Funderingar på lång sikt..

MiniLi

Trådstartare
Vi bor i ett 300 år gammal hus, med allt vad det innebär. Huset är ca 180 kvm stort men med lite konstig planlösning.
Vi hyr det här huset men kan förmodligen få köpa det om vi vill.

Jag älskar det här huset, det är underbart! Men det kommer förmodligen inte räcka till för en framtida familj. Inte som det ser ut idag..

Så om vi skulle köpa detta underbara hus så skulle vi behöva lägga ner en del pengar på renovering (fönster, isolering, panel, tak. Kan vara mer som vi inte är medvetna om i dagsläget vad gäller el, rör osv), bygga till på ena gaveln där det finns en befintlig men liten tillbyggnad och gärna styra om lite med väggarna invändigt.
Utöver detta tillkommer såklart interiören, vi har gjort en hel del tapetseringsarbete redan men köket behöver bytas ut. I den nya tillbyggnaden skulle det tillkomma ytterligare ett badrum + tvättstuga.
Vi skulle även vilja borra efter bergvärme och koppla på istället för att elda med ved som vi gör nu.

Frågan är om det är värt pengarna?
Någon som vågar uttala sig om en ungefärlig summa för det jag har radat upp?

Bygga nytt istället?

Sv: Funderingar på lång sikt..

ni har kollat så det inte är k-märkt å sånt.. jag kan inget om ombyggnader osv..

MEN beror lite på den ekonomiska situationen, ska ni göra allt på en gång eller lite i taget..(man har hört att när huset är färdigrenoverat skiljer sig par för all tid och pengar går åt huset..) beror på hur är läget?

men jag skulle nog köpa ett annat hus..

Fönster, isolering, panel och tak och sådana saker går ju som "underhåll". Det behövs göras på alla hus förr eller senare. Bygger ni ett nytt hur gör ni ju egentligen oxå just detta.
El och rör är ju oxå "förbrukningsvara" på sitt sätt och behöver bytas ut ibland.
Tapetsering är egentligen oxå sånt som man "vill" göra om mer jämna mellanrum.

En utbyggnad kanske kostar 1000:-/kvm. Badrum i runda slängar 100000, beroende på på storlek och inredning? Kök beror ju på om ni ska ha marbodal eller Ikea. ;)

Vad gäller värmekälla så är det få saker som är så billiga som att elda med ved så bergvärme eller inte är väl en investerings- och smakfråga.

Jag skulle i alla lägen hellre bo i ett gammalt hus som jag fått fixa till som jag vill ha det än ett nybyggt om kostnaderna blir ungefär likvärdiga.
Tyvärr har jag ingen större koll på vad saker kostar "egentligen". Det beror ju på mycket om ni kan själv eller ska leja bort, vart ni bor osv...

Jo det är K-märkt. Men jag vet inte riktigt exakt vad som begränsas då.. Men utbyggnad finns ju redan - men den kanske inte är godkänd?

Jo lite så känner jag också, att det är saker som man ändå måste göra. Förr eller senare.

Huset är ju väldigt mysigt, och vi har redan lagt ner jättemycket arbete på enklare renoveringar, trädgård osv.
Dessutom så känns det så rejält, välbyggt. Man har ju hört så mycket om att nyare hus inte alltid blir så bra. Fuktskador tidigt osv.. Det här har stått i 300 år och känns som om det skulle kunna stå minst lika längre till. :)

bergvärmen är iaf 200 000 med hål och panna. fönster får du räkna med minst 10 000 per fönster.

är det K-märkt finns vissa begränsningar.. en utbyggnad (oavsett) behöver bygglov, men anta att du får ett.. då brukar kraven vara att fasaden skall se ut som så att den smälter in med den tidigare upprättade byggnaden, är det sten ska det vara sten osv.. det är inte heller ovanligt att man inte får byta ut till isolerglas, måla fasaden i godtycklig färg eller lägga annan typ eller färg av tak.. det beror helt enkelt på hur det är k-märkt.. men just fasad, tak, fönster är inte ovanligt att det är reglerat. däremot kan du få statsbidrag för dina åtgärder på k-märkta fastigheter.

förövrigt så skulle jag faktiskt stå över, speciellt då det är k-märkt som gärna ställer till det för en.. för bara vad de renoveringar du pratar om överstrider halvmiljonen med råge, och då är utbyggnaden inte inräknad.. bergvärme = 200 000, kök = 150 000, är det yttertak? räkna 150 000 för ett tegel tak bytt.. med rotavdraget (material+jobb) och nu har vi inte ens börjat tala om badrumet, tvättstugan, färg, tapeter osv..

jag skulle alltså inte stoppat in denna mängd pengar i en gammmal kåk som aldrig kommer att bli som man önskar sig.. dels kommer den bli dyrare att hålla i drift än ett nytt hus, och som du skriver så verkar planlösningen inte stämma överens med vad du söker, där har du problem, dels med bärande väggar men även då detta kan vara styrt av k-märkningen

ett nybygge kostar lite, men inte säkert att det blir så mycket dyrare än vad det här kostar dig att köpa och renovera.. då kan du dessutom sätta stenfasad på kåken så du slipper måla osv.

Okej, så renoveringen lär gå på 1-2 miljoner beroende på vad som behöver göras och hur dyra grejer vi satsar på.
Sen tillkommer själva köpet.

En förutsättning för att vi skulle göra det här är ju att det går att fixa planlösning på ett bra sätt. Om k-märkningen eller bärande väggar sätter stopp så går det ju inte.. Men OM vi skulle kunna göra om bara lite, då skulle huset vara helt perfekt. Sålänge vi inte skaffar väldigt många barn men det tror jag inte ;)

Undrar vad det skulle kosta att bygga helt nytt.. 3 miljoner? mer?

Kolla upp k-märkningen ordentligt. Är det bara utsidan så är det inget större problem (förutom att det kan bli kämpigt att få till en utbyggnad).

När det gäller fönster ser jag ingen anledning att riva ut de gamla vackra, till förmån för nya som antagligen består av sämre virke. Renovera hellre de gamla fönstrena. Kolla gärna Gysinge Byggnadsvårds katalog, där har de gjort mätningar mellan gamla englas, två glas och treglasfönster. Intressant att läsa vilket som fått bäst värden!

Finns möjlighet att lägga jordvärme istället för bergvärme? Vi värmer upp en 295 kvm gammal prästgård med jordvärme och den kostade oss ca 110.000 med grävning, panna, installation etc. för några år sedan.

Det är fantastiskt roligt (och jobbigt!) att renovera en gammal gård med atmosfär. Man har mycket gratis om man kan göra många renoveringar själv och om man inte har någon större brådska.
Det är dock viktigt att "följa huset" och inte renovera ihjäl det, man bör försöka bevara atmosfören. Annars är det bättre att bygga nytt!

Du kan gärna kolla in på vår blogg om det kan ge några tips om renoveringar för en gammal kåk.

Kolla upp k-märkningen ordentligt. Är det bara utsidan så är det inget större problem (förutom att det kan bli kämpigt att få till en utbyggnad).

När det gäller fönster ser jag ingen anledning att riva ut de gamla vackra, till förmån för nya som antagligen består av sämre virke. Renovera hellre de gamla fönstrena. Kolla gärna Gysinge Byggnadsvårds katalog, där har de gjort mätningar mellan gamla englas, två glas och treglasfönster. Intressant att läsa vilket som fått bäst värden!

Finns möjlighet att lägga jordvärme istället för bergvärme? Vi värmer upp en 295 kvm gammal prästgård med jordvärme och den kostade oss ca 110.000 med grävning, panna, installation etc. för några år sedan.

Det är fantastiskt roligt (och jobbigt!) att renovera en gammal gård med atmosfär. Man har mycket gratis om man kan göra många renoveringar själv och om man inte har någon större brådska.
Det är dock viktigt att "följa huset" och inte renovera ihjäl det, man bör försöka bevara atmosfören. Annars är det bättre att bygga nytt!

Du kan gärna kolla in på vår blogg om det kan ge några tips om renoveringar för en gammal kåk.

Det känns som om fönstren står för väldigt mycket värmeförlust.. Mest därför vi vill byta ut dem.

Jag har inte så stor koll på jordvärme, hur fungerar det?

Tack för ditt inlägg :)

Eftersom huset är K-märkt tycker jag att du först ska sätta dig in i vad det innebär för just ert hus. Jag förmodar att det är stadsbyggnadsnämnden på er huvudort som har hand om det.

Det kanske är så stora restriktioner att det blir alldeles för dyrt att göra en utbyggnad/renovering.

Jag hade kollat sånt först, sedan hade jag övervägt eventuellt köp och kommande renovering.

Våra fönster är nyligen kittade men annars är de nog inte så bra.. Bland annat så blir det väldigt mycket kondens som fryser på glasen nu på vintern.

Det lät väldigt avancerat med allt man skulle fixa, jag tror inte att jag skulle göra ett så bra jobb.. :o
Kan man anlita någon som kommer och renoverar fönstren? Är det dyrt?
(Jämfört med att köpa nya fönster)

Kanske det finns någon gammal fönsterrenovator i krokarna som åtminstone kan ge er en uppfattning om fönstrena är renoverbara eller ej? Och hur mkt det skulle kosta.
Jag har ingen aning men gissar att en renovering oftast är billigare än att köpa helt nytt. Kan de göras hemma hos er bör ni också kunna få rotavdrag.

Sedan får ju folk göra precis som de vill men det skär i själen på mig när man avkönar ett gammalt hus med nya fönster och slänger bort de gamla som eg. är i mkt bättre kvalité.

Liknande trådar

Hemmet Jag hoppas kunna köpa hus nästa år. Men som Stockholmsbo och ensamstående med en medellön, har jag inte mycket pengar att spela med. Så...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
11 657
Senast: MissFideli
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 488
Senast: cherie
·
Hemmet Vi har ett sött litet hus från 1963 i en liten ort i NV Skåne, hyggligt nära några större städer på gränsen till maxavstånd för att...
2
Svar
32
· Visningar
3 694
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar