Funderingar...

A

Annasuss

Hej...
Jag vet inte om jag skriver på rätt ställe eller om jag inte borde
skriva detta alls... men jag vet att här finns många goa människor
som nog skulle vilja ge mig råd....

Jag har en mycket vacker ponny, welsh av cobtyp, han är rädd för
allt utom traktorer o sin egen skugga ungefär...

Förutom häromdagen har jag inte ridit honom på flera månader
eftersom jag varit iväg... före det red jag honom inte eftersom "jag
skulle ändå iväg sen" ...
Carola vet vem han är...minnet borde iaf vara kvar.. han gästade
första boken, dock något felaktigt i den svenska versionen...

Mmm tillbaks till ämnet...

När jag red häromdagen tog jag bara ett varv runt gården.. och det
gick förvånansvärt bra.. men omständigheter har gjort att det inte
blivit mer... Jag tror jag vet varför nu.. jag vill inte mer... Jag har
haft honom sen 7an.. o nu har jag gått ut gymnasiet o typ ett år
till.. det blir 6-7 år.....

oj.. det var länge....

Jo.. problemet jag har är att jag skulle vilja hitta en människa som
skulle kunna rida upp honom i kondition (han gick typ L:b - L:a
dressyr när han var igång) ... men jag vet inte hur eller var jag ska
skriva "annonsen"
eller hur jag ska genomsöka mitt otroligt lilla
kontaktnät...

Jag kan ju rida själv... men som det känns nu kommer det
bara sluta i stora konflikter pga saker som egentligen inte har med
mig o honom att göra.. yttre omständigheter....

Han går i samma hage som 4 andra hästar, en liten ponny som är
dotter till min första häst, en mamma o hennes två söner. de
hästarna är de mest ouppfostrade jag vet...
m.a.o. är det inte riktigt enkelt att få in honom från hagen själv...
Fast vad jag gärna skulle vilja är få tag på nån snäll, vänlig o pålitlig
djurkommunikatör för o se vad han tyckte o tänkte just nu.... men
alla bor så långt bort.. :( ... jaa jag vet att jag kan bara ta o skicka
ett kort men det känns fel.. jag vill gärna se människan....

tacksam för svar... ..

Sv: Funderingar...

För att det skulle inte gå bra :( o det skulle inte bli av, men han mår ju inte bra av att bara stå...
Jag förstår inte heller egentligen.. men.. rida ska ju vara roligt eller hur? o jag tycker inte det är roligt längre... så då är det väl ingen idé att fortsätta? eller? ... nej... jag vet inte...

många snurriga tankar just nu...

Medryttare/fodervärd kanske? Det finns ju massor av ställen att annonsera på. Här på Buke tex.

Vad är det som gör att det känns som att du inte vill mer ?

Är det nått som krånglar med pållen eller känns det som att du inte räcker till?

- Miria

Om jag visste exakt vad det var skulle jag försöka eliminera det...
det känns som om tiden inte räcker till o som om jag .. mer eller mindre gett upp redan... Därför tror jag jag skrev här ... för o få råd o kanske lite pepping så jag blir lite mindre uppgiven.... =/

Hmmm... medryttare skulle vara perfekt... för jag kan ju rida den lilla ponnyn o så kan den människan rida min häst... det är bara det att jag inte tycker om att _se_ andra rida min ponny... så... det skulle nog inte fungera heller... njae.. jaaaaa.... jag behöver ngn som vill rida ponnyn! så kan jag rida min häst... men hmm.. ngn liiiten tuff tjej... ponnun är väl inte mer än 125 skulle jag tro.. o stark som en oxe... Det skulle ju vara det bästa... men en dålig grej är att en sån tjej har troligen inte körkort (få är så små som jag) så där blir det krångligt igen.. pållen bor typ en mil från närmsta regelbundna buss

Nop, inte mindre uppgiven idag... men det blir nog bra nån dag..... =)

Ledsen .. men jag hänger inte riktigt med i dina svängar? :crazy:

Först säger du att du inte tycker det är kul att rida, men sekunden efter så söker du en som kan rida den LILLA ponnyn så att du kan rida din häst, du tycker inte heller om att se andra rida din häst, men letar efter en medryttare? Du måste ju få se hur hon /han rider din häst? om du inte gör det så kanske det är så att personen är en sån som sparkar och krånglar med skönklarna, rycker i munnen, sitter helt stelt och rent ut sagt förstör ponnyn/hästen. :confused:
kan du ta om hur du egentligen VILL att det ska vara? så man förstår lite mer menar jag :D

v_NiniZ_v skrev:
Ledsen .. men jag hänger inte riktigt med i dina svängar? :crazy:
Det är inte konstigt, det gör jag oftast inte själv.... =/

v_NiniZ_v skrev:
Först säger du att du inte tycker det är kul att rida, men sekunden efter så söker du en som kan rida den LILLA ponnyn så att du kan rida din häst, du tycker inte heller om att se andra rida din häst, men letar efter en medryttare?

jag vet.....

v_NiniZ_v skrev:
Du måste ju få se hur hon /han rider din häst? om du inte gör det så kanske det är så att personen är en sån som sparkar och krånglar med skönklarna, rycker i munnen, sitter helt stelt och rent ut sagt förstör ponnyn/hästen. :confused:
kan du ta om hur du egentligen VILL att det ska vara? så man förstår lite mer menar jag :D

det är det jag ser när folk rider honom, det vill jag inte se... =/

jag vill att det ska trilla ner en människa från himlen som säger att hon gärna rider honom flera dagar i veckan (kanske mot någon betalning) o människan rider honom så mjukt o fint men bestämt som han kräver....
men ...
mamma sa häromdagen "ÄR det inet bättre att vi bara SÄLJER honom då?!"... Jo... men det är ju ett plus om han iaf är igång innan man funderar på o lägga ut honom till försäljning.... tycker jag iaf... Han är en pärla när han väl är... men just nu är han en skogsvildponny.... =/ o jag vet att det är pga mig... han förtjänar ett bättre öde än att gå o skrota i den hagen med det packet.....

