Fungerar Hippocampus?

K

Kira2002

Fick analys på stallets hösilage i min hand idag. Vi har länge trott att hösilaget varit lite halvdåligt eftersom flera av hästarna hållit sig dåligt på enbart det, utan de har behövt tillskott när vi fodrat "med ögat".

Räknar lite på mitt 6åriga arabsto...
Hon har fri tillgång på hösilage både i box och i hage och äter dessutom 0.3 kg lusernpellets och 0.2 kg betfor + mineraler. Uppskattningsvis kanske hon petar i sig knappa 20 kg hösilage om dagen...

När jag skriver in detta i hippocampus foderberäkningsprogram visar det att hon får vansinnigt överskott av allt...
Programmet räknar på att hon har behov av ca 62 MJ / dag. Hon får 127. Proteinbehovet ska vara 369 - hon får 1363 (!).
Dessutom överskott av Ca, P och Mg... Ca/P-kvoten är dock OK.

Enligt programmet ska hon ju få på tok för mycket mat...! Räknade på att hon helst bara skulle ha 10 kg hösilage / dag (57 ts) för att få en rimlig giva på protein och energi + mineraler.... Men det blir ju toklite!

Ska tillägga att hästen på den matgiva hon har nu är fin i kroppen, hade proteinbrist när hon åt annat grovfoder tidigare i höstas men ser bra ut nu, inte fet utan i normalhull men med tendens åt det tyngre hållet snarare än åt det alltför lätta...

Frågan är alltså...
Upplever ni att ni får rimliga foderstatsberäkningar utav Hippocampusprogrammet...? Vad är era erfarenheter?

//Kira2002 som just nu önskar att hon aldrig sett nån analys utan fortsatt fodra med ögat...:angel:

Om nån vill se analysen så hojta bara, förresten...!

Sv: Fungerar Hippocampus?

jag har hört att det ska vara ett dåligt program o efterlyser därför annat nu.

ja har ett program på datorn, men de e då inte så avancerat o vill ha ett annat.
Köpa eller vad som helst.
Om någon bara kunde tipsa?

Det är senaste forskningen som ligger bakom Hippocampus (Slu), dock tycker jag att programmet räknar behoven lite lågt.
Mitt fullblod behöver ca 70 mj, men i verkligheten behöver hon 120 mj som grundbehov. Och så vissa tillägg då.
Så Hp ”skriker” på mig med, överskott av allt. Jag använder programmet mer som miniräknare, så att jag ser att kvoter är rätt och att alla behov är uppfyllda.
Man får prova sig fram vad ens häst har för behov helt enkelt och man får inte glömma bort ögonen när man fodrar, det är nog så viktigt.Men utan analys famlar man ju i mörkret och har inte en aning om vad ens häst funkar på i mj och smrp.

MIn häst funkar inte heller på hippocampus uträkningar dom går efter ett tabellvärde, min häst hade en foderstat uträknad efter tabellen, men av den foderstaten fick han proteinbrist :crazy:...
Idag äter han 20 kg hösilage + 0.3 kg kra**t protein (varmblod på 156 cm). Har inte lagt in det på hippocampus men han får säkert det dubbla av sitt behov :smirk:. Men så länge man ser att hästen mår bra och håller bra hull, muskler mm är det bättre att köra så än på minimum och något värde som oftast inte verkar stämma :cool: tkr jag iaf...

Fick analys på stallets hösilage i min hand idag. Vi har länge trott att hösilaget varit lite halvdåligt eftersom flera av hästarna hållit sig dåligt på enbart det, utan de har behövt tillskott när vi fodrat "med ögat".

Räknar lite på mitt 6åriga arabsto...
Hon har fri tillgång på hösilage både i box och i hage och äter dessutom 0.3 kg lusernpellets och 0.2 kg betfor + mineraler. Uppskattningsvis kanske hon petar i sig knappa 20 kg hösilage om dagen...

När jag skriver in detta i hippocampus foderberäkningsprogram visar det att hon får vansinnigt överskott av allt...
Programmet räknar på att hon har behov av ca 62 MJ / dag. Hon får 127. Proteinbehovet ska vara 369 - hon får 1363 (!).
Dessutom överskott av Ca, P och Mg... Ca/P-kvoten är dock OK.

Enligt programmet ska hon ju få på tok för mycket mat...! Räknade på att hon helst bara skulle ha 10 kg hösilage / dag (57 ts) för att få en rimlig giva på protein och energi + mineraler.... Men det blir ju toklite!

Ska tillägga att hästen på den matgiva hon har nu är fin i kroppen, hade proteinbrist när hon åt annat grovfoder tidigare i höstas men ser bra ut nu, inte fet utan i normalhull men med tendens åt det tyngre hållet snarare än åt det alltför lätta...

Frågan är alltså...
Upplever ni att ni får rimliga foderstatsberäkningar utav Hippocampusprogrammet...? Vad är era erfarenheter?

//Kira2002 som just nu önskar att hon aldrig sett nån analys utan fortsatt fodra med ögat...:angel:

Om nån vill se analysen så hojta bara, förresten...!

Enl samlad internationell hästnutritionsforskning ligger genomsnittsbehovet för ett fullblod på 500 kg på 315 gram smältbart råprotein och ca 56 MJ om den inte arbetar. Om den arbetar 1 timme lätt per dag ökar det till 422 SMRP och 75-80 MJ i genomsnitt. Hippocampus ligger i sina beräkningar i det intervall som är det bästa man vet utifrån modern forskning.

Man får komma ihåg att fodertabeller grundar sig på genomsnittsbehov. Behovet av protein varierar inte så mkt mellan individer men behovet av energi kan variera väldigt beroende på om man ärvt bensinssnåla gener eller inte. Precis som hos människor.

Att din häst skulle behöva sådana enorma mängder mat trots att hon (efter vad det verkar utifrån den hippocampustabell du använt) utför ett lätt arbete verkar dock osannolikt. Nåt fel är det. Fel på analysen? Fel i balansen mellan näringämnena? Fel på hästen – mask, tänder? Med tanke på att andra hästar hållit sig dåligt gissar jag på det första - fel i analysen.

HH

Min nuvarande häst är extremt bränslesnål och är i konstant överhull så med den typen av häst ligger Hippocampus till och med något högt på behoven.

hippocampus tyckte inte att min växande snart tvååriga häst behövde något selen över huvud taget... det tycker jag är lite skumt iaf ;)
jag gillar PC-horse :)
lite meck först med att lägga in sina egna värden på olika fodersorter men när det väl är gjort så är det bara att köra på!

Behoven är individuella. Ett program räknar efter tabellen. Min häst är inte heller tabellhäst men då lägger jag på extra kg eller träning så behovet i programmet blir rätt.
Det kan vara så att ert hösilage torkat lite innan analysen. Det har kanske lägre ts än vad resultatet blev. Då kommer du upp högre än verkligheten.
// Linda

Jag bestämde mig just för att det måste vara precis så - fel på analysen...

Var lite skeptisk redan innan då bonden inte har nån större koll utan kör in en bal som kan komma lite varifrån till oss... Tjejen som tog provet tog det väl dessutom inte på rekommenderat sätt.
Provet är taget ur en bal, just denna bal måste varit oerhört bra näringsmässigt och inte alls representativ för allt vi ger.

Sunda förnuftet säger ju att det är ologiskt med sånt kanonhösilage när hästarna blir "halvskabbiga" på enbart fri tillgång av det...

Tänderna är just kollade och avmaskad är hon regelbundet så det ska vara helt ok...

Jag fortsätter fodra med ögat tillsvidare och emotser en förhoppningsvis mer aktuell analys till hösten.

Tack alla för era inlägg!

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 219
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: mackan
·
Foder & Strö Mitt hösilage har i år ett lågt srp-värde men har ett bra energi- och mineral-värde. Hästarna äter ca 15 kg hösilage per häst och dag...
Svar
2
· Visningar
1 355
Senast: spaderÄss
·
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 787
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama