Funderingar..

_Sascha_

Trådstartare
Kring katt och skaffa en till katt..

Har en liten donna här hemma på 3 år, hon har bara bott här sen i somras. Hon trivs bra och jag är hennes nya favorit och kommer när jag ropar och ligger gärna i knät en liten stund.
Men jag hinner tyvärr inte vara hemma med henne så mycket som jag skulle vilja, ropar alltid på henne på kvällen och kelar med henne men hon får ju liksom ingen uppmärksamhet på dagarna när jag går i skolan eller på natten om hunden är hemma (hunden sover med oss i sovrummet).
Hon är väldigt social här och i hennes förra hem så låg hon alltid och tryckte i någon garderob när någon utomstående kom förbi, men nu springer hon gärna runt och hälsar på folk som kommer (efter en stund :)).

Men nu kommer jag till huvudfrågan haha, eftersom hon verkar trivas så bra här men lever ett kanske lite ensamt liv (?) och jag har fått erbjudande om att få en kattunge till sommaren, vore det bra för henne? Med lite sällskap om dagarna och nätterna när vovven är hemma? Eller skulle det bara förstöra för henne så att hon blir avundsjuk?

Kan tillägga att jag inte har haft katt innan, så om massa saker låter dumt så kan ni väl ha lite överseende :).
Ingenting är spikat än utan det är bara lite funderingar, den här kattungen kommer verkligen behöva ett hem där den får uppmärksamhet då stället den kommer ifrån är ett hem med 7-8 katter redan..

Kom på en sak till, om det vore bra för henne med en katt till, vad ska jag ta för kön? Katten som kommer ska kastreras i vilket fall som helst och katten jag har nu är steriliserad, spelar det någon roll då?

Sv: Funderingar..

Inga frågor är dumma frågor! :)
Ingen kan ju veta allt, right?

Jag tycker det låter som en god idé att katten får en kompis, såvida hon inte visat att hon inte gillar andra katter? Har hon bott med andra katter förr? Du kanske får vara beredd på att det tar tid innan hon blir bästis med en ny katt, men kattungar brukar vara lättare att introducera eftersom de inte ses som ett "hot" av vuxna katter.

Tänk på att kattungen ska vara med sin mamma tills minst 12 veckors ålder. Könet tror inte jag spelar någon roll, har sett både likakönade och olikkönade katter bli bästisar, men försök välja en kattunge vars personlighet verkar passa bra, tex är din hona lekfull, busig och pigg kan det nog passa med en busig unge, men annars kanske en lite lugnare kattunge är bättre (så lugna kattungar nu kan vara ;) ).
Nuförtiden kan kattungar kastreras tidigt, runt halvåret, rådfråga gärna din veterinär. Köper du en honkattunge får du ju antingen hålla henne inomhus tills hon är kastrerad eller försöka kastrera henne tidigt innan hon blivit könsmogen, så du inte får massa kattungar, men det vet du nog.

Se gärna till att kattungen vaccineras. Kattungar är mindre tåliga för sjukdomar och om din hona är utekatt kan hon dra med sig smitta in till kattungen. Personligen anser jag inte att kattungar ska släppas ut före de är kastrerade, eller åtminstone stora nog att kunna försvara/skydda sig från fara. Vår hane som köptes 12 veckor gammal fick inte gå ut förrän han var runt året och kastrerad. De är ju ungar och faktiskt ömtåliga, även om jag vet att det finns folk som inte håller med mig..

Lycka till i funderandet!
Alltid bra att fundera kring sånt här i god tid.
:bow:

Hon har enbart bott med sin mamma förut, men det var ju när hon var kattunge. Hon har hälsat på hos sin mamma och träffat sin lillebror som hon inte gillade (men han var äldre än kattunge då och så är han lite konstig i huvudet :crazy:).

Det är innekatt det ska bli av katten som kommer, hon är också det.
Okej, då är ju könet inget problem, då kan jag välja efter personlighet.

Men är det risk, även fast kattungen kommer födas upp som innekatt, att den för med sig smitta till min katt? De är ju trots allt runt 10 katter där nu med kattungarna och jag tror inte de vaccinerar sina katter..
Men kattungen kommer vaccineras, märkas (om man gör det med katter :p), försäkras eller ja allt vad som krävs för att den ska må så bra som möjligt.

Katten jag har är lite busig, alltså hon drar gärna en repa runt runt i lägenheten och busar med sig själv varje kväll så lite bus sällskap kommer nog inte skada. Men jag vill hellre ha en lugn katt som busar ibland än en som är busig jämt, det tror jag inte hon skulle orka med :o:p. Men jag kommer ju umgås med kattungarna en hel del innan den kommer flytta in, om det blir så :D.

Tack så jätte, jätte mycket för dina väldigt bra svar!:bow:

Är din katt vaccinerad?
Annars kan det ju vara bra att göra innan sommaren.

:o Vet inte varför jag fick för mig att din katt var utekatt... konstigt! Då kan du ju bortse från alla utekattsvaren du fick ;) Dock värt att tänka på är att katter som är innekatter är mer ömtåliga för smitta eftersom de lever lite i en skyddad värld. Du kan dra med dig smitta in under skorna tex så innekatter bör alltid hållas vaccinerade emot kattpest och kattsnuva (en kombinerad spruta).

Är din egna katt vaccinerad och du har träffat kattungarna innan och ser att de verkar krya är det nog ingen fara. Men om du får lov, kanske du kan ta med din kattunge till veterinären före den flyttar hem för en undersökning och vaccination, så vet du att allt ser bra ut. Seriösa uppfödare säljer alltid kattungen vaccinerad och veterinärsbesiktad.

Sen får du förstås tänka på saker som fler kattlådor, sovplatser, matskålar osv men det har du nog listat ut själv ;)
Jag tror det blir kanon! Men välj du en lugnare kattunge, som följer och fogar sig efter de andra, så kommer den nog avguda din hona ;)

Lycka till!

Ja hon är vaccinerad, eller ska vaccineras igen i maj tror jag (gamla matten, svärmor för min del, håller koll :)). Men kattungen ska till vetrinären och få dom sprutor som behövs.

Det här är ingen seriös uppfödare om man säger så, de har inte vett att kastrera katterna så då får dom såklart kullar, så jag tänkte köpa kattungen (fast jag får den) för en summa som hjälper dom betala en kastrering och det ska inte gå till något annat.
Men det ska nog gå bra att ta med kattungen till vetrinären innan, det lär dom inte ha något emot direkt, jag betalar ju ;).

Är det ett problem att kattungen kommer vara van att gå på låda med tidningspapper? Min katt får sand och hon gillar bara det, men kan kattungen bli förvirrad av att det är sand i lådan? Eller jag kanske bara ska blanda kattungens låda med tidningspapper och sand..

Avgudad skulle hon nog trivas med :D. Sen tror jag inte att jag själv skulle våga ha en kattunge av den vildare sorten.

Papper? Vadå hur då gå på papper? Menar du utlagda tidningar eller rivet tidningspapper likt i hästbox?
Katter vill ju självmant gärna gräva ned sitt kiss och bajs, men visst kan det medföra lite extrajobb för dig om katten inte är van att gå på låda med sand.
Men å andra sidan har jag tagit hem katter som både haft som vana att kissa och bajsa på golvet i ladan, eller varsomhelst i naturen, eller som vanvårdsfall där de haft en låda på 4 katter som ej sköttes så de kissade lite överallt, men alla har lärt sig gå på låda (med sand) till slut.

Har en kattunge inte lärt sig lådan helt får man träna. Alltså ta bort mattor, lägg ingen tröja eller nåt på golv eller i soffa, eliminera alla andra ställen som kan locka att kissa på, håll stängt till sovrum och säng, tills katten är säker på lådan. Men visst är det att föredra om katten får tillgång till låda som liten.

:bow: Vad smart att betala dem för kattungen och ringmärka pengarna till mammans kastrering! Om de går med på det? Vore ju jättebra!! Du är smart du :D Det föds ju redan fler huskattungar än det finns ägare till, och det är guld om de kastrerar och inte bidrar till fler ungar, så vi kan få hem åt de hemlösa katterna i landet först.

:bow:

Det är typ rivet papper fast väldigt slarvigt, men tycker inte det känns särskilt smart eller bra. De trivs nog bättre med sand liksom.

Alltså meningen är ju att de ska få a*slet ut vagnen och kastrera katten och jag tänkte om jag bidrar samt om de behöver hjälper dem att boka tid så kommer de ju göra det. Innan katten är på smällen igen..
Jo precis, de har ju med nöd och näppe fått iväg dem de har fått redan och jag tror den här kullen kommer vara svår att få iväg.
Det är bättre att vi faktist får hem åt dem som redan finns här i världen och inte får fler av bara ren lathet:p.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
828
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 554
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
441
Senast: Krålus
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 931
Senast: Catsu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V