• Avel
  • Trådstartare Trådstartare johanna_1
  • Startdatum Startdatum
J

johanna_1

hur gammla bukar era föl vara när de knappt diar längre och mest äter krafftfoder? Min lilla plutt är 4 månader och hon bryr sig knappt om att dia längre.

Sv: fundersam

Varierar ganska mycket, skulle jag vilja säja.
Min fölunge här ute skiter ganska fullständigt i sn mamma. Hur mkt han diar vet jag egentligen inte, jag kollar dem ju inte dygnet runt :p , men han är inte särskilt intresserad av att dela box med henne längre i alla fall. Han är ca 4½ månad nu och jag funderar faktiskt på om jag kanske ska plocka bort mamman och låta honom gå kvar med hingsten (som de båda går ihop med nu) och se hur det funkar.

Precis som ameo skriver är det väldigt olika. Jag har en på fem månader som diar så fort mamma tillåter (väldigt sällan numer), hon börjar iofs att sina verkar det som - kanske ditt sto inte heller har så mycket mjölk kvar nu att fölis kanske "gett upp".

Det finns inte så många lagar om djurskydd men en viktig är att du inte får ta ett föl från mamman innan fölet är 4 månader .
Alltså dela på dom .
klart man kan rida eller ta bort mamman ett par timmar eller så
I verkliga "hästlivet" går dom tillsammans tills fölis är ca 7-8 månader
För varje månad tuttar dom färre gånger per dygn men mer varje gång så dom dricker säkert även om inte du ser det!

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
561
Senast: Celinehenn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 794
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 605
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar