funderingar kring lätt C?

D

Duffy

Hejsan! Vad innebär lätt C i dressyr? Hur ser programmet ut? vad är åldersgränsen för c-ponny? är det tills man fyllt 18 år eller får man tävla hela året fram tills man fyller 19 år?
Tänkte kanske starta i en lätt klubbtävling i sommar med min islandshäst och har aldrig tävlat dressyr förut, men det kunde vara kul att testa innan det är för sent.
Mkt tacksam för svar:)

Sv: funderingar kring lätt C?

Hmm ajg sitter och funderar på jag är ganska säker på att man som vuxen får tävla islandshäst bland storhästarna eftersom det räknas som häst, inte ponny.
Är inte hundra på detta dock, men om inte så går det ju klassa upp den till storhäst tävling och tävla där ändå...då blir det ju ingen tidspress liksom.

Heja isisar som tränas i dressyr också :)

Lätt C hör till de lättare programmen som man tävlar i, och det finns två stycken olika varianter, LC:1 och LC:2.
Du ska kunna göra övergångar mellan skritt-trav, trav-galopp samt kunna göra halt från trav. I trav ska du kunna lägga volter som är 15 m i diameter, samt kunna länga stegen lite grann. I galopp ska du kunna göra volter som är 20 m i diameter. Du ska också kunna ge hästen lång tygel i skritt och sedan korta upp den igen.

Alla progam finns här.

Du får tävla C-ponny till och med det år du fyller 18 år, alltså hela ditt 18-års-år.
Man får tävla ponny som storhäst, oavsett ras, om ekipaget är propotinerligt. Då löser man storhästlicens istället för ponnylicens. Samma ponny får inte tävla både som storhäst och som ponny samma år, såvida man inte säljer hästen eller byter ryttare

"Ponny som startat i klass för stora hästar enligt Ridsportförbundets TR får inte starta i tävling för ponnyer. Vid stadigvarande ryttar- och/eller ägarbyte får ponny efteranmälan till Ridsportförbundet åter starta i tävling för ponnyer."

Saxat från Tävlingsreglemente I. Både det allmäna TR och dressyr-TR finns på ridsports hemsida. Här hittar man svar på nästan alla frågor, om man orkar läsa lite. :p

När jag hade islandshäst tävlade jag honom i dressyr. Du tävlar mot ponnyer för de är ju storleksmässigt lika små som ponnyer. Vill du sen fortsätta tävla hästen när du är 19 så kan du tävla mot de stora hästarna.

Lycka till med tävlingarna! Var inte rädd för att ut och tävla med en islandshäst även om folk kan säga till dig att "en islandshäst är ingen dressyrhäst" eller liknande, som jag fick höra flera gånger. Extra kul när man vinner klassen mot dressyrponnyerna och de står där med lång näsa :p

Är det verkligen sant!:) Skulle vara så himla roligt att få fortsätta med dressyren. Men i ponnyklasser gäller 18-års gränsen väl, och sen i vuxenklasser får man fortsätta på isis, har jag förstått det rätt?
jepp håller med, det är roligt att göra lite andra saker oxå:)

Tack för alla jättebra svar, Trubbel!:) Kul, att det fortfarande går att tävla isis även i äldre dar. Har precis upptäckt det här med dressyr, och börjar tycka det är riktigt roligt, likaså hästen min som börjar gå riktigt snyggt!:) Funderar bara på en sak, det där med storhäst- och ponnylicens som du nämnde, vet du om storhästlicens även gäller för islänningar. Jag har ju löst licens för honom, men det kan väl inte vara ponny, eller?
Behövs förresten grönt kort när man tävlar? Och hur ordnar man det isf?

Tackar!:D nää, folk som pratar skit orkar jag inte bry mej om. De ska bli kul att få mixtra om lite i grytan och få in lite nytt blod på banan. Tror verkligen att detta kommer att passa oss bra. Jag är nog en liten dressyr-tant innerst inne, har jag märkt hihi:)

Det var så lite så! :D

Om din häst har ponny- eller hästlicens beror på (så vitt jag kan läsa mig till ur TR samt ridsports hemsida) om om du själv valt att lösa ponny- eller storhästlicens. Du behöver dock inte ha en hästlicens förrän du ska starta regionalt.

1.1 Hästlicens
Licens löses genom inbetalning av licensavgiften till Ridsportförbundet. Hästlicens gäller under hästens livstid. Licens ska lösas i det namn som framgår av hästens pass. För att kunna lösa häst/ponnylicens krävs att hästen är registrerad hos en avelsförening. Ponny som startar i ridhästklass ska ha ridhästlicens.

Saxat ur TR I.

Ja, du behöver ett grönt kort om du ska tävla lokal tävling eller högre, precis som med ryttarlicensen.

För att ta grönt kort så kontaktar du den som är utbildningsansvarig i den klubb som du tävlar för och ber om hjälp. Många klubbar ordnar Grönt kort-kurser ibland.
Om din klubb inte har någon kurs eller provtagning så kan du ringa till det distrikt som din klubb tillhör. De kan berätta för dig om någon annan klubb har utbildning på gång.

Från ridsport.se :idea:

Kram Trubbel

Kör på bara, jag har arab och dom är inte alltid så uppskattade heller men sålänge man själv och hästen är glada och har kul så spelar det ju ingen roll vad andra tycker!

jaha, okej:). Då ska jag fixa ett grönt kort snarast. Är det något mer man behöver för att få ställa upp i tävlingar på klubbnivå? (kanske är lokal samma sak??). Hästpass, vaccinationsintyg gissar jag, grönt kort, men vad mer?
Kram

nej, precis:) Jag ser verkligen fram emot detta nu.

6. Klubbtävling
Tävlingen är öppen endast för arrangerande klubbs medlemmar. Alla klasser kan ingå. För klubbtävling ska reglementet gälla i alla moment som rör säkerhet, handhavande av hästen samt uppträdande mot funktionärer, medtävlande o.dyl. Vad gäller tävlingens tekniska utförande i övrigt lämnas detta till arrangören.
I tävlingsledningen ska en av Ridsportförbundet utbildad funktionär, såsom instruktör, domare, banbyggare, tränare eller motsvarande ingå. Som medlem räknas den som erlagt helårsmedlemsavgift hos den arrangerande klubben.

Lokal tävling
Tävlingen är öppen endast för ryttare med svensk licens.
Högsta klass som får förekomma är:
Dressyr: Häst och ponny, Lätt A:4 samt kval för 5 och 6 årig häst och ponny.
Hoppning: Häst, 1,10 hoppning. Ponny; kat. D 1,00 hoppning, kat. C 0,90 hoppning, kat. B 0,80 hoppning, kat. A 0,70 hoppning (Lätt B) (Valfri lägsta höjd.)
Fälttävlan: Häst, 0,90. Ponny, Debutant.
Körning: Lätt klass
Distans: Clear Round och klass med en distans upp till 50 km på en dag.
Voltige: B- och C-lag.
Handikapp: Valfria klasser. På lokaltävling är det tillåtet att starta i valfri svårighetsgrad och utan nationell eller internationell klassificering.
Avdelningsridning: Alla klasser.

Saxat ur TR I (här)

En klubbtävling är en friare tävling, där klubben har en del att säga till om vad gäller tävlingens genomförande. Här får bara medlemmar starta (dock har jag ofta varit med om att det ruckats på den regeln). Enligt reglerna kan du bara rida klubbtävling hos den klubb du är medlem.
En lokal tävling är öppen för alla som har licens, och har därför lite hårdare regelverk att följa, se ovan.
Klubbtävlingar anses vara enklare och på lägre nivå oavsett klass, än lokal tävling. Helt enkelt för att det mer internt, mer hänsynstagande och mindre "riktig" tävling än lokal nivå (i många fall, men inte alltid. Allt beror på klubben som håller).

Det finns också ett mellanting som kallas inbjudningstävling. Då bjuder arrangerande klubb in max tio andra klubbar till en tävling. Förutom den bergänsingen ska inbjudningstävlingen mest likna en lokal tävling vad gäller klasser osv.

okej, tackar så mycket för den informationen:) Såg att man måste tillhöra en klubb för att få vara med och tävla, kan inte privatpersoner delta?
Förresten, hur funkar egentligen det här med poängen? Är det så att man kan få 100 procent som mest och man kan få 10 poäng som högst för ett moment. Sedan får man poängavdrag under rittens gång och man får ett procentsnitt på detta. Stämmer det?

Ja, du måste tillhöra en klubb ansluten till ridsportförbundet. Tycker du inte om någon hemmavid får du bli medlem i någon annan. Eller dra ihop några kompisar och starta egen! :idea:

Varje moment, det vill säga varje punkt på programmet, varje rörelse, betygsätts mellan 0 och 10.Det finns också några punkter som gäller hela ritten, tex. vägarnas rätta ridande, ryttarens sits och hållning, hästens gång, lösgjordhet och framåtbjudning. Dessa multipliceras med 2 eller 3 och är därför de viktigaste poängen. Domaren har möjlighet att kommentera varje punkt samt hela ritten, men hur mycket som skrivs är väldigt olika.
Varje program har en maxpoäng, oc det är din poäng jämfört med max som ger en procent.

Högst poäng, och därmed också högst procent, vinner.

Här följer vad poängen står för, enligt TR II:

Varje domare värderar, i bedömningsgrupp ingående rörelser, med ett betyg från 0 – 10 enligt följande:

Utmärkt 10
Mycket bra 9
Bra 8
Ganska bra 7
Godkänd 6
Med tvekan godkänd 5
Ej fullt godkänt 4
Ganska dåligt 3
Dåligt 2
Mycket dåligt 1
Ej utförd (helt misslyckad) 0

Betygssättning av ritten påbörjas när ryttaren, efter startsignal, rider in på banan vid A. Före start (inridning vid A) eller efter den avslutande hälsningen får ingenting påverka betygssättningen.

6 brukar vara den magiska gränsen för dressyrryttare, och därmed också 60 % på ritten. Men som du ser, är 5 faktiskt godkänt och fyra nästan godkänt. Allt beror på hur man ser på det.

Sökte på google.com på "dressyrprotokoll" och fick fram detta:
~max0003.JPG

Här kan du få en uppfattning om hur det ser ut när man ridit. Detta får du i handen efter du ridit.

kejj, jag var visst medlem i en klubb iallafall haha, en islandsförening förvisso, men jag trodde inte att det skulle gillas i "vanliga" hästtävlingar. Det gör det väl?
Nu förstår jag det här med poängen bättre oxå, men det var lite knepigare än vad jag trott, mycket att hålla reda på och mycket som ska stämma för att få fina poäng verkar det som:). Men det är ju kul att få kämpa lite.
Thanks för allt slit nu lagt ned för min skull, jag har verkligen fått lite mer i skallen nu tack vare dig;)

Varsågod! Alltid kul när man kan hjälpa till lite! :D

Ja, det är mycket som ska stämma, men det är ju det som är tjusningen! Rid bra vägar och ha kul, så ska du se att det blir bra! :p

Jag antar att isisklubben funkar, den borde vara ansluten till svenska ridsportförbundet. Det får du nog fråga klubben om, för jag kan inte svara på det!

Liknande trådar

L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 269
Senast: sorbifolia
·
Gnägg Hejsan på er kära Buke 🌺 Har några funderingar som jag tror ni kan hjälpa mig med 😇 Jag håller ju på att studera nu igen, är en...
Svar
9
· Visningar
1 656
Senast: Nougat
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 616
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar