Funderingar kring bockhov...

Empalie

Trådstartare
Ett treårigt sto jag är intresserad av hade en hovböld när hon var 3-4 månader gammal. Hon fickdå bockhov men klinken behandlade och tyckte inte att hon skulle opereras.
Idag syns det endast på att den hoven är lite rundare och behöver hållas efter enligt hovslagare.....hästen är inte riden någonting.

Hmm?????fundersam, dela med er av era tankar vad som kan bli konskvenser av detta i fall köp skulle lbi aktuellt.

Sv: Funderingar kring bockhov...

Min förra häst föddes med bockhov, och höll man inte efter just den hoven väldigt ordentligt (ordentlig dialog med hovslagare är ett måste!) så började den gå över i bockhov. Han hade aldrig några problem med den så länge vi hade honom, han var en frisk och glad häst som fungerade ypperligt som dressyrhäst. De problem han hade med hältor genom åren kom av yttre våld (är man stor, lufsig och snäll och går med massa elaka tanter som blir arga på honom när de vill att han ska ge dem bebisar och han inte förstår, ja, då händer det saker).
Så om hästens bockhov inte syns och kan hållas efter så anser åtminstone inte jag att det är några som helst problem. Du får ju som sagt var vara redo på att hästen måste ha hovslagare hos sig med max 6 veckors mellanrum, men är hästen en trevlig och bra individ i övrigt så kör på det om det känns bra.

Minns för ett antal år sedan under mitt mer frekventa tävlande en häst, som reds av en väldigt känd ryttare, som hade en påtaglig bockhov. Men den gick framgångsrikt upp till svår klass i hoppning under ett antal år.
Nog individuellt huruvida de fungerar och naturligtvis viktigt med ordentlig hovvård.

Köp inte. Eller i så fall till VÄLDIGT reducerat pris!

Det är dessutom ingenting du ska avla på. Man vet inte hur pass ärftligt just bockhov (förkortad böjsena) är, men den uppstår ofta när hästen växer för fort. Och växthastighet är i allra högsta grad ärftligt!

Om den håller för att rida på kan man inte veta förrän man provar. Men som sagt, betala inga summor för en sådan häst och kolla upp vad hästen har för försäkring och vad som gäller om du tar över/tecknar ny försäkring vid ev. köp ändå.

Personligen hade jag nog inte köpt en treåring med bockhov, just för att man inte har en aning om hur den kommer fungera med ökad belastning. En äldre individ som inte visat några besvär hade jag kanske funderat på, om den nu verkligen hade kvaliteer jag sökte.... Under förutsättning att försäkring fri från reservationer var tecknad.
Sen hade jag varit väl medveten om att inget alltid varar för evigt.

OT: Jag har tidigare köpt hästar med både hovbroskförbening, lös benbit och kissing spines som fungerat fint under en hel tävlingskarriär. Men också avlivat en treåring med allvarlig rörelsestörning från grava KS... Inte kul.
Vad jag vill säga är att individer KAN fungera med deffekter men det kan lika gärna gå åt skogen... Hur mycket vill man chansa?...

Fast här är det ju inte ärftligt skulle jag nog inte påstå om det ts skriver stämmer.

Bockhoven har uppstått pga att hästen har felbelastat benet pga smärta (hovböld) när den växte som mest. Här tycker jag att uppfödaren borde stått på sig mer och sett till att behandla fölet så hade bockhoven inte uppstått. Vad för behandling man ska sätta in är olika, men i första skedet är en tåkappa och smärtlindring ofta mer än tillräckligt.

Röntga och låt två olika erfarna veterinärer uttala sig om du verkligen är intresserad av hästen. Det finns många hästar som fungerar utmärkt trots denna defekten, men det är jätteviktigt att man är nogrann med hovvården.

fungerar är relativt. Ska man ha en skogsmullehäst spelar det ingen större roll. Men om man ska träna hästen kräver det att den är jämnsidig och det blir sällan en häst med bockhov. Pga den förkortade senan kommer den att när den letar mat på marken (hö eller bete) alltid sätta bokhovsbenet längst bak och andra benet längst fram. Det skapar en extrem ojämnhet och är man inte grym på att rida bort denna så får hästen följdproblem.
Dessa hästar blir sämre av bete och att äta mat (hö) i naturlig ