Funderingar!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mysaan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 900

Mysaan

Trådstartare
Jag har nu en fullblodsdam hemma på foder för senare köp. Eftersom det bedrivs mycket avel på gården där hästarna står blir man klart sugen själv att ge sig in i detta på hobbynivå.

Om det nu skulle visa sig vara svårt att ge sig in i fullblodsaveln så funderar jag på om man skulle betäcka med en connemara kanske. För vist är det så att man får blanda in fullblod i connemarorna?
Jag personligen tycker hon är hög 165 cm ungefär och skulle vilja få en mindre avkomma. Eller finns det ingen marknad för små stora hästar?

Detta är ännu väldigt mycket på planeringsstadiumet och hon ska ut på tävlingsbanorna en vända först tänkte jag för att se vad hon kan.

Sv: Funderingar!

Jag är inte alls hemma på de nuvarande reglerna för connemara, men jag har mycket svårt att tänka mig att man kan betäcka med xx och få en renrasig connemara.

Det finns fullblod i connemara eftersom man av olika anledningar har korsat in tidigare. Såvitt jag vet har alla dessa inkorsningar gjorts i rasens hemland och det är flera decennier sedan. Connemarastamboken har jag uppfattat som sluten (d.v.s. alla hästar som förs in där måste kunna härledas till grundstamboken - i varje led) sedan ganska lång tid.

Däremot kan säkert xx och connemara bli en trevlig korsning. Misstänker att detta är ganska vanligt på Irland.

Okej! För när jga köpte min connemara på slutet av 80-talet så var hans morfar elelr farfar fullblod och han var renrasig.

Tror i alla fall att korsningen kan bli trevlig men frågan rä ju hur stor efterfrågan är på en sådan korsning i så fall.

Det är tidigare korsningar som gjorts på Irland.
Det går inte att få renrasig connemara med ett fullblod.

Efterfrågan på en sån korsning beror nog till stor del på hur stor avkomman blir.
Jag har själv ett xx-sto (160 cm) som fått en avkomma med en welsh sekt C som är 132 cm hög och det är tveksamt om avkomman stannar inom ponnymått - vilket är det som skulle ge den det högsta värdet.
(nu har just denna ett värde hos sin ägare - beställd från början - oavsett hur stor den blir, men vi hoppas naturligtvis att den blir D-ponny)

Hmm! Tack för svaret.

Ponera nu att jag väljer en connemara att betäcka med. Om fölet då hamnar som d-ponny är det större marknadsvärde på den då än om den skulle klättra upp på 150 cm?

Eller ja det fattar jag nog själv förresten.

Men varför är efterfrågan inte så stor på små stora hästar? Varför vill man ha fram jättar?

Efterfrågan finns det, men merparten av de som söker hästar är ute efter hästar eller ponnyer att tävla med. Och till tävling, ffa i hoppning, är hästarna mellan ponnymått och ca 160 ofta inte så konkurrenskraftiga och därför minskar efterfrågan bland tävlingsryttare på dessa hästar.
De som VILL ha dem, ofta de som inte tävlar, är inte beredda att lägga samma pengar på hästen som tävlingsryttarna är.

Jo det är klart att i tävlingssammanhang har ju inte en häst på 150 något att sätta emot en på 165 när man börjar komma en bit upp i klasserna.

Är det likadant inom dressyren? Har små hästar lite att sätta emot där också.

Funderade på det här med angloavel. Finns det något intresse alls för dessa hästar?

Lägger in en bild på henne som 3 åring när hon var musklad och fin så får ni gärna komma med förslag på vad ni skulle betäcka med.

Hon är otrolig lätt lärd och snäll men stressar gärna endel. Hur hon rör sig under ryttare osv vet jag inte eftersom hon inte fått skor ännu sedan hon kom till mig.

17862716.jpg

Så din fråga på galopp också.. Var har du hittat detta sto? Jag känner igen namnet och efter att ha sett bilden, är jag nästan säker på att det är "Ninja", som jag känner henne som..
Har du fått henne från Skåne?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 034
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 559
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 339
Senast: Jate Volim
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 648
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka