Funderingar kring sadelköp

quiquipi

Trådstartare
Jag har nyligen köpt min första egna häst och står snart inför det faktum att jag bör köpa en ny sadel. Jag fick med en sprucken och sketen syntetsadel som är lite väl trång i sätet för mig. Den funkar tillsvidare, men den är inte speciellt skön eller vacker. Jag har även en annan gammal sadel i syntet jag har fått, men den är riktigt hård och platt i sätet.

Saken är den att jag velar lite över hur jag ska göra med det framtida sadelköpet. Jag har inte ekonomi att köpa en helt ny sadel nu i höst och funderar därför på att köpa begagnat eller köpa en "tillsvidare sadel".
Jag är lite sugen på bomlös, men har förstått efter en del läsning att de helst ska ha tryckavlastande paneler(?). Dessa kostar ett par tusenlappar även begagnat har jag sett, då känner jag spontant att det kanske är bättre att börja spara till en ny sadel istället? Min smärtgräns går nämligen runt 5-6000 om jag ska köpa en helt ny sadel.

Jag har spanat runt lite och förstått att man kan få tag på begagnade märkessadlar under tusenlappen (typ stübben), är det någonting att satsa på som ett "mellanläge"? Har också läst mig till att de billigare varianterna på Börjes och Hööks gör mer skada än nytta. Är det så?

Det känns verkligen som en djungel detta! Någon som har lite vägledande råd till en nybörjare? Jag vill ju såklart inte att min häst ska fara illa av att jag är snål och köper en skitsadel. Men något mellanting måste det väl finnas tills dess att jag fått lite mer hum om vad för sadel det är jag vill lägga ut en större summa på?

Jag har köpt hästen för hobbyridning och det blir alltså en sadel som ska funka för skogsridning och lättare träning.

Sv: Funderingar kring sadelköp

Det är inte alls säkert att de billiga begagnade som finns ute just nu passar din häst. Ryggform, bomvinkel och bomvidd är några av de saker som måste passa din häst.

Sedan ska ju sätet passa dig. Kan du inte sitta korrekt kommer du att felbelasta hästen vilket skadar hästen.

Jag tycker att du ska börja med att ta reda på vilka sadlar som passar din häst och därefter fundera på hur du ska göra med köp. Har du riktig otur (vilket de flesta av oss har) kommer din häst bara att funka med sadlar du inte har råd med - för så är tyvärr livet som hästägare.

Med den budgeten skulle jag kolla upp om Star Trekks dressyrsadel kan funka. De går att hitta begagnat för det priset med lite tur. Den är bomlös med ändringsbar vidd och ser ut precis som en vanlig dressyrsadel. Jag har en sedan ett par år tillbaka och båda jag och hästen är jättenöjda.

Masterback kan man också hålla koll efter, de är också bomlösa med paneler och kostar ngt mindre än Star Trekken.

Sadelköp är inget roligt alls... en bra rekommendation är att anlita kunnigt folk om du inte är helt säker själv på vad som passar eller inte. Lycka till!

För skogsridning och lättare träning kan ju en bomlös sadel av "soffkuddemodell" funka en period. Finns en del begagnat t.ex barefoot, knights, torison osv. Undvik dock h**ks och b*rjes... Sen är det ju inte säkert att dom passar hästen bara för att dom är bomlösa därimot så är dom förlåtande när hästen musklar om sig osv. Köper man begagnat ingår det ofta tryckavlastande padd.
Ifall du vill ha en bomsadel som är ordentligt gjord men inte så dyr så finns det jättebra syntetsadlar(om dom passar hästen så klart) Jag har haft både Thorowgood och Wintec. Thorowgooden är underbar även fast den bara kosta 4000:- ny!

Det jag är mest inne på nu är att köpa en "tillsvidare" sadel, det spelar ingen roll om den är bomlös eller har bom just nu. För i dagsläget vill jag bara ha en hel sadel som passar mig och hästen tills dess att jag kan köpa en dyrare.

Med dyrare menar jag 5-6000 (Kan givetvis köpa en ännu dyrare om så krävs), men detta har jag ingen lust med just nu eftersom jag inte är säker på vilken typ av sadel jag vill lägga denna summa på.

Har kollat lite på de där "soffkuddarna" till bomlösa, en sån kan alltså vara något att fundera på? Ska ju bara ha den under en kortare period som sagt.

Vad menar du med "typ av sadel"?

Jag rekommenderar starkt att åka på en sadelprovning. Men med din budget känns det som att sadeln får kosta typ lika mycket som en utprovning? Då hade jag faktiskt ägnat mig åt annat innan jag haft råd, speciellt med en ny häst har man ju massor att upptäcka tillsammans :)

Med typ av sadel menar jag om jag ska ha en bomlös eller med bom.

Jag känner inte för att köpa en dyrare sadel än 6000kr om jag ska vara ärlig, men är det nödvändigt så får jag väl ta tag i det ändå.

Ingen som har några budget-tips på en sadel som kan funka så länge?
Köper alla sadlar för över 10-15 000 när ni bara hobbyrider eller?

Oki :)

Med en budget på 6000 och en normal häst borde du kunna hitta något, jag missförstod dig!

Min smärtgräns är varierande men de senaste sadlarna kostade 10 resp nån tusenlapp billigare (minns inte). Begagnade kvalitetssadlar och en hyfsat normal häst. I samråd med en sadelutprovare så jag får rida i flera olika och är det svårt att välja få jag låna hem och testa mera innan köp.

Fast en sådan kostar ju ändå 4000-6000:- med pad och det vill du alltså inte lägga nu? Om du inte vill lägga över 1000-lappen så skulle jag nog rekommendera dig att köpa en barbackapad(INGA STIGLÄDER) som är tryckavlastande och ger kanal för ryggraden. Jag har barefoots rideon pad :laugh: För någon bra sadel får man inte för så lite pengar :(

Alla dessa sadlar som ligger ute på annons då? Är det bara skräp?
Går de inte att snygga till/stoppa om?
Tänker främst på gamla lädersadlar man kan hitta för mellan 500-2000kr
Jag behöver ju som sagt bara något tillsvidare.

Stubben sigfried är helt ok allroundsadlar som man kan få billigt.
Men det är ju inte säkert de Passar varken dig eller häst, men om de gör det så är det en bra "tillsvidare sadel"

Att skicka på omstoppning kostar ju en del det med. Det viktiga är att dom inte är trasiga och snea i bommen och att dom passar hästen. Så det kan ju funka.

Alla dessa sadlar som ligger ute på annons då? Är det bara skräp?
Går de inte att snygga till/stoppa om?
Tänker främst på gamla lädersadlar man kan hitta för mellan 500-2000kr
Jag behöver ju som sagt bara något tillsvidare.

Finns mkt märkessadlar att köpa begagnat till bra pris idag!
För 3000-4000:- har du många sadlar i ok skick att välja bland som passar dig och hästen i vart fall när det gäller bomsadlar!

Liknande trådar

Utrustning Vet att det någonstans funnits en tråd med folk som har små ponnyer (kat A-B) som lagt upp kort och tipsat om utrustning och sånt...
Svar
19
· Visningar
3 967
Senast: Barrel
·
Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 734
Senast: Efwa
·
Utrustning Jag skulle jättegärna vilja höra vad ni tror om den här situationen: Tog en nordis på foder förra hösten. Han hade ridits i en bomlös...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 976
Senast: mahlmt
·
H
Utrustning Efter att ha läst i tråd efter tråd här på Buke om vissas fördomar mot billiga och märkeslösa produkter och även agget mot dem som köper...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 672
Senast: emiraty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar