Funderinger angående "come back" på banan

ghost

Trådstartare
Som många av er vet så köpte jag en treårig stressad valack i slutet av januari. Han kördes på banan två gånger och var inte att leka med när han lade sig på bettet :eek: . Vi hade en indirekt diskussion om honom när jag funderade över funktionen på ett travhackamore och huruvida det var tillåtet eller ej.

Efter koll att veterinär är han behandlad i vänster bakknä och har ett par veckor skritt innan han ska börja jogga och sedemera gå snabbjobb igen.

Jag har aldrig haft en sån här hetsporre förut så jag funderar lite på hur jag ska göra när det börjar bli dags för banjobben. Både utrustningsmässigt och hur jag ska lägga upp det.

Historiskt har pålle gått med bomull, gummitrattar och fast huva på öronen (bomullen satt i vid all hantering utanför box pga hysteri enligt förra ägaren). I munnen hade han tungband och järvsöfaksbett och så spärrgrimma. Vid tävling hade han även nosbländare och skygglappar.

Jag hanterar honom alltid helt odövad, vid klinikbesöken har jag haft bomull i fickan utifall att men han har skött sig exemplariskt och blivit lugnare för var gång.
När jag kör honom så går han på rakt syntetbett (började med vanligt tredelat med det gillade han inte utan bet sig i tungan hela tiden :( ) utan tungband och spärrgrimma. Innan han blev ordinerad att bara skritta alternerades det mellan skritt och jogging och det funkade bra även i trav. Han är en lyhörd liten pålle som från skritt gör halt på enbart röstkommando men man vet ju inte hur mycket som hänger med ut i stora världen.

När han kommer tillbaka till banmiljön kanske det blir lite "flashback" för honom och han blir het igen? Jag lommer inte att kunna ge mig ut på rakbanan ensam innan jag vet hur han beter sig då vår rakbana är lite klantigt konstruerad med 90-graderssväng i ena änden och 75-graders i den andra. Sticker han kan det bli läskigt. :crazy:

Det kan mycket väl bli så att han chockerar hela världen genom att presentera ytterligare en ny sida av sig själv men det ska man ju inte vara säker på.

Vad ska jag tänka på? Jag tror att en röstkänslig häst vinner på att vara mindre dövad? Men jag kanske tänker tokigt? Han blir inte stressad av hästar bakom eller plötsliga ljud eller sånt så jag är beredd att prova helt odövat. Man kan ju välja en tidpunkt då det inte är så många andra ute.

Sv: Funderinger angående "come back" på banan

Hade en märr som var het. Alla sa "döva", och det gjorde jag. Ordentligt. Stendövad på banan.
Men hon blev inte mindre het av det. En gång glömde jag att döva henne i en värmning och hon var mycket lugnare.
Min hovslagare sa: ja, visst. Dom blir ofta lugnare ifall dom hör lite.
:smirk: Ibland funkar det att plocka bort istället för att klä på.
Lycka till!

MIN uppfattning om detta med att döva eller inte är att JAG vill behålla "effekten" av rycktussarna, därför alltid dövat vid träning!

Men visst tror jag på att det kan vara lugnande att höra och att det är "bekvämt" med en röststyrd häst... men jag vill ju kunna vinna lopp också:p

jari skrev:
MIN uppfattning om detta med att döva eller inte är att JAG vill behålla "effekten" av rycktussarna, därför alltid dövat vid träning!

Men visst tror jag på att det kan vara lugnande att höra och att det är "bekvämt" med en röststyrd häst... men jag vill ju kunna vinna lopp också:p

Ja precis... :angel: Och det jag är ute efter är att få hästen så lugn att det går att träna den så att den vinner lopp. :idea:

Förresten har jag sett måååånga pållar vinna lopp med fasta huvor. ;)

I det här fallet få den så lugn att den lyssnar på kusken, annars är det tveksamt att den kommer ut igen över huvud taget.

