Fundersam inför hästköp!

Sofia_Alf

Trådstartare
Jag har varit medryttare på en häst nu i lite över ett år. Nu har frågan kommit till mig ifall jag skulle vara intresserad av att köpa henne. Hon är ett jätte fint halvblodssto född 1997, mycket snäll och lätthanterlig, allround häst, alltså potential i både hopp och dressyr och har även varit ute på lite lokala hopptävlingar när hon var yngre. Hon är i form och skulle vara redo för tävlingsbanan igen om man skulle vilja. Dock ligger mitt intresse mer på träning på hemma plan och även lite skogs ridning. Ägaren vill ha 40 000 kr för henne inkulusive all utrustning (värde minst 10000 kr). Ekonomin har jag räknat på, och den skulle jag klara av. Kunskapen inom ridningen har jag, jag har även haft egen foderhäst tidigare.

Det jag tvivlar på är egentligen om det är en bra affär? Vill jag sälja henne om 5 år, är hon 20 år gammal och då får jag inte ut alls mycket pengar för henne..? Jag kan även känna mig lite osäker vad det gäller självaste "hästvården", om jag har tillräckligt med kunskap där. Vad tycker ni är viktigast att tänka igenom vid ett eventuellt häst köp?

Sv: Fundersam inför hästköp!

Man kan aldrig räkna med att få igen pengarna för ett hästköp. Mycket kan hända under tiden. Jag har inte benkoll på vad halvbloden kostar och du skriver heller ingen stam, men det låter billigt. Hästvård kan man plugga på och lära sig av folk i närheten.

Ingen häst (som inte tjänar pengar) är en bra affär så det är inget att fundera på! Annars tycker jag att det låter som en bättre affär än vanligt att köpa en häst som du redan känner. Att du dessutom får med utrustning som redan passar hästen är ju jättebra. Även om du beräknar värdet till 10 000 kr så kan jag lova att det förmodligen skulle gå lös på nedom du var tvungen att införskaffa allt själv.

Frågan är om hon är värd 40 000 för dig. Du vet ju precis vad du får för häst för pengarna eftesom du redan känner hästen. Jag tycker att det låter som ett bra köp om det är henne du vill ha.. Dock veterinärbesiktiga innan skulle jag råda till.

Eftersom du själv inte är tävlingsryttare spelar det nog inte så stor roll vilken häst du köper, det är högst tveksamt om du skulle träna upp priset på den ändå. Även om den är fem år, och du säljer den om 4 år, så skulle den ju inte vara mycket mer värd om du inte har meriter på den.

Sedan är ju frågan om du köper hästen för att ha den som investeringsobjekt eller för att du vill ha häst. I spekulationssyfte är det mycket få ridhästar som just nu är värda ens fem kronor.

Tack allihopa för era kommentarer och åsikter! Trotts att jag länge har hållt på med hästar så har jag aldrig ägt någon själv, så därför är det ett väldigt stort steg för mig att köpa. Skulle jag köpa henne så skulle det inte vara ett investeringsobjekt! Utan endast för mitt intresse.

Då kan jag inte förstå hur hennes värde om X antal år skulle spela in.

Tycker du hästen är värd priset idag (jämför med resterande marknad kanske?) och du vill ha den, köp.

Om du vill ha hästen tycker jag absolut inte att du ska backa för det priset. Det är ju jättebra att du redan känner hästen och vet att du tycker om den!

En frisk välriden häst i tävlingskondition och med all utrustning för 40 000 kr tycker jag låter som ett bra köp. Finns avelsvärde i hästen så stiger ju värdet ytterligare. Tveka inte!

Jag tycker det låter som ett kap! Och det måste vara jättekul att få möjlighet att köpa sin medryttarhäst :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 904
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 778
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Jag börjar leka lite med tanke på att skaffa häst så småningom. Men hur gör om man aldrig haft egen häst förut? Jag har inte ridit...
Svar
14
· Visningar
2 164
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama