen en PRE blivit jättefin till din häst.
Dock bör man nog fundera på att din korsning ger en häst som har ytterligare en ras i sig. Kanske svårsålt?

nedärvningen är ju olika , det bästa du kan göra är att be att få se hur deras avkommor ser ut , Utställnings resultat på deras avkommor kan ju säga rätt så mycket om hur en hingst nedärver sig,

Åk och träffa hingstarna du är intresserad av så får du en bra uppfattning om hur dom ser ut och hur dom är mentalt oxå.

Annars så kan jag säga att dom halvblodskorsningar med PRE som jag har sett så finns det en hel del trevliga hästar, Men dom flesta är ju ganska så unga än så det är svårt att bedömma hur dom blir som vuxna.
Lycka till !

tesora

bryr mig inte så mycket om hästen blir svårsåld, ett pris får man säkert. Men det är i första hand tänkt att vi ska behålla avkomman.

Ja precis, ska på hingstvisning i feb/mars och titta lite men har svårt för att hitta de olika stuterierna som har PRE hingstar, söker de som främst finns i skåne.

Har du adressen till deras hemsida?

Jag tror säkerligen en PRE blivit jättefin till din häst.
Dock bör man nog fundera på att din korsning ger en häst som har ytterligare en ras i sig. Kanske svårsålt?

Det beror väl på? Eller? I pappersväg behöver det ju inte bli mer än en korsning.
Mitt halvblodssto ex. är efter Fullblod, men är ju halvblodsreggad, då han var godkänd för halvblodsavel.
Så i pappren skulle det väl teoretiskt ändå bara bli "en korsning"?

För övrigt så liknar TS min lite i typen, med den lågt ansatta halsen och så. Dock är min dam snarare rakryggad än svankig. :)

ok...ja hon är ju inte så råsvankig så att hon kan ha en stubbensadel, men inte heller så rak så att en pfiff fungerar på henne heller....hon är däremellan...

Hejsan.
Tror nog att ditt sto skulle passa med en PRE.
Har själv ett fullblodsto som fått 3st föl med en PRE-hingst (Diestro)
Har blivit mkt trevliga i temperament föl med bra gångarter.
Inte så höga, men runt 160-165. Då stoet e 161.

Funderar själv på att betäcka henne igen med en PRE-hingst.

Lycka till

Det beror väl på? Eller? I pappersväg behöver det ju inte bli mer än en korsning.
Mitt halvblodssto ex. är efter Fullblod, men är ju halvblodsreggad, då han var godkänd för halvblodsavel.
Så i pappren skulle det väl teoretiskt ändå bara bli "en korsning"?

För övrigt så liknar TS min lite i typen, med den lågt ansatta halsen och så. Dock är min dam snarare rakryggad än svankig. :)

Din är ingen korsning, fullblod är en godkänd inkorsningsras i halvblod.
Alltså är din ett renrasigt halvblod med fullblods inslag.

TS häst är samma sak, avkomman blir nog en korsning eftersom PRE inte är godkänt i ASVH, är tveksam till att den ö.h.t hamnar på raskod 04.
Halvblod (och fullblod?) är väl inte godkänt i PRE? Vet dock inte utan gissar mera :smirk:

Jag tror nog du kan få en riktigt trevlig avkomma med PRE-pappa.

ja förmodar att lite var riktat till mig, och jag hoppas också på att få en trevlig hobbyhäst avkomma för kanske ngn tävling...många år tills dess. En annan fråga bara...vad är det man ska checka med en vet innan betäckning osv, har förstått att man bör göra en gynundersökning men vad mer, bakterieprov?

Fråga hingstägaren vad hon /han har för krav för att ta emot ditt sto.
Jag vill att stona ska ha tagit bakt prov innan (kan även kolla det här hemma med min egen vet när stoet är på plats om det är krångligt för stoägaren ) Dom ska vara fullt vaccinerade och försäkrade,

Tesora

*lalalllallaaaa* Måste ha missat något.... Har precis köpt en PRE/halvblods korsnings bebis för 50"..... :love:

Liknande trådar

Avel jag har precis köpt ett 4 årigt fbl sto som jag har lite funderingar på o betäcka nu i år... Hon är E: Cajun Cadet och UE Jape...
2
Svar
21
· Visningar
3 435
Senast: token
·
Avel Är ju inte så haj på detta med avel och linjeavel har ett sto som går svårklass är inte så stor ca 162 super teknink super...
Svar
4
· Visningar
1 155
Senast: theJohanna
·
E
Avel Har till nästa år ett "beställningsföl" undan fullblodssto e. Malvernico xx - Miami Springs xx. Stoet i fråga har myckt bra gångarter...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 035
Senast: Mabuse
·
J
Avel hej! Jag har ett 23 årigt irlänskt korsningsponny sto, som det skulle vara roligt att ta föl på (det skulle vara hennes första...
Svar
10
· Visningar
1 268
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30