Off topic: Mina övriga hästar har alltid tränat odövat och inte haft något problem med att ha kvar "ryck-effekten", däremot riskerar jag inte startgalopp om tussen skulle halka ur innan start vilket jag läst om att det kan hända. ;)

Rutiner och tålamod... Du skulle haft som jag hade ett tag med min pålle, 1 km körväg till banan. Bara in och skritta nåt varv minst en gång i veckan, hjälper på hetsporrar! (fast ej för ens eget rykte... ;) )
Min pålle upptäckte jag oxå av en händelse att bomullen gjorde ingen större effekt, dock vågade jag aldrig prova utan på banan mer än nån gång i skritt. När han väl mår bättre så blir han nog bättre på banan, men ränderna är svåra att få ur... Min bråkstake förvånar mig ständigt med att vara cool i konstiga situationer nu får tiden, men senast vi var på banområdet var det sprutt på honom... (ska in igen i sommar, får se om han kan bete sig nu...) Dom verkar ha haft liknande upplevelser... :(
Träningen med honom var nästan enbart luuugna jogginturer i skogen och rakbana en gång var 1½ vecka, men då hade han oxå en grym grundkondis och var 6 år.
Har nu äntligen, efter snart 3 år hittat rätt foder till honom. Musklar och lägger på sig som bara den, är pigg men aldrig het eller bråkig. (Dodson & Horrels Pasture Mix :love: )

Jorrå... jag har haft en hel skock med sjukt heta idioter... Min egen Quell Käll var så hemsk att jag fick ta bort han till slut(blev en fara för allmänheten) men både hemma o snabbjobb brukar jag försöka att köra odövat (har hört många ggr att jag riskerar mitt liv, men men...) tycker att det i FLESTA fall funkar bra...

Är bara vissa som måste dövas för att bli hanterbara...

Testa dig fram är nog det enda jag kan säga... är ju så otroligt individuellt!

Det kanske är så att han har haft ont, många hästar kan ju bli oregerliga och heta pga av att de har det.

Men det är nog troligt att han blir het igen när du kommer till banan därför att han har satt det i samband att han ska springa fort. Har du tålamod och hjälp skulle jag nog åkt in till banan och bara försökt skritta runt om det går, kanske inte trava alls, men det är nog lättare sagt än gjort men man kan ju alltid prova.

Det kanske är så att nu när han har blivit fri från sina krämpor och all extra utrustning så kanske han uppträder helt annorlunda, kanske inte som en filbunke men lite mer reglerbar.

Jag håller tummarna :bump: för jag vet precis hur det är... Tala gärna om hur det går *nyfiken*

Det är inte alls svårt att skritta honom runt banan, jag skrittade långa bitar både före och efter våra "små intermezzon" innan behandlingarna.

Vi var även ute en "småkylig" afton och bara joggade och skrittade om vartannat, men det var innan jag provade det raka bettet.

Nu är det ett antal veckor till planerat test men när vi väl får börja trava igen lär det inte ligga så långt borta.

Lines skrev:
har du testat pullnät`?

Nix, han fick en "hemmaperiod" för att lägga på sig lite då jag tyckte att han var/är alldeles för tunn.

Jag har sett dem och fattar att de trycker lite på mulen men hur fäster man dem?

Novis igen! :o :angel:

ghost skrev:
Ja precis... :angel: Och det jag är ute efter är att få hästen så lugn att det går att träna den så att den vinner lopp. :idea:

Förresten har jag sett måååånga pållar vinna lopp med fasta huvor. ;)

I det här fallet få den så lugn att den lyssnar på kusken, annars är det tveksamt att den kommer ut igen över huvud taget.

Off topic: Mina övriga hästar har alltid tränat odövat och inte haft något problem med att ha kvar "ryck-effekten", däremot riskerar jag inte startgalopp om tussen skulle halka ur innan start vilket jag läst om att det kan hända. ;)

Hade inte min varit 7 år och startat 50ggr had jag säkert resonerat annorlunda..

Min är tre år, startad 5 ggr och har liksom missat några saker i sin utbildning. ;)

Men visst är "ryckeffekten" precis det motsatta mot vad jag funderar över i den här tråden?

Pållen ska provas på banan först och sen när jag vet hur han funkar även på rakbanan så att vi slipper köra alla jobben på banan nu när det är ljust ute.

Eftersom jag helst vill ha möjligheten att köra nåt lopp med mina pållar (och kör alla jobb utom provstarter med snurrskallar) så är det inte heller ett alternativ att sätta upp nån med riktig kraft i armarna. Det tror jag bara gör dem ännu hetare. åtminstone dem jag träffat.

Har du ingen möjlighet att stalla upp pållen på banan då?
Det fungerar på en del.

gladys skrev:
Har du ingen möjlighet att stalla upp pållen på banan då?
Det fungerar på en del.

Vad menar du? Vad skulle fungera?
Jag kanske är trög men jag fattar inte. :crazy:

För att inte riskera något och göra en lugn "comeback" så skulle jag nog börja med att bara åka in till banan och först bara kolla hur han reagerar och sedan bara jogga lite, utan några "fortkörnings ritualer" utan bara vanligt "vardagsklädsel". Du kommer ju ganska så snabbt att känna hur han reagerar.
För fungerar han bra odövat och på rakt bett så skulle jag nog ialla fall vilja fortsätta med det!

PiperGarden skrev:
Rutiner och tålamod... Du skulle haft som jag hade ett tag med min pålle, 1 km körväg till banan. Bara in och skritta nåt varv minst en gång i veckan, hjälper på hetsporrar! (fast ej för ens eget rykte... ;) )

Som tur är tror jag att den här grabben inte är lika extrem som din. :idea:

Det ska bli intressant att de hur han beter sig i stora världen, han känns rätt trygg i det mesta man gör med honom även om han är rätt framåt.
Men det kanske inte är så konstigt med en häst som bara gått snabbjobb:confused: , omprogrammering pågår. :idea:

När jag kör sådana hästar gör jag som följande: Välj ett bett som hästen gillar, lägg den i rygg, håll ett försiktigt, jämnt stöd i hästens mun och låt bli att dra, bara styr så den inte kommer förbi. Jag skulle köra med bomull och öppet huvudlag.

Låt den gå och "puffa hjälm" ett tag om den vill, poängen är att aldrig börja dra. Den kan ju inte pulla om ingen drar mot... De flesta lugnar ner sig efter några gånger om de inte har ont någonstans.

Såhär får de gå ALLA jobb tills de har lugnat ner sig.

Comebacken avklarad!

Två gånger till och med.

Utrustning 1:a gången: Fast mössa, rakt syntetbett, tungband och x-grimma (Vi är glada över att få låna den Humelibumlan :bow: )

Gick riktigt bra ca 400 m sen körde jag på en banavgränsare och då bar det iväg i snabb trav 200 m. Sen var pålle på tårna minst sagt.
Testade att köra rygg på en unghäst men då var han så speedad så efter 1000 m sprang han upp i vagnen och felade. Han stack dock inte i galopp utan tappade mark hela tiden och unghästen gick kanske i 40-50-tempo. Efter lite krumbukter och skritt på innerspår (skönt med hästtom bana) så lugnade han ner sig och fick avbryta.

Utrustning 2:a gången: Bettet utbytt till ett tvådelat vanligt travbett och så blev det ett par urryckare under mössan.

3 x 400 m i kanske 40-50-tempo, skritt tillbaka och så iväg igen. Han protesterade ivrigt mot hastigheten men lydde riktigt bra.

Eftersom det är ett tag sen jag körde jobb över huvud taget avbröt jag efter tre stycken för det vore trist att tappa honom pga mjölksyra när det gått så bra. :)

Den "riktiga" snabbjobbsträningen får bli på rakbana ett tag så får han träna "uppförande" på travbanan. Undrar om någon vill köra provlopp åt mig med honom när jag tycker det börjar bli dags? :angel:

Det går framåt ser jag :)

Jag antar att "sällskapet" är din unghäst och att man får gratta till "banträningen" där med, eller raggade du upp någon annan unghäst ?

lsz skrev:
Det går framåt ser jag :)

Jag antar att "sällskapet" är din unghäst och att man får gratta till "banträningen" där med, eller raggade du upp någon annan unghäst ?

Jag hittade en annan unghäst. :idea:

Vår tvååring gör förmodligen bandebut innan april månads utgång. :idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka