Funderingar

Sv: Funderingar

Jag har varit överdrivet nojig med min.Och det har resulterat i en hel del ganska onödiga klinikbesökt tom :o
Och givetvis även vetbesök som varit vettiga.

Om man har en känsla av att nått inte står rätt till är det bra att man kollar upp det anser jag.För den där känslan man får nöter och nöter så fort nått inte funkar i det dagliga livet med hästen.

Vad gällande pålagringar mm finns det många hästar som har det utan att lida av det och funkar bra som ridhästar ändå.Min tex har lös benbit i ett bakben och den stör honom inte.
Det jag vill säga är att även om din häst har en fysisk åkomma så är det inte säkert att det är dödsstöten för det.

Det jag kan råda dig till är att göra en hältutredning på din häst.Detta kan du börja med att göra hemma .Se till att få hästen böjd och sedan vidare till klinik om det visar något.För om hästen har ont så bör det visa sig vid böjprov.

Kan även säga (kanske lugnar det dig något) att min är genomgången UA Och ändå kan han vara lite korvig att sko. Han väger i bland i linorna och kan nästan sätta sig i bland detta är oberoende om han skos fram eller bak. Detta var ett moment som jag trodde kunde bero på smärta men så var inte fallet han gör bara så.En dålig vana när skoningen tar för lång tid.

Ang ET och Kiro så ska denne om den är seriös inte behandla en häst öht om den inte är genomkollad av vetrinär först. och håll även ett vakande öga när du väl tar till alternativ behandling.Så det inte blir som det blev med min där ET hittade på fel som inte fanns :crazy:
Detta skapade stor oro hos mig och mycket funderingar helt i onödan.Då vet senare tittade på hästen och konstaterade att hälften av vad ET sagt var bull*hit :mad:

Hur som helst. lycka till .
MVH/Q

Håller helt med föregående skribent.
Och ett tillägg - lita på din känsla! det är när jag INTE gör det, som jag ångrar mig i alla fall. känslan brukar ha med sanningen att göra i alla fall... en veterinär hemma kan se OM det är något i benen, en klinik VAD det är, det är min erfarenhet. Så börja där. det är inte lika dyrt och du får kvitto på om dina misstankar kan vara befogade eller inte. ET är enligt min erfarenhet bra på rehabiliteringshjälp och upplägg för att hästar ska hålla, men är inte veterinärer....

lycka till med pållen!!!

Ang Et så vet jag en grymt duktig, som jag har haft upp på min ungefär 10 gånger på 6 månader för att behandla min gumma, Nu kan han inte gör något mer för mig. Han bruka va bra på att känna vert felen sitter, sen behandlar han inte i onödan som andra kan göra, han är mån om hästen. Ser han att det är något problem han inte kan lösa så skickar han dig till Vet. Vill du ha nr säg till.

KL
Ett råd i all välmening. Om du åker in med hästen och inga fel finns eller ni hittar nåt, behandlar och friskförklarar så försäkra sedan hästen. Jag vet att det kan vara kämpigt ekonomiskt att ha häst men det är väl investerade pengar om nåt allvarligt händer. En ren veterinärvårdsförsäkring utan livvärde är inte jättedyrt och ger en möjlihet att göra allt man kan för hästen om olyckan är framme. Du verkar älska din häst högt och det smärtar att tänka på vad som händer om du står med t ex en fraktur som du inte har råd att behandla. Det drar iväg fort när det väl händer och då lovar jag att de där extra hundralapparna varje månad känns som en piss i nilen...
Vill inte vara moraltant, bara ett påpekande av omtanke :)

*kl*

Tack alla för synpunkter!

Q: Kan inget annat säga än att jag helt och håller håller med!

Jenilee: Vill åka in till klinik och se vad som visar sig där, verkar det som om ET kan hjälpa till efter det tar jag gärna nret då :)

Wildrose: Jag ska kolla upp försäkringar sedan :)

Nuså , ringt in till ATG, sambon har fått ta halva dagen ledig från jobbet och har smsat stallägarna och frågat om jag får hyra släpet vilket jag inte tror blir något problem, bil har vi nog också fixat så på torsdag kl 14.00 bär det in till ATG, bara hoppas allt går bra, att det funkar fint med lastningen och allt där...

Vet tyckte att det lät diffust men värt att kolla upp då det inte var normalt och tyckte vi skulle komma in :)

Ni får gärna hålla tummarna för oss !

Min tant började dumma sig lite när man skodde henne fram och lyfte benen högt,och hon var snubblig när man red,visade sig att hon hade artros i ett framknä...

Tycker du ska ta och åka in och röntga!

Hoppas att det inte är någon fara,men då har du iaf kollat upp det! :)

Hur gick det för din tanta då?
Fungerade hon som promenad häst?

Jag berättade för veterinären hur jag red (ca 4-5 dagar i veckan,a 45 min gången,lugn skogsridning med mycket skritt och jobba henne i traven,sen ytterst sällan galopp,vissa dagar bara skitt på lång tygel..

Han tyckte att jag kunde fortsätta rida på detta sättet utan problem,och hon svarade jättebra på behandlingen,hon var halt på bägge fram vid böjbrov,mer på ena benet,så då bedövades kotan i det,fortfarande halt i benet,då bedövades knäet,och då var det så gott som borta i bägge fram,hon var alltså halt i det andra benet pga att hon försökte avbelasta det onda benet..

När han böjde först så nästan reste hon sig av smärtan,lilla pluttan....:( Från att ha lite ojämn gång innan böjning,till att bli groteskt halt efter böjning..

Hur som helst så fick hon lugnande och åkte in på rönkten,lååång väntan på bilderna tyckte jag,säkert bara för att man var så nervös,sen kommer han ut och kliar sig i huvudet och säger: Jadu.....Det här såg inte så bra ut..

Jag får panik och hinner tänka tusen tankar,och han berättar med massa konstiga ord,och jag fattar inte vad allt betyder,men sen kommer frågan om jag vill behandla eller ta bort henne,han trodde inte på så goda chanser till att behandla henne,och att behandlingen var dyr,men jag ville testa,iallafall med en behandling,och se om det skulle bli nån skillnad,och vetten sa att om det inte skulle visa sig nån skillnad tills nästa gång så tyckte inte han att det var värt att behandla något mer,hon var ju endå rätt så gammal (18).

Fick kortison och tuppkam insprutat,sen var det sjukhagevila i flera flera veckor,sen återbesök igen,och då var det en stooooor skillnad,ingen syntes innan böj,och efter böj syntes det mycket mycket mindre än innan,gav en till behandling,sen hem till sjukhagen igen 2 veckor,sen fick jag börja rida 20 min om dagen i lugn skritt,sen fick hon komma ut i vanlig hage igen,och jag rida 20 min. Tyvär så hade hon hunnit blivit "galen" av att stå,och mina funderingar innan på att lämna ut på foder vart nu ännu starkare,då jag tyvär blivit en riktig fegis på senare dagar,varav detta jag innan funderat på att låna ut på foder,eftersom det var MYCKET häst,och jag hade samtidigt min superlugna och snälla och trygga unghäst som jag skulle rida in,så tiden fanns inte riktigt endå,och jag hade nyss blivit av med mer än halvtid i jobb,så det kändes ju i plånboken...

Hur som helst så vart det ett återbesök till,och efter böjprov så var hon inte längre halt,utan det var "bara" en rörelsestörning,och han kunde inte förstå hur hon hade blivit så himla bra så snabbt!

Jag skulle nu börja sätta igång henne,för att sedan lämna ut henne på foder,och det gick väll sådär,man hade hjärtat i halsgropen hela tiden..:crazy:

Några kommer och kollar men jag känner att det är nått som inte klaffar,så jag avvaktar,tillslut så ringer det en tjej som verkar hur bra som helst,vettig och hästen ska gå som sällskap/skogsmulle nån gång då och då/ev. ta föl på ifall veterinären skulle godkänna det,om han trodde att hennes ben skulle klara den extravikten. Hästen flyttade dit,och det har funkat bra,hon håller sig fräsch i benet än så vitt jag vet. :)

Allt som allt så gick det på närmare 25.000:-,tur man hade försäkring säger jag bara!

Senast ändrad:

Vad skönt :)
Min är ju tyvär inte försäkrad, men vi får se vad vet säger, förhoppningsvis har jag bara inbillat mig, och om inte att det är något mindre...

Nu far vi snart , är nervös så det finns inte, så blir väl sambon som får lasta så jag inte smittar av mig på pålle ...
Hoppas allt går bra , uppdaterar i tråden senare om någon är intresserad.

Nu är Fjanten tryggt tillbaka i stallet och jag är hemma och har fått i mig det första målet mat på 20 timmar, kan inte äta när jag är nervös...

Vi for till stallet och lastade , och på 5 minuter var han inne, fick ge det några försök men helt plötsligt bara gick han in och jag stod nästan i vägen för honom ... :o
Vi kom in i god tid vad där kvar över ett och pålle fick gå in i en box.
Han var lite svettig och det var mycket att titta på, men han höll sig ändå i skinnet och var lugn och fin!
Så vart det tillslut vår tur, stod utanför boxen med sambon och pratade då såfort jag bara gick bort för att hitta en grep så vart han helt orolig , så jag stannade så han var så lugn som möjligt.

Tillslut vart det vår tur och vi fick gå in, var mycket och titta på och Fjanten fick stoora ögon !
Vet började böja och jag sprang, han hittade en liten hälta diagonalt höger bak vänster fram men den var så liten så liten att han tyckte inte det var någonting öht, han var i övrigt mycket lätt att böja och det såg bra ut *matte andades ut*

Vi gick dock in och kollade ögonen då han ju haft lite problem med höger öga , lika bra och passa på när man lix är inne!
Han hade några grå fläckar på hornhinnan men det verkade inte störa honom.
Dock var han ÖM i vänstra bogen, högra reagerade han inte på men då vet kände vart Fjanten suur och fick smärtstillande i 14 dagar, antagligen har det att han har svårt att resa sig upp pga det.
Så han ska nu få gå på smärtstillande i 14 dagar, om jag tyckte att det vart en avsevärd skillnad på smärtstillande kunde jag antingen höra av mig för vidare utredning eller så ta ut massör som klämde igenom och kollade och jag tror jag kommer gå på det andra alternativet nu när jag vet att det som inte var någonting annat och jag tror att en massör kan göra något gott för honom from nu. :)

Han fick även sin vaccinations spruta, skulle behöva ta den i maj annars så det var lika bra att få det gjort!
Han var super duktig när vi skulle fara, gick in på 2a försöket tror jag. :)
När vi kom fram i stallet och öppnade transporten så ångade det ut, han svettades och svettades, det rann från huvudet och halsfleecet som han fått på sig var skummit innuti...
Så in och få stå och torka lite till med ett annat fleece för att sen få täcke på sig och gå ut.

Så allt som allt, känns det bra, han är inte dödssjuk, ok han har någonting i v. bog men det känns som att om jag letar reda på en ET som går igenom honom sen och vi tillsammans kan komma upp med ett schema för hur vi ska få ordning på honom och jag är så lättad!

Slänger in en bild på världens finaste bästa Fjant, nu längtar vi efter sommaren och framtiden för att se vad det blir av allt!

Vad skönt att det inte var något allvarligt! :) Kanske dags att ta en försäkring på pållen utifall det skulle hända något?

Han var så himla vacker,kan man få lite info om honom tack! :love::d

Vad är era planer för framtiden??

Jo jag ska helt klart kolla upp det!

Tack :)
Anders Hjo, vbl travare e: Anders Crown u: Minna Hjo född 96.

Våra planer för framtiden, jadu , vi ska ha roligt är vårt första mål!
Men dressyr, skogsridning och upptäcksfärder blir det, och även lite hoppning då han tycker det är ruskigt kul :laugh:

Oj,varmblod var inte det första jag hade gissat på! :)
Har du nyligen köpt honom då?

Han var verkligen jättevacker! :love:

Nej jag köpte honom sommaren 07 då såg han ut såhär, bilden är tagen 13 månader efter att jag köpt honom

Tack, jag tycker såklart han är finast i världen, men jag är ju lite partisk :love:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 829
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 692
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 987
Hästvård Hej på er! Har ett litet dilemma och jag känner mig väldigt klyven i frågan. Vårt ardennerföl som är 3 månader gammalt visade upp en...
2
Svar
24
· Visningar
5 456
Senast: Ardennern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30