Funderingar kring bockhov...

Sv: Funderingar kring bockhov...

Ok, har de fortfarande bockhov, alltså går på tån, hur är senan, är de röntgade, symptomfria? Opererade eller bara behandlade med smärtstillande och avslappnande? Vilken ålder var hästarna i när de fick det/ hur fick dem det? Många frågor....kul att höra att det funkar!!!

Puttar UPP!!!! Nu när jag har lagt in bilder vill jag mer än gärna ha svar!!!!!

Om hästen stod ordentligt när bilderna togs så hade jag aldrig köpt den på bilderna ser den ordentligt skev ut i det benet, lägg där till att den är lång och vek i sina kotor vilket i sig ger svaghet + där till att den då har bockhovstendens på benet. Är den så skev som den ser ut att vara i det benet så kommer den aldrig att hålla med alla de felen på samma ben, en snedbelastning (drar du en rak linje genom knäet så ser den ut att hamna nästan på innerkanten av hoven) på en lång vek kota där vekheten dessutom förstärks av att den höga trakten hästen får av att ha bockhovsformen på hoven är bäddat för problem. Så kolla först och främst upp om den är så skev som det ser ut eller om det är bilderna som luras för att de är dåligt tagna.

Tycker fortfarande att dialogen ska ske med Vet o en mkt kunnig hovis.

Jättefin unge.:love:

jag skulle inte dra öronen åt mig innan. Vem vet om det är hovisen som inte vågar ta ner trakten eller om det hela tiden blir så.:confused:

De små kan ha en himla massa andra latenta "saker".

Tycker inte ens att det är bockhov.
Den ser lika upprätad ut på det andra. Sånt kan de växa ifrån... med rätt vård.

Hade hästen varit 3-4 så kanske inte.

Senast ändrad:

Utan att nu veta diagnos för just denna, så skulle jag hellre ta en sdn än en plattfotad som får ansträngning på hela senapparaturen o troligen även strålben.:cool:

Hästen fyller tre i maj. Hmmm...tråkigt men jag tänker ändå höra mig för med veterinär. Jag vill veta hur mycket bockhov hon egentligen har.
Visst var hon söt som fölsing:-)

OK, men har du då inga färska bilder- hur den ser ut med facit i handen?

OK, men har du då inga färska bilder- hur den ser ut med facit i handen?

Benbilderna är ju färska (eller ja när de är tagna har jag ju ingen aning om men ser ju ut att kunna vara nytagna om man ser till hovstorlek ser ju ut att kunna stämma att det är en 2,5 åring på bilderna).

Bockhov är ju det minimala problemet på det benet om verkligheten överensstämmer med bilden, hästen är ju kraftigt skev i benet och kommer att snedbelasta sin kota om den ser lika illa ut i verkligheten, bara de långa veka kotorna i sig är ett stort obs för hållbarheten (det om något sliter på senorna) att ha kombinationen rejält skevt ben med lång vek kota är en rysare.
Att sedan den växer sig hög i trakten gör att kotan blir ännu mer påfrestad och ännu vekare. Kort sagt en ruggig kombination som skriker att den inte kommer att hålla för belastning.
En häst med ett sådant ben skulle jag inte ens drömma om att köpa förrän den bevisat att den mot alla odds håller att belasta när den tävlat några år framgångsrikt utan hållbarhetsproblem.
Jag skulle absolut inte ens fundera på det när den fortfarande är oinriden, mkt troligt är att inom ett halvår när den blivit inriden så har den problem med det benet.

Hur kan du se att den är "kraftigt" skev i benen utan att se hela benet?

Jag är mer intresserad av att höra besiktningsprotokollet:cool:

v.8 ska hästen in på undersökning till atg kliniken. De har också sett bilderna men tyckte det var väldigt svårt att se något. Ägaren menar också att det var väldgt svårt att få bra bilder då hästen ej ville stå stilla. Jag ska följa med men ägaren hade gjort detta oavsett om jag är intresserad eller ej för att veta.
Fler som vill säga sitt om bilderna gör det jag tar alla synpunkter jag kan få!!!

Jag är också intresserad av att höra vad vet säger.. Väldigt söt fölis, men svårt att säga nått om benen utifrån bild eftersom det beror så mycket på om hästen står ordentligt eller om hon hade svårt att stå still. Dom kanske kämpade mycket med henne och passade på så fort don fick chansen utan att få bra bilder där hon stod ordentligt som hon gör i vanliga fall.
Fast om jag skulle enbart utgå ifrån bilderna skulle jag inte våga chansa och köpa henne.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 945
Senast: Jamtland
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 317
Senast: Lejd
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 192
Senast: athena
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka