Sv: Fundersam
Vad roligt att du ska ha kvar hästen trots att du inte kan tävla ponny längre
Hade jag varit dig så hade jag åkt runt och tittat lite på vad andra ridgrenar innebär.
Jag ska nog göra det samma, har ju en pluttig fjording som jag börjat lite smått med western. Börjar dock fundera på annat dvs. akademiskt, tror det mer skulle vara min grej, vill åt dressyr men på ett annat sätt än vanlig klassisk.
Håller med om att weternsadlarna är dyyyra
och finns dessutom nästan enbart till större hästar och passar inte min lilla dam på 135 i mkh, isf måste vi specialbeställa och hur dyrt blir inte det
Tycker dessutom att många westernryttare(vet inte vad det beror på, kanske fel storlek på sadeln) sitter lite som harley davidson förare. Ursäkta liknelsen men jag tror du förstår vad jag menar, de sitter inte lodrätt häl-höft-axel.
Själv så vill jag sitta i absolut lod (inte för att jag kan det men snart)
och ska man då ha en sadel som hindrar så blir det ju dubbelt så svårt
Skulle däremot inte tro att western är för svårt, något positivt är att jag tror det finns mer tävlingsmöjligheter inom western än inom akademiskt. Så är du en tävlingsmänniska tror jag att det kan vara roligare med western än akademiskt.
Vet en bra western instruktör förresten
Ronny Åman kommer från norrköping om jag inte minns fel. Han är rolig och lättsam inte nån snob.
Finns tyvärr vissa som anser att quarter o paint är de enda raserna så kommer man på typ fjording, el fd. ridskolehäst så blir man inte tagen på allvar
Trodde man skulle slippa sånt när man konverterade till western men icke sa nicke, snobbarna finns överallt.
Oj hjälp vad långt och luddigt svar jag skrivit
hoppas du får ut ngt av det iaf.
Lycka till förresten, du kommer hitta ngn annan ridgren snart