Funderingar om semester

Mengi

Trådstartare
Har en undran angående semesterdagar. Enligt min lönespec har jag rätt till 25 dagars betald semester i år. Jag arbetar inom handeln.
Om jag inte tar ut någon semester utan väljer att jobba hela sommaren, när får jag i så fall ut semesterersättningen? Och lönar det sig att göra så, jag menar, det måste ju bli en klumpsumma som betalas ut senare men då måste jag väl också betala en hel del i skatt för det?
 
Sv: Funderingar om semester

Jag tror att det finns en rätt stor chans att du inte FÅR göra så. Jag jobbar för kommunen, och vi måste ta ut ett visst antal semesterdagar under året. Har för mig att det är 20 dagar.
 
Sv: Funderingar om semester

Det är arbetsgivarens skyldighet att du har möjlighet att ta ut 4 veckors sammanhängande semester under juni-augusti. Om ni kommer överens om annat kan du ta ut din semester under annan tid på året. Men du får inte spara mer än 5 dagar och din arbetagivare kan beordra dig att ta ut semester övriga 20 dagar. Om du inte tar ut semestern så ska allt över de fem dagar som du får spara betalas ut i pengar, vilken skatt det blir på det beror på inställningarna i löneprogrammet, men drar de för mycket där får du tillbaka det på slutskatten.
 
Sv: Funderingar om semester

Det är arbetsgivarens skyldighet att du har möjlighet att ta ut 4 veckors sammanhängande semester under juni-augusti. Om ni kommer överens om annat kan du ta ut din semester under annan tid på året. Men du får inte spara mer än 5 dagar och din arbetagivare kan beordra dig att ta ut semester övriga 20 dagar. Om du inte tar ut semestern så ska allt över de fem dagar som du får spara betalas ut i pengar, vilken skatt det blir på det beror på inställningarna i löneprogrammet, men drar de för mycket där får du tillbaka det på slutskatten.

5 dagar är ingen magisk gräns, det finns olika avtal om hur många dagar man har rätt att spara. Men frågan var väl om man kan få allt utbetalt och inte vad som kan sparas.

Jag känner inte till om arbetsgivaren kan kräva att man tar semester så den delen kan jag inte svara på. Däremot har man väl alltid rätt att ta ut ej uttagna dagar i pengar. Ersättningen ses som inkomst och beskattas då enligt gängse skattesats. Jag har alltid hört att det är en dålig affär för den anställda att ta ut semester i pengar.
 
Sv: Funderingar om semester

Nej du måste inte ta ut semester. Däremot måste arbetsgivaren ge dig det under juni-aug i sammanhängande period om du vill.
 
Sv: Funderingar om semester

Det undrar jag också om det stämmer. Jag gjorde inte det förra året tex utan att någon klagade (kollade om det fanns nåt minimum jag behövde ta ut). Trevligt för mig då jag har 10 sparade extradagar till i år.
 
Sv: Funderingar om semester

Semesterersättningen ska betalas ut senast månaden efter semesterårets slut.

Jag undrar och var Tjöta hittat lagen om att man måste ta ut fyra veckors semester?

Arbetsgivaren måste erbjuda 4 veckors sammanhängande semester juni-augusti, men det är inget som man måste ta ut.
 
Sv: Funderingar om semester

Jag kan inte tänka mig att arbetsgivaren går med på att du inte tar semester.

Vi måste ta ut 20 dagar, annars kan arbetsmiljöverket komma med pekpinnen. Dessutm är ju semester för att skydda den anställde, som måste få chans till återhämtning. Så semesterlagen säger att du ska ta ut 20 dagar.
 
Sv: Funderingar om semester

Beror väl på vad som står i anställningsavtalet?

Jag har för mej att i mitt avtal så tog man inte ut semestern så sparades dagarna, men bara en viss tid. Och för att få ut ersättningen så var man tvungen att vara ledig. Annars raderades dagarna och ersättningen efter en viss tid. Ingen extra utbetalning alltså.
 
