Jag har varit medryttare på en häst nu i lite över ett år. Nu har frågan kommit till mig ifall jag skulle vara intresserad av att köpa henne. Hon är ett jätte fint halvblodssto född 1997, mycket snäll och lätthanterlig, allround häst, alltså potential i både hopp och dressyr och har även varit ute på lite lokala hopptävlingar när hon var yngre. Hon är i form och skulle vara redo för tävlingsbanan igen om man skulle vilja. Dock ligger mitt intresse mer på träning på hemma plan och även lite skogs ridning. Ägaren vill ha 40 000 kr för henne inkulusive all utrustning (värde minst 10000 kr). Ekonomin har jag räknat på, och den skulle jag klara av. Kunskapen inom ridningen har jag, jag har även haft egen foderhäst tidigare.
Det jag tvivlar på är egentligen om det är en bra affär? Vill jag sälja henne om 5 år, är hon 20 år gammal och då får jag inte ut alls mycket pengar för henne..? Jag kan även känna mig lite osäker vad det gäller självaste "hästvården", om jag har tillräckligt med kunskap där. Vad tycker ni är viktigast att tänka igenom vid ett eventuellt häst köp?
Det jag tvivlar på är egentligen om det är en bra affär? Vill jag sälja henne om 5 år, är hon 20 år gammal och då får jag inte ut alls mycket pengar för henne..? Jag kan även känna mig lite osäker vad det gäller självaste "hästvården", om jag har tillräckligt med kunskap där. Vad tycker ni är viktigast att tänka igenom vid ett eventuellt häst köp?