Funderingar om kastrering

Juwlss

Trådstartare
Hej!

Jag har bokat en tid för att kastrera min honkatt, och nu efter att jag beställt tiden så har jag börjat fundera. Hon kommer lämnas på morgonen och hämtas på eftermiddagen, så den dagen har jag tagit semester. Men kan man lämna en kastrerad katt ensam hemma dagen efter? Isåfall skulle hon bli ensam ca 5-6 timmar.

Och använder man fortfarande tratt på katter eller finns det någon annan lösning? Jag har sett att det finns som en body för katter, brukar veterinärer ha sånna? Problemet med tratt för oss är att katten har sin låda och matskål i hallen, och dit ut är det en grind för att inte hunden ska länsa både låda och matskål. Katten är liten och går utan problem igenom grinden, men det går ju inte med en tratt.

Våra 2 senaste honkatter syddes med ståltråd när de kastrerades och behövde ingen tratt. Vår veterinär sa att med ståltråden kan de leka och att det inte gör något om de håller rent runt såret själva. Nackdelen är ju att stygnen måste plockas bort efter ett tag.

Har kunnat lämna dem ensamma dagen efter utan problem.

Tack för svar! Det vore ju skönt om hon fick slippa tratt, är ingen lugn och stillsam fröken. Men vill man inte ha något som skyddar såret ändå? Katten och hunden är dessutom väldigt kärvänliga med varandra, och hunden kan säkert vara där och tvätta :grin:

Din veterinär kan säkert svara bättre på dina frågor än vad jag kan. Vi hade ingen hund när vi kastrerade våra katthonor...

Lycka till med din katt!

Jag valde body på min yngsta hona, vilken skillnad! Kostade drygt200 kr medan tratt tog dom 80 kr för. Klart värt det! Efter 6 dagar hade hon brytit sig ur bodyn men eftersom hon inte gick på såret och slickade så lät vi det vara!

Om jag vore du skulle jag inte lämna katt första 3 dagarna (då har mina gått på metacam och behövt uppsikt). Det är viktigt att kisse inte klättrar och hoppar (ramlar och slår sig) första tiden, därav jag rekommenderar att du inte jobbar! Kommer katten åt såret (tex tar av tratt) kan det bli inflammation el infektion, det är ett hvete att drabbas av det. Tog lång tid att läka för min fd katt när det hände... (Flera veckor med dygnet runtkoll hon var manisk på såret)...

Lycka till

Min honkatt kastrerades i går, hon syddes med stygn som inte behövs tas bort och behöver ingen tratt. Hon är helt oberörd av såret, leker som vanligt så jag hade kunna lämna henne i dag om det vore så:)

Tack för alla svar! Jag kanske kan övertala svärmor att vara kattvakt dom första dagarna, har inte så många semesterdagar att ta ut men det får lösa sig om kissen inte kan vara ensam.

200kr för en body låter ju väldigt rimligt för att slippa tratten, om veterinären tycker det behövs :up: Ger man alltid metacam efter en kastrering? Hankatterna vi har haft har inte fått något men det är många år sedan . Kanske är annat på honkatter, är ju en lite större operation .

Hej!

Jag har bokat en tid för att kastrera min honkatt, och nu efter att jag beställt tiden så har jag börjat fundera. Hon kommer lämnas på morgonen och hämtas på eftermiddagen, så den dagen har jag tagit semester. Men kan man lämna en kastrerad katt ensam hemma dagen efter? Isåfall skulle hon bli ensam ca 5-6 timmar.

Och använder man fortfarande tratt på katter eller finns det någon annan lösning? Jag har sett att det finns som en body för katter, brukar veterinärer ha sånna? Problemet med tratt för oss är att katten har sin låda och matskål i hallen, och dit ut är det en grind för att inte hunden ska länsa både låda och matskål. Katten är liten och går utan problem igenom grinden, men det går ju inte med en tratt.
Vi lämnade våra katter själva dagen efter. Inga problem. Sålänge tratten är på så att de inte kommer åt såret.

Jag kastrerade min honkatt häromdagen. Hon fick vara utan tratt då hon arbetade frenetiskt med att bli av med den. När hon väl var utan var hon lugn och rörde inte såret. Jag jobbade dagen efter men bad familjen kika till henne för att se vad hon gjorde. Sedan har hon varit utan tratt hela tiden för hon har inte besvärats av såret. :) men det är ju olika, huvudsaken är att ha koll på hur just din katt reagerar.

Jag kastrerade nyligen och samma som ett par andra här:
Ingen tratt och inga förhållningsorder, förutom de vanliga efter narkos.
Jag kollade noga men jag hade nog större intresse för stygnen än katten själv.
Hon var själv dagen efter utan problem.
Kliniken sa att det var sällan man satte tratt nuförtiden. Katterna brukar vara ointresserade av såret.
Det stämde på min.
Lycka till!

Jag kastrerade nyss, han fick en liten body på sig och order om att inte vara på såret om vi tog av bodyn tidigare än efter en vecka. Jag var ledig hela dagen efter, och var mycket lycklig över det! För så liten och ynklig har jag aldrig sett kisse, jag fick bära runt på honom hela dagen och absolut inte ställa ner honom, då skrek han i högan sky :o Men han var äckligt nöjd när han fick vara i min famn.

Dagen därefter var han sig själv. Och läkningen verkade gå snabbt och bra. Däremot har han fått världens häng-mage, men det kunde visst hända enligt veterinären. :)

img_20160309_131525_56e06cb49606ee22e8c7b401.jpg

Liknande trådar

Katthälsa Hejsan, har två katter på 7 månader som båda kastrerades i tisdags alltså nästan tre dagar sen nu. Hanen är helt normal förutom att han...
2
Svar
20
· Visningar
875
Övr. Katt Idag finns inga ord. Bara tårar och ett oändligt svart mörker. Ensamhet och en brutal och obarmhärtig sorg som sliter i bröstet. Elvis...
Svar
16
· Visningar
2 263
Senast: Eva S
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 424
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 326
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024