Sv: Funderingar om semester

*kl*

Semesterlagen sägerså här:
"18 § En arbetstagare, som under ett semesterår har rätt till mer än tjugo semesterdagar med lön, får spara en eller flera sådana överskjutande dagar till ett senare semesterår."

Kan inte hitta att man måste ta ut en viss mängd semesterledighet.
 
Sv: Funderingar om semester

*kl*

Semesterlagen sägerså här:
"18 § En arbetstagare, som under ett semesterår har rätt till mer än tjugo semesterdagar med lön, får spara en eller flera sådana överskjutande dagar till ett senare semesterår."

Kan inte hitta att man måste ta ut en viss mängd semesterledighet.

Fast det gör det väl?

Dvs - har man MER än tjugo dagar får man spara av de överskjutande dagarna. Av de tjugo dagarna får man inte spara några.

Bara "överskjutande dagar" får sparas.

=tjugo dagar måste tas ut.
 
Sv: Funderingar om semester

Kl

Jag är inom kommunal och tar alltid ut 3 veckor på sommaren. Tror att avtalet säger att man måste ta 4 veckor per år, men dagarna behöver inte vara sammanhängande. En del industrier och liknande kanske stänger 4 veckor på sommaren och då är det nog svårt att hävda att man inte vill ha semester den tiden;).

Har kollegor som brukar ta två veckor, för att tex spara till utlandsresor, sportlov och andra ledigheter de kan umgås med sina barn under andra tider på året.

Jag kör 3 veckor semester på sommaren och plockar en dag var 5-6 vecka för att få en extra lång långledighet som vi har på schemat då.
 
Sv: Funderingar om semester

Jag kan inte tänka mig att arbetsgivaren går med på att du inte tar semester.

Vi måste ta ut 20 dagar, annars kan arbetsmiljöverket komma med pekpinnen. Dessutm är ju semester för att skydda den anställde, som måste få chans till återhämtning. Så semesterlagen säger att du ska ta ut 20 dagar.

Man måste inte alls ta semester om man inte vill. I några yrken så kanske man är tvingad till semester, tex om man är lärare. Finns ju inga ungar att undervisa i juli direkt.
Min mans chef har bara varit tacksam dom åren min man hellre tagit pengarna i handen än tagit ut semester.
 
Sv: Funderingar om semester

Semesterlagen är ju citerad i ett inlägg en bit upp, så du har alla möjligheter att se den lagen.

Om sen din mans arbetsgivare inte tillser att den följs, är ju en annan fråga.

Det står inte att man måste vara hemma från jobbet i tjugo dagar. Man kan vara hemma i 15 och ta resterande dagar i pengar. Så har alltid min man gjort.
Det hänger på att man inte får spara alla sina dagar utan måste plocka dom. Men om det är semester hemma eller pengar på kontot står inte specificerat.
 
Sv: Funderingar om semester

Vi har rätt till 25 dagars betald semester varje år. Av dessa dagar kan vi spara 5. Övriga 20 tar man ut så man är ledig eller så tar man ut dem i pengar i slutet av semesteråret. Jag själv ska få 18 dagar utbetalade i pengar nu när som helst eftersom jag inte tog ut en enda semesterdag förra året (men tjänade inte ihop 25 eftersom föräldraledighet inte är semestergrundande längre än 3 månader hos oss).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag står inför den spännande och inte så lite skrämmande utmaningen att hitta ett nytt jobb, då jag blir arbetslös inom några månader...
Svar
13
· Visningar
1 581
Senast: nowayout
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 695
Senast: Cocos
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 977
Senast: Fiorano
·
Tjatter Varje år kring sommaren börjar samma diskussion på de internationella storföretagen, svenskar är ju aldrig anträffbara!! Det är ju minst...
36 37 38
Svar
746
· Visningar
28 500
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Smaklig munkpeppar
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp