Funderingar kring vinthundar

siriusblck

Trådstartare
Har länge suttit och funderat på om jag ska spara upp till en vinthund, tycker de ser och verkar vara grymt härliga hundar men vet inte riktigt vad som skulle krävas av mig som ägare för en sådan ras.

Har nuvarande en liten blandras (mamman var en tibetansk terrier och pappan är en blandras mellan papillon och japanese chin).

De som har vinthundar får gärna komma med tips, alternativt förslag till hur jag ska göra. Uppskattas verkligen av den hjälp jag kan få.

// siriusblck

Kort svar eftersom jag skriver från mobil.

Först och främst, vinthund är inte en ras. Det är en rasgrupp som innehåller ca 14 olika raser och alla raserna är olika till mentalitet och utseende.

Gemensamt för vinthundarna är att de är "katt i hundförpackning", självständiga jaktidioter som vill sova mjukt och varmt ;) Det bör man uppskatta för att ha en chans att trivas med vinthund.

Jag har ju inte en vinthund. Men föreslår att du tittar vilka vinthundsraser som finns och kollar rasklubbarnas hemsida för att hitta uppfödare så att du får möjlighet att träffa hundar. Ta en titt i vinthundstråden också, där finns en hel del att läsa.

Kort svar eftersom jag skriver från mobil.

Först och främst, vinthund är inte en ras. Det är en rasgrupp som innehåller ca 14 olika raser och alla raserna är olika till mentalitet och utseende.

Gemensamt för vinthundarna är att de är "katt i hundförpackning", självständiga jaktidioter som vill sova mjukt och varmt ;) Det bör man uppskatta för att ha en chans att trivas med vinthund.

Jag har ju inte en vinthund. Men föreslår att du tittar vilka vinthundsraser som finns och kollar rasklubbarnas hemsida för att hitta uppfödare så att du får möjlighet att träffa hundar. Ta en titt i vinthundstråden också, där finns en hel del att läsa.

Dåligt formulerat från min sida, hade tänkt på en italiensk vinthund för att vara lite mer specifik och tackar för de tips jag fick.

Är en någorlunda spring nörd och föredrar längre distanser så skulle definitivt kunna ha med den på det. Älskar att sova mjukt och varmt (har flera filtar under täcket så vaknar oftast dygnblöt..).

Jag har ingen egentlig erfarenhet av italiensk vinthund, men det skulle inte vara mitt första val av ras som löparkompis. Speciellt inte på längre distanser, vinthundar är trots allt designade för höga hastigheter på korta distanser. Därmed inte sagt att det inte går att springa med dem, men bara något att tänka på.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 699
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 778
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar