Funderingar kring bockhov...

Sv: Funderingar kring bockhov...

Att köpa häst är mycket mer komplext än så. Alla hästar har något fel om man letar tillräkligt noga.

Är felet av sådan art att det kommer att påverka hästens användbarhet?
Är felet av sådan art att jag kan leva med det som hästägare?
Påverkar defekten negativt om jag skulle vilja sälja hästen i framtiden, är jag beredd att ta den smällen då i så fall?
Tycker jag så mycket om hästen att jag är beredd att ta risken att hästen kanske blir halt i framtiden?

Ibland kan det vara bra att upptäcka vissa fel så man kan ta hand om det på ett sådant sätt att hästen inte påverkas av det.

Även tillsynes "felfria" hästar kan bli halta och oandvändbara.

Jag glömde en fråga av stor vikt.

Har hästen en sådan försäkring att jag får ut hästens värde (köpeskillingen) ifall hästen döms ut pga defekten?
Kan det i så fall vara värt den tiden/åren jag kommer att få med hästen?

Här gäller det att prata med försäkringsbolaget som hästen är försäkrad i, gärna med deras veterinärer.

Min svägerska hade en ponny som hade bockhov på båda fram. Hon fick opereras som fölunge.

Hon betade även som vuxen med ett och samma ben framför det andra..

Hon var ridbar men var alltid kort i steget och kunde inte sträcka ut frambenen riktigt.

Fick även en senskada när hon va 7 (?) men om det beror på bockhov eller inte är svårt att veta.

Fundering!
Om ett föl har en bockhov/senkontraktur som behandlas och man några år senare inte ser några yttre spår av detta (konstiga vinklar, konstig hov), vad är då risken för framtida problem?
Nägon med egna erfarenheter?

Man kan inte dra alla över en kam, jag vet flera hästar som tävlar från 120 och uppåt som fungerar utmärkt, det är inte skogsmullehästar utan vanliga hobbytävlingshästar.

Hur mycket hästen blir påverkad är i direkt relation till hur "allvarlig" bockhoven är. Det finns inte en häst som är den andra lik.

Har du någon forskning som stödjer ditt utalande? För jag bedömer det som rent nonsens.
En färdigvuxen häst påverkar inte bockhoven negativt av att beta, det är hos växande föl det där med ena hoven framför den andra vid bete är negativt. Inte på en nästan färdigvuxen treåring där själva benen har slutat växa i de flesta fall.
De hästar med bockhov jag har ridit har inte varit mer oliksidiga än andra hästar.

Jag har pratat med flera av sveriges duktigaste veterinärer angående bockhovar, och INGEN har sagt något som ens liknar det du har skrivit här.

Kan bara instämma!!:bow::bow::bow:

Om behandlingen hos ett föl är lyckad så ska det i regel inte påverka hästen överhuvudtaget senare som vuxen.

MEN får de bockhov på två ben utan anledning så ska man inte avla på den individen då det är väldigt stor risk att det är ärftligt.
Det är bara om man kan se en tydlig orsak, typ sårskada, hovböld mm, och fölet får en bockhov pga att den felbelastar sina ben för att undvika smärtan som man "får" avla på dem. Bockhoven uppstår i regel på ett par dagar i sådana här fall, det går fortare än vad man kan tro med små föl.

Min häst har en bockhov. Han är inte påverkad av bokhoven alls, och enligt alla mina hovslagare behöver inte bockhov mer vård än en annan hov eftersom det inte beror på hoven i sig, utan det innebär att böjsenan är förkortad vilket gör att hästen går på tå på det benet.

Innan jag köpte honom ringde jag runt till massor av människor, och ingen hade dåliga erfarenheter av detta.
Jag tycker inte att du ska bry dig om vad andra säger, fokusera istället på hur hästen är och vilken sjukdomshistoria den har. Hästen kommer inte ha större chans att bli halt eller dålig på just det benet eller i den hoven.

Jag bryr mig inte om vad andra säger, jag bryr mig om mina egna erfarenheter och vad jag hör av veterinärer och hovslagare.

Skulle gärna vilka ha lite mer då kring det hela för nu vet jag lite mer kring hennes historia. Hon fick alltså hovböld när hon var tre till fyra månader. Ägaren åkte in till atg och väld där röntgades hon bland annat, inget fel på skelettet allt såg fint ut. Sedan har hon behandlats med smärtstillande och avslappnande och efter det försvann hennes symptom. Hon är tre år i maj och har ej visat symptom senare. Ägaren var beredd på att operera men vet tyckte inte det...

Hur ställer man sig till det här?????????????????

Ett treårigt sto jag är intresserad av hade en hovböld när hon var 3-4 månader gammal. Hon fickdå bockhov men klinken behandlade och tyckte inte att hon skulle opereras.
Idag syns det endast på att den hoven är lite rundare och behöver hållas efter enligt hovslagare.....hästen är inte riden någonting.

Hmm?????fundersam, dela med er av era tankar vad som kan bli konskvenser av detta i fall köp skulle lbi aktuellt.
Om hoven bara är rundare o vem vet... mer sund är den andra med för lång tå *bara spekulerar*.

jag tycker du ska ta diskussionen med ordinarie hovis, Vet o kanske en klinikhovis.

Det behöver inte betyda ngt alls.

Har du inga bilder?

tror inte att den har riktig bockhov, men att framfötterna kanske skiljer sig ngt.

Ok men ägaren ringer till atg och ska begära jorunalpapprena. Ska jag kräva att åka in och röntga hästen igen. Om allt serbra ut samt hovvinklar etc har hon alltså ingen bockhov och man kommer aldrig märka av den eller?
När det har skett på det hör sätte alltså inte från födseln finns det någon risk att det ärvs vidare i ev avkommor?

Som sagt. Diskutera med en Vet. som har sett hästen o en kunnig hovis.

Nej det nedärvs inte.

Jag instämmer med axels två senaste inlägg.

Är du verkligen intresserad av hästen så ta diskussionen med ordinarie hovis, Veterinär och en klinikhovis, eller annan erfaren duktig hovslagare (ex. Stig Bruun som nog är sveriges bästa)

Jag har lyckats få tag i två bilder men de är inte så tydliga. Ägaren ska skicka bilder till atg kliniken där hon behandlades som föl. Håll till godo med dessa så länge, kanske kan ni få ut något?????????
Bilderna är 2009, hon är ett halvbloddsto efter Don Romantic och Wildrose.

permalink.php

permalink.php

Det är inte mina bilder utan en väns, jag vet att jag får visa dem. Men om jag har sparat ner dem på min egen dator på bilder hur kan jag överföra dem hit då???

Det är inte mina bilder utan en väns, jag vet att jag får visa dem. Men om jag har sparat ner dem på min egen dator på bilder hur kan jag överföra dem hit då???

Du måste ladda upp dem på en sida online. Tex en blogg, pixbox, Bdg eller någon annan.

Jag har ett fullblodssto med bockhov som tidigare sprang på banan med fina resultat. Hon höll alldeles utmärkt.

Vi har en till i stallet med bockhov. En av skandinaviens bästa hästar på sin distans. Han är nu 9år, tävlas fortfarande och har aldrig varit skadad.

Men det krävs en duktig hovslagare.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 945
Senast: Jamtland
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 317
Senast: Lejd
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 192
Senast: athena
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka