funderingar - någon som vet?

Prisma

Trådstartare
Jag bör kanske säga att jag inte är gravid för tillfället, men planerar att bli det om ett par år och har på senaste tiden spenderat väldigt mycket tid med att läsa och se på filmer om allt som hör till graviditet och förlossning.
Det jag har märkt är dock att man inte nämner så mycket om vad som händer när barnet väl är ute.
Om man spricker, blir det "fult" då? Känns det? Märker mannen av det vid senare samlag?
Blir man uttöjd? Jag är trång av naturen, spelar det någon roll? (större risk att spricka kanske?)
Moderkakan, vad händer med den? Att den ska ut fattar jag, men har bara läst flyktiga berättelser och de flesta hoppar över den delen helt.

Är en total novis när det gäller detta, men hoppas att det skall finnas någon som orkar ta sig tid att svara och förklara för mig hur det funkar. :)

Sv: funderingar - någon som vet?

Jag kan svara på den enda fråga jag har svaret på, och det är den om moderkakan. Och jag skulle krysta ut den efter min förlossning, men det var svårt. Dels hade jag då ändrat läge till ryggläge, vilket inte funkade något vidare för mig att krysta i, och sedan var jag trött. Och när bebisen låg på magen hade jag inte någon vidare motivation heller, innan dess kommer det ju automatiskt. Men när jag sörsökte krysta skällde BM bara på mig för att jag inte krystade ordentligt utan bara blåste upp magen. Men det var svårt! Men de fick massera lite, och sedan krystade jag ut den. Sedan kollar de ju hur moderkakan ser ut, vet inte riktigt vad de kollar efter dock.

Har hört att man kan "töja" själv innan förlossningen, men vet inte hur det funkar, eller hur bra det funkar. Frågan om det blir "fult" när man spricker är jag intresserad av, har en del stygn själv. Om man märker i efterhand beror väl på hur duktig man är med knipövningarna har jag fått för mig? Men de "måste" man ju vara duktig med, om man inte vill kissa på sig i tid och otid.

Det jag inte var beredd på vad hur jobbigt det var efteråt - jag måste fortfarande skölja vid toalettbesök på grund av stygnen, och det var över två veckor sedan förlossningen. Fast det känns ju som ett helt annat liv innan bebisen var här. :p

Om man spricker, blir det "fult" då?
Nu sprack jag nästan ingenting, och behövde bara sy ett litet stygn invändigt och ett utvändigt, men det är iallafall ingenting som syns nu.

Känns det?
Jag kände inte när jag sprack, och dom jag känner som har spruckit mycket säger att dom inte heller kände det. Jag tror det har att göra med att huden töjs ut så mycket där nere så det inte samlas något blod där, eller ngt sånt. Har läst det någonstans.

Märker mannen av det vid senare samlag?
Det törs jag inte riktigt uttala mig om eftersom jag sprack så lite, men eftersom jag inte tror att det är så många som har sex direkt efteråt när de är sydda så tror jag inte det.
Jag och min sambo hade sex 4 veckor efter förlossningen och han tyckte då inte att det kändes så värst annorlunda.

Blir man uttöjd? Jag är trång av naturen, spelar det någon roll? (större risk att spricka kanske?)
Direkt efteråt blir man ju lite uttöjd, men jag tyckte det gick rätt snabbt för det att gå tillbaka. Jag känner ingen skillnad nu mot för innan jag fick barn. Men man får ju vara noga med att knipa och så. Sen så är det väl väldigt individuellt också.

Moderkakan, vad händer med den? Att den ska ut fattar jag, men har bara läst flyktiga berättelser och de flesta hoppar över den delen helt.
Några minuter efter min dotter fötts så krystade jag ut moderkakan. Det kändes typ inte så mycket, gjorde inte alls ont. Barnmorskan visade den och pratade om något man kallar "livets träd". Det är som en grenmönster på moderkakan. Sen visade hon också att min moderkaka var rätt torr eller vad man ska säga, och det berodde på att jag hade gått över tiden.
Minns faktiskt inte exakt för man hade ju lite annat att tänka på då om man säger så :love:

Jag sprack pyttelite, så ett stygn satte barnmorskan. Men hon sa att det behövdes igentligen inte. När jag var på efterkontroll så såg inte den barnmorskan stygnet. Så bra var det :)

Moderkakan krystade jag ut strax efter dottern kom ut. Det gjorde inte alls ont. Dock drog inte min livmoder ihop sig efteråt så jag fick något insprutat i nålen som satt i handen, som hjälpte till. Även barnmorskan fick trycka ner livmodern några gånger. Det gjorde att jag tappade en del blod.

Efter förlossningen var jag svullen i underlivet, men det gick över efter en vecka. Så nu märker jag ingen skillnad mot innan.

delvis kl

Tack för alla svar! :)

Så ni märker inte att ni är större där nere än innan? Var ni trånga från början och är ni ungefär samma nu efteråt?
Som sagt, är total novis men väldigt nyfiken! :D

Du har fått svar på det mesta så jag fyller bara på lite. Moderkakan ska som sagt ut och det kan vara lite trixigt ibland. Ibland räcker det inte med att bara krysta för att den ska komma ut. Man kan behöva få en spruta (vet inte vad den innehåller) för att moderkakan ska lossna helt och gå att krysta ut. När den är ute kollar barnmorskan så att den är hel, om bitar av moderkakan ligger kvar i livmodern kan den orsaka en infektion. Barnmorskan kan även komma att trycka en del på magen så att så mycket blod som möjligt kommer ut, det kan vara rätt så obehagligt.

Sedan vill de att man kommer igång och kissar relativt snabbt efter förlossningen. För mig gick det inte så bra så de fick tömma med kateter innan de flyttade mig till BB.

Man tänjs ju ut successivt, barnmorskan håller även emot en del just för att man ska spricka så lite som möjligt. Om barnet trycks ut väldigt fort och ingen håller emot löper man väl störst risk att spricka mycket. Men som sagt, man tänjs ut successivt. Huvudet åker fram en bit och halkar sedan tillbaks lite och så håller det på ett tag.

Jag kände inte att jag sprack, jag sprack iofs väligt lite men det är ju mycket som händr där nere och man är redigt öm ändå så att man spricker lite gör nog inte mycket till eller från.

Om man spricker, blir det "fult" då?
Jag fick bara ett litet skrapsår på ena blygläppen, de läkte på max 5 dagar och det varken syns eller känns.

Känns det?
Klart det känns att huden tänjer på sig och precis innan huvudet kommer ut känns de som klitoris hamnar uppe på magen ;) Min barnmorska höll varma handdukar emot mitt underliv ända fram tills han skulle ut och det tog bort all "sträck-känsla".

Jag kände har de brände till när jag fick mitt lilla sår, typ som när man slår i ena knogen i väggen när man mockar ;) Min kompis sprack en bit och hon kände hur hon brast, men kände ingen smärta (hon hade EDA)

Märker mannen av det vid senare samlag?
Nej

Induviduellt, man tänjs ut ut hela tiden under gravidieten då tyngden av bebis, fostervatten och moderkaka hela tiden hänger på musklerna. Så du kan bli slapp där nere även om du inte föder vaginalt.

Jag känner mig definitivt inte uttänjd, och jag använder faktiskt en mindre menskopp än vad som är normalt för kvinnor som fött vaginalt och har inte läckt en droppe så nog är de inte uttänjt där inne (jag är liten och smal och jag fick höra efteråt hur himla oroliga alla var för mig och min kropp, att lilla jag skulle få ut en bebis...)

När moderkakan skulle ut var det absolut värsta jag varit med om i hela mitt liv, så ont har jag aldrig haft och jag har aldrig i hela mitt liv skrikit så högt. Min förlossning gick snabbt och därför släppte inte moderkakan av sig själv så min BM hängde på magen och "gnuggade" loss den från utsidan. Min kompis så krystade hon ½ gång så var den ute ;)

Vad de kollar efter skrev ju sol tidigare. Vart moderkakan hamnar sen vet jag inte, om den destrueras eller om de tas prover på den.

Jag är minsann lika trång som innan säger min sambo i alla fall :D Man ska ju alltid vara flitig att göra sina knipövningar även om man inte är gravid.

På min föräldragrupp visade de hur man kunde massera perineum för att inte spricka, jag provade en gång här hemma men för det första var det inte helt lätt att komma åt med en jättemage ivägen, och för det andra var det rätt så obekvämt. Så jag sket i det. Sprack en del fick sy kanske 15 stygn men hade inga besvär av dem. Vågade inte känna efter på typ två månader hur det kändes där nere, men nu ser det bra ut och känns bra också. Hur snyggt det blir beror nog på omfattningen av såret och på den som syr ihop.

Jag fick en spruta direkt efter att Sam kommit ut som lossar på moderkakan. Slörp sa det så flög den ut. Jag tog kort om du vill se, den är rätt mycket större än vad jag trodde! De kollar så att den är hel och så att allt är ute, precis som man gör med en häst.

Jag oroade mig en del eftersom jag var ganska 'trång'. Dessutom föddes min dotter rekordsnabbt, och jag hann knappt börja krysta innan hon flög ut. Så det revs med en del på vägen, BM hann inte hålla emot eller så ... jag sydde 6 eller 7 invändiga stygn. Det enda jag känt av efteråt är att det som var allra längst fram, sådär kul att spricka just där det är som ömtåligast :crazy:. Det tog säkert 3-4 månader innan det gick att röra där igen. Och nu, 7 månader senare, är jag fortfarande inte helt 'säker' där, det känns lite läskigt!

Däremot känns det i övrigt lika litet som förr, om inte ännu trängre :o

Moderkakan fick jag krysta ut, men den dröjde säkert 15-20 minuter så de hotade med att behöva rulla in mig på operation! Men då blev jag kanske mer motiverad :D

Fast så jäkla stor skillnad kan det inte vara på olika kvinnor, när man ska töjas ut till 10 cm i omkrets. Jag tror de flesta är rätt så trånga innan de fått barn, sen efteråt kanske nåt går sönder eller inte klarar att dra ihop sig som det ska och att man därför känner sig mindre trång? Alltså jag vet inte men det kanske är så. Men för det mesta tror jag att det är en myt påhittad av en kille med jävligt liten snopp.

knapplån typ

Liknande trådar

Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 841
Senast: ako
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 780
Senast: _FiA_
·
Övr. Barn Det är en lång historia men ska försöka göra den kort.. Jag blev oplanerat gravid med min kk i februari förra året. Födde en frisk...
35 36 37
Svar
737
· Visningar
108 034
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Jag funderar på hur "sjuk" man behöver vara för att det ska kännas ok att be om hjälp av psykolog? Jag har aldrig haft kontakt med...
2
Svar
27
· Visningar
3 099
Senast: Kanintant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V