Funderingar

Emor

Trådstartare
Undrar om någon har några tankar angående min pålle...

Han har länge haft det lite jobbigt att komma upp efter att han rullat, på 2 eller 3 försöket går det, han drar sig dock inte för att lägga sig ner och rulla utan kastar sig glatt ner när tillfälle fås ;)

Han hänger i framknäna, har så gjort sedan jag köpte honom (har ägt honom snart 2 år)

Han är inte bekväm i att bli skodd, detta är ingen elak häst på något sätt, snarare världens snällaste och det är därför jag är så fundersam
Han vill inte riktigt lyfta frambenen högt nog när han blir skodd, och bak försöker han hela tiden sätta ner benet, går bättre om man ställer honom mot en vägg så han har mer "stöd"

Anledningen till att jag funderar är att jag drömde att jag var in på klinik och röntgade honom och det visade sig att han hade pålagringar i framknäna, och sedan dess ser jag bara tecken på att någonting är fel, men jag kan inte sätta fingret på vad.

Hans tidigare sjukdomshistoria innan han kom till mig är okänd, har dock inte gjort så mycket och såg förjävlig ut rent ut sagt.
Han är en väldigt känslig grabb, små sår svullnar upp och gör fruktansvärt ont, så han visar att han har ont på så sätt, samtidigt som han vill göra allt för en, och aldrig dummar sig...

Är jag nojig, eller är det något som är galet?

Sv: Funderingar

Jag hade kollat upp honom, låter som en låsning av något slag så jag hade nog tagit ut vet och kiropraktorn till att börja med om han verkar OK i övrigt.

Hade jag hittat fler symptom och beroende på vad de hade sagt så hade det nog blivit ett besök på klinik också.

Han är inte halt vad jag kan se, lite stel dock men har vilat lite mer än vanligt, dock lika pigg och glad som vanligt.

Ska kolla upp vad det finns för kiropraktor här i närheten , och även vet (distriktarna känns rätt meningslöst att ta ut, isf blir det klinik direkt så man kan böja och ev röntga, har ingen asfalt förrän vi kommer till e4an , och där är det kanske inte optimalt att springa :angel:)

Tack för synpunkter!

Senast ändrad:

Vi har två ET:s här i krokarna, en i umeå och en i skellefteå, och jag måste säga att jag är inte sådär jättenöjd med någon av dom (har haft ute den ena till min pålle, kollat på då den i skellefteå behandlade en stallkompis häst under lång tid)

Kan kolla vart en kiropraktor finns i stan, om det finns någon men isf tar jag hellre in honom på klinik så dom kan kolla igenom honom ordentligt, om inget fel hittas men han fortfarande har problem med skoning, att resa sig upp osv kan jag ta ut ET.

:)

Tror du är på rätt linje att först ta hjälp av veterinär, SEN eventuellt ET. Jag personligen tycker det börjar bli lite väl mycket ET, man blir rekommenderad och "gud du kommer absolut bli hjälpt", men jag tror man gör bäst i att göra en ordentlig veterinärkoll innan.

Jo, vet inte varför det har blivit en sån faslig nästan hysteri, allt kan botas med ET, och vet nämns inte ens i sammanhanget.
Jag menar först kollar man väl upp att hästen är frisk, kvarstår problemet kan man ta hjälp av dylikt!

Okeeej..? Vet inte om domhär påhoppen var emot mig men jag skulle absolut inte rekomendera någon en ET på en häst som var skadad/hade ont.. Det var ju inte fallet här ens. :S

Har vi svarat på ditt inlägg? Jag brukar svara den person jag riktar mitt inlägg till. Men jag tycker det är fel att ta en et före veterinär om man inte vet felet.

Det var väl inget påhopp mot dig?
Det är väl så i dom flesta trådarna, i dom flesta fall vad jag fått känslan av.

Senast ändrad:

Snor min egna knapp!

Någon mer som har ideer på vad det kan vara, om det nu ens är någonting?
Eller är jag bara paranoid och pessimist?

kl

Om det var min häst så skulle jag åka till närmaste ATG direkt. Är det inget fel så är det ju bara bra, och är det något så slipper du ju noja, för då vet du.
Man ska lita på sina instinkter, du känner din häst och om du misstänker att något inte är riktigt som det ska så tycker jag du ska lita på dina aningar.

ET kan säkert vara bra, men man ska komma ihåg att det mer är ett komplement och inte ett alternativ till veterinärvård.

Hoppas det går bra!

Jo jag är inne på att köra iväg till ATG, vad skulle ett sådant besök gå på , på ett ungefär?
Jag har aldrig behövt vara in med någon häst så jag vet inte.

Jo jag tror helt klart något är fel, och det känns som om han förstått att jag förstått, äntligen.
När jag var ut idag tittade han på mig, och jag började störtlipa, han har aldrig tittat på mig så (jag låter som värsta puckot nu, ber om ursäkt) och jag kan inte släppa det.

Tack, det hoppas jag också!

Beror ju på om du har honom försäkrad eller inte. (Och vilken försäkring du har) Om du har honom försäkrad så behöver du nog bara betala självrisken.
Men det beror ju också på vad dom ska göra.

När jag varit in med Lindy och behandlat (ingen försäkring) så har det oftast gått på 4000:- med allting. (Bandaget kostar ju 80:- bara det ;) )

Röntgen är det dyraste, men det beror ju också på hur många plåtar man måste ta.

Frågan man får ställa sig är väl vad man tycker det är värt. Antingen får man punga ut med en del stålar, eller gå och oroa sig och ha dåligt samvete för att hästen kanske har ont.

Nej han är inte försäkrad, jag betalar så mycket jag kan för honom och mor skjuter till det extra och hon tycker att det var en onödig extra utgift.

Jo jag räknar med att det går på runt 4000 minst, men runt 8000 är min smärtgräns, som det känns just nu för ett besök, är det något känns det ju som om man kommer behöva ha en hel del efter varandra...

Nej gå runt och oroa mig går inte, vill gärna veta så att man kan ta ett beslut efter det.
Han är ingen som mår bra utav att bara gå och skrota, såfort han inte får ut och röra på sig blir han inte så rolig att ha att göra med så det känns som att arbete i någon form måste han klara av, sen behöver det verkligen inte betyda att han måste kunna ridas, kan han köras, gå långa promenader och kanske tömköras med så får det vara så.
Men att bara stå tror jag inte är ett alternativ, även om det givetvis kommer försökas om det blir så!

Jag tycker det låter som att du har svaret själv.
Åk in och kolla och du slipper ovissheten. Betalningen fixar sig alltid. Du kanske kan låna lite v någon?
Dessutom brukar dom vara rätt sega på att skicka fakturan + att man har en månad på sig att betala, och då kanske du fått i hop lite till?

En gång ringde jag till jordbruksverket och frågade om jag fick delbetala och det gick bra. Det ordnar sig alltid på något sätt. Det viktigaste är ändå att Fjanten får må bra. Och du också.

Jo det blir nog till att disskutera med sambon ikväll och sen höra av sig till atg till veckan och boka tid samt höra vad dom säger.

Sambon kan jag säkert låna lite av, och mormor finns som bank om det är så (räntefritt , prima!)
Jo jag har senaste vet räkningen denna månaden att betala, de var ute i januari ;)

Det kommer nog att ordna sig ska du se. Jag ska hålla tummarna för er.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 829
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 692
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 987
Hästvård Hej på er! Har ett litet dilemma och jag känner mig väldigt klyven i frågan. Vårt ardennerföl som är 3 månader gammalt visade upp en...
2
Svar
24
· Visningar
5 456
Senast: Ardennern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30