M

Mandiiz

Har mina funderingar på att skola om min ponny. Vill inte sälja henne p.g.a att hon gått på ridskola så ja. Får inte tävla henne mera om ett år :/ Men vad ska man skola om henne till ?

Är ju nyfiken på Western men vet inte om de är försvårt . Dessutom så är sadlarna så dyra :(

Sv: Fundersam

Du måste ju inte ha westernsadlar för att rida western..

Du kan ju även prova akademiskt.

Eller börja köra.

Eller bara träna en massa från marken.. trickträning eller nåt.

Eller bli riddare.

Gymkhana.

Tja.. vad du än känner för :P

:mad: Tja det är ju just de . Jag vet inte vad jag känner för :( Samtidigt så vet ja ju att jag inte kommer få tävla henne mer än inom klubben :( suck detta är de värsta som finns :confused:

Vuxna får tävla ponnyer bland stora hästar om man löser annan licens. Men det 'är kanske inte aktuellt. annars finns det ju distans och bruksridning om du vill göra ngt annat.

Hon är bara maxad C-ponny , Haflinger med andra ord . Dock är hon väldigt fin ..

Det tror jag säkert att hon är.
Min häst är ungefär lika stor som din. Det var väldigt många år sedan jag blev för gammal för att tävla ponny.
Jag har bara tävlat henne på minismå tävlingar på skoj. Hon är inte så gammal så jag får se hur det blir i framtiden.

Min blir 11 till årskiftet så vi får se . Jag känner att jag vill göra nått annat men samtidigt inte släppa dressyren ,

Vad roligt att du ska ha kvar hästen trots att du inte kan tävla ponny längre:)

Hade jag varit dig så hade jag åkt runt och tittat lite på vad andra ridgrenar innebär.

Jag ska nog göra det samma, har ju en pluttig fjording som jag börjat lite smått med western. Börjar dock fundera på annat dvs. akademiskt, tror det mer skulle vara min grej, vill åt dressyr men på ett annat sätt än vanlig klassisk.

Håller med om att weternsadlarna är dyyyra:eek: och finns dessutom nästan enbart till större hästar och passar inte min lilla dam på 135 i mkh, isf måste vi specialbeställa och hur dyrt blir inte det:devil:

Tycker dessutom att många westernryttare(vet inte vad det beror på, kanske fel storlek på sadeln) sitter lite som harley davidson förare. Ursäkta liknelsen men jag tror du förstår vad jag menar, de sitter inte lodrätt häl-höft-axel.

Själv så vill jag sitta i absolut lod (inte för att jag kan det men snart)
och ska man då ha en sadel som hindrar så blir det ju dubbelt så svårt:mad:

Skulle däremot inte tro att western är för svårt, något positivt är att jag tror det finns mer tävlingsmöjligheter inom western än inom akademiskt. Så är du en tävlingsmänniska tror jag att det kan vara roligare med western än akademiskt.

Vet en bra western instruktör förresten:idea: Ronny Åman kommer från norrköping om jag inte minns fel. Han är rolig och lättsam inte nån snob.

Finns tyvärr vissa som anser att quarter o paint är de enda raserna så kommer man på typ fjording, el fd. ridskolehäst så blir man inte tagen på allvar:devil: Trodde man skulle slippa sånt när man konverterade till western men icke sa nicke, snobbarna finns överallt.

Oj hjälp vad långt och luddigt svar jag skrivit:crazy: hoppas du får ut ngt av det iaf.

Lycka till förresten, du kommer hitta ngn annan ridgren snart:bump:

Jadu det finns tyvärr snobbar inom alla grenar
suck , jag blev inte tagen på allvar i min förra ridklubb drf att min häst hade gått på ridskola och har ett ryckte om att vara så bråkig :/ Detta p.g.a att hon inte gillade ridskolelivet. Då tog jag henne drf ifrån och släppte ut henne en månad , borstade och longerade henne ibland , hon gick med min gamla travarvallack , och de lekte och hade kul när jag sen satte igång henned med ridningen böt jag klubb med till den nuvarande där de är en stor blandning , med f.d travare och till fina rena dressyrhästar och så vidare. iaf till ridningen så började ja rida dressyr ute istället och de fick henne att leva upp igen och bli helt underbar och snäll. inte ett dugg bråkig .

Är hon inkörd? Haflinger har ju av tradition varit körhästar, där har du ju dressyr och allt. Det är underbart roligt att köra och du blir inte för gammal för att tävla, vad jag vet.:banana:

det finns ju en gren som det inte spelar nån roll om du rider ponny eller stor häst.

nämligen distans! det spelar ingen roll om man är 70 och rider ponny eller är 10 och rider stor häst!

Ja kanske de verkar kul , faktiskt . Undrar liksom vad man ska ha för sadel etc , licener med mera :angel:

de licenser du måste är är ju en lokal om du bara ska rida 50 km, och sen så måste du ha en gul bok till hästen, den kostar bara 40 kr, gå in på distans forumet och sök där så hittar du en massa info...

från 80 km och uppåt måste både du o hästen ha licens.

Har mina funderingar på att skola om min ponny. Vill inte sälja henne p.g.a att hon gått på ridskola så ja. Får inte tävla henne mera om ett år :/ (

Det får du väl? Man får tävla d-ponny som stor häst om man vill, det är bara att skaffa en storhästlicens till den. Så du kan tävla ponny hela livet om du vill.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 091
Senast: Emro
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
340
Senast: Fetaost
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 973
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38