Hej!
Jag tycker om du ska annonsera efter en medryttare att du ska ha lite krav på denne. Om du vill få ordning på hästen ska du ju inte ta första bästa lilla tjej som bara har ridit på ridskola. Ta någon som är duktig på hästar, tex nån som kan horsemanship, western, barock o liknande. Så det blir något av det....
Lycka till!

lycka till att hitta ngn som möter det kravet -_- .. men men försöka kan man ju slltid :)

Om det inte känns roligt längre så tycker jag att du
lånar ut honom på foder eller säljer honom :cry:

Det kanske inte känns så trevligt det heller men jag tycker
inte att du ska hitta någon som rider upp hans kondis mm igen
för jag tror att det blir samma sak igen när du tar hem honom och
det mår varken du eller hästen bra av.

Vänta ett tag så får du ju känna om lusten kommer tillbaka :)

Synd du bor i fel ände av landet, annars skulle jag gärna åta mig det, jag är både kraftigt överårig (27), kort, lätt och så har jag en förkärlek för att med ojämna mellanrum åta mig lite ponnyprojekt (just nu är en fyraårig B-ponny här för inridning).

Men, ang varför du själv inte vill. Jag har en teori där. Som KAN vara HELT fel, men kanske något att fundera på?

Har du helt enkelt 'vuxit om' ponnyen rent mentalt eller hur man ska säga. Svårt att förklara så jag tar mitt eget exempel för att förklara. Jag hade ett stycke kallblodstravarsto som jag utbildat själv. Väldigt trevlig häst som jag var väääldigt nöjd med och nobbade flera bud på. Vi kamperade och utvecklades ihop i många år, men gradvis började jag inse att jag nått ungefär där stoets kapacitet var, och jag vilel mer.. Sen kom en pläggskalv, och då blev det än tydligare. Plötsligt insåg jag att jag ville mer än stoet kunde ge. Dels rent kapacitetsmässigt, men sen så var det också en helt annan ridning som krävdes för att få henne att dansa fram t ex, än det krävdes för att arabvalacken skulle göra det. Hon var mer 'tungriden', hon krävde betydligt mer ridning för att komma tills jälvbärighet t ex, medan det på valacken nästan bara var att sitta upp och ta tyglarna och rida så fanns självbärigheten där (detta är givetvis kraftigt förenklat).

Och jag gillade henne ju fortfarande, massor, och jag vilel fortfarande ha henne och rida MEN jag kom på mig själv med att sitta och inte vara riktigt nöjd, suckade lite över hennes galopp t ex och jämförde den med valackens myclet lättare och luftigare, och så satt jag där och försökte få henne sgalopp lika lätt och luftig och det klarade hon ju inte, hon hade kroppen emot sig, och så satt jag där och var en aning missnöjd. Helt enkelt för hon inte kunde ge mig det jag ville och det var INTE hennes fel.

Jag löste det genom att helt enkelt bara 'skogsbusrida' henne, vi skippade allt dressyrande etc och skogsmullade bara, galopperade över fälten och så vidare. Men om det var tidsbrist en dag och jag bara hannr ida en av hästarna så var det inte svårt att välja vilken det blev. (Å andra sidan om jag bara ville ha en omkomplicerad ridtur, terapirida, valde jag alltid henne eftersom valacken har en hel massa nerv som ibland blir lite drygt att stå ut med).

Men kan det helt enkelt vara så att det är tråkigt att rida ponnyn nu för det är så himla mycket jobb, som dus kriver har han blivit lite av en vilde, trots att det är en fin ponnye gentligen..

ah, men jag menar att jag ska sälja honom när han väl är i kondition..... fast du har rätt i det du säger, det har även Alexandra, jag tror det är något ditåt som hänt....
*suck*
Gävle är inte så toklångtbort ändå....

Annasuss skrev:
ah, men jag menar att jag ska sälja honom när han väl är i kondition..... fast du har rätt i det du säger, det har även Alexandra, jag tror det är något ditåt som hänt....
*suck*
Gävle är inte så toklångtbort ändå....

Bor nedanför Gävle iofs, mellan Gävle och Uppsala. Men hmm, Halmstad är ju i andra änden av landet ju? Fast hmm, ponnyn kanske inte står där? Du har svar på ditt PM iaf =)

jämfört med kalix eller vittangi är det inte så långt ;)

Annasuss skrev:

Arrrgh.. Hjälp! Det är ju en kopparfux med flaxen man och svans *smälter* Min förstaponny var en Welsh Mountain kopparfux med flaxen man och svans och gissa om jag är svag för dem sen dess :angel:

Annasuss - din lille kille är JÄTTESSÖT! :love: Och snygg.

Annasuss skrev:
jämfört med kalix eller vittangi är det inte så långt ;)

Haha, nej, ser man det så så är det ju ingen fara nej ;)

Fast 60 mil brukar avskräcka de flesta. Hmm, iofs, Keles (min tvååring) mamma kom ju nerifrån Ronneby upp hit, så vill mans å går det ju, men folk brukar tycka allt över 20 mil är hutlöst långt =)

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 769
Senast: Nepenthe
·
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 454
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 673
Senast: Soffan74
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 136
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Målbilder för trubbnosar.