Funderingar om bete i sommar...

B

Black_Moon

Hoppas tråden ligger rätt nu annars får den väl flyttas på.

Hur gör ni alla? Hur gör ni som inte har tillgång till bete hemma, skickar ni iväg dom på bete eller får dom gå kvar hemma och äta hö som vanligt?

Stjälet till varför jag undrar är för att jag ska flytta mina hästar till ett eget stall utan beteshagar.. 5-åringen ska fortsättas att tränas under sommaren så jag vill ju ha henne hemme.

Så sätt igång nu alla, berätta hur ni gör :bump:

Sv: Funderingar om bete i sommar...

Vi har hagarna här hemma. Vi släpper egentligen inte dem på bete utan de går i stora hagar hela tiden. Men jag är ganska så övertygad om att det är viktigt för hästar att gå på bete och äta gräs på sommaren. Det fick jag lära mig när jag var ung och den övertygelsen sitter kvar än idag. Om jag inte hade haft egna hagar hade jag sett till så min häst fick komma på bete ändå.

? Va menar du med det? Har du inge bättre att komma med eller din stackare

Jag känner också det att jag inte vill ta bort betet helt för henne.. Hoppas jag kan hitta något i närheten. Sen kommer jag låta ena hagen få vila ett år så den kan användas nästa sommar. Nåja, allt löser sig tillslut :)

De beror på vilken av mina 4 hästar..

UNGHÄSTEN: helt klart skicka iväg att gå på bete om vi ej hade hemma
HINGSTEN: Absolut bete då det är den tiden på året som han äter upp sig ordentligt
GAMMEL STOET: Kan lika väl gå hemma och äta hö eftersom att blir hon tjock får hon ont i benen men jag hade försökt dela någon hage så man kan växla så där hela tiden finns lite gräs. ev iväg på bete med ej så kraftigt gräs.
AVELS STOET: Har hon föl så iväg på bete. ej föl hemma hos (ovan)

Helt ärligt så skulle jag aldrig flytta till ett stall om där inte fanns bete nog åt mina hästar..!
Jag har 4 st nu.
16 årig travare = bete är nödvändigt då han är svårhullad
17 årig travare samma som ovan
2 årigt halvblod = unghäst som måste få äta ordentligt, likaväl som min 2 åriga korsning.

Såklart finns det säkert de som verkligen inte har fått fatt på något ställe där det finns bete, då hade jag försökt hyra en bit mark med tillgång till skjul/lösdrift med bete som räckte hela sommaren. Jag tycker bete är en av de viktigaste grejerna i hästarnas liv!

Vi har bete hemma :) Ska dessutom försöka fjäska för en granngård, som har en sommarhage som angränsar till vår bortersta hage. Ryktet säger att det stallet inte har några hästar längre. Hoppas på det, då kan vi plöja upp och så om vår största :)

Alla i stallet får såklart stå på bete över sommarn och ha sin box, men vissa väljer att flytta hästen om de ska va t.ex. på föräldrarnas gård över sommaren. Sen tar vi emot hästar från andra stall där det inte finns bete, i mån av plats dock. I sommar kommer 3 hästar från ett stall 2 km bort, de har bara rasthagar, och det är ju bara att rida upp hästarna till oss :)

Själv har jag en arabvalack som ska ha massor av bete, och en nordisvalack som ska ha så lite som möjligt. Så man får fixa och trixa lite, storätarna går först, sen kommer småätarna efter ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 428
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
535
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
8 606
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka