Funderingar

linzan

Trådstartare
Jag har lite problem med ridningen just nu och känner att jag börjar bli nojjig om han har ont någonstans. Kan lika gärna vara trots men om vi spånar på att det KAN vara något.
Jag vet inte hur jag ska reda ut det OM det visar sig vara något, detta är en väldigt knepig häst. Han klarar inte att stå inne själv och går de andra ut på morgonen så håller han på o riva boxen även om grannen står kvar med honom. Han är lite knepig i psyket och vi har verkligen kämpat bara för att få honom ridbar.
Naturligtvis börjar funderingarna på hur i helskotta jag skulle kunna fixa en konvalecens med honom. Han är knepig att köra, svår att spruta, kan inte stå inne en längre tid utan att bli farlig att hantera. Han blir totalt blockerad och skiter fullständigt i om han skadar både sig själv och andra.
Just nu fungerar det ju men min största fasa är verkligen om det skulle bli några problem med honom. Behöver nog mest skriva av mig och få lite fler människors syn på det hela. Är jag helt totalt knäpp som tillomed funderar på att låta honom somna om det skulle visa sig vara något som måste behandlas och härjas med i flera månader?
Får ont i magen bara jag tänker på det men man älskar ju skrället och jag vill ju inget hellre än att ha honom kvar.

Sv: Funderingar

Om du tror att det är nåt redan nu...så behöver det nödvändigtvis inte betyda boxvila. Utred hästen och börja därifrån. En bra dialog med veterinär och andra behandlande är viktigt.

Jag har haft en häst som funkat lite som din, dock kunde han vara själv i stallet men han hatade att bli stående och ha tråkigt. När han fick en senskada blev han ordinerad boxvila och det gick ett dygn så var han en fara för sin egen hälsa och även stallet. Veterinären gav mig då rådet att låta läkningen ta tid, ha hästen i en hage som inte var för kuperad och inte för stor. När han blev sjuk i en mag-och tarminfektion kunde han dock stå inne (låg mest) så länge febern var hög.

Idag undviker jag hel boxvila till mina hästar så långt det bara är möjligt, börjar veterinär prata om det så föreslår jag sjukhage istället. Hittills har det funkat utmärkt.

Det är inte fel att tänka förberedande men att gå så långt som att ta bort hästen IFALL den blir dålig känns lite udda, i min värld.

En del hästar funkar helt enkelt inte på boxvila. Man får göra det bästa av siutationen ändå.
När min blev sprutad och var ordinerad boxvila sa jag ok, släppte sen ut hästen i hagen. Jag vet att hon inte kan stå på box, så är det bara. Det gick iallafall bra ändå.

Jag skulle ju naturligtvis inte ta bort en frisk häst. Problemet kommer att bli om det visar sig vara något som kräver långvarig behandling och det är som sagt bara funderingar på hur fasen det går att lösa. Han är inte kul att vare sig lasta eller köra och lättare blir det ju inte när det är till veterinären varje gång. När han har "vila" så är han överjävlig att hantera överlag och att då försöka bedöva leder osv lär bli en upplevelse.
Det var som sagt mest en skriva av sig tråd och boxvilan är egentligen inte det största problemet. Är bara dålig på att formulera mig :) Jag hade aldrig kunnat ha honom på box i ens två dagar

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 364
Senast: Ridinglady
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 275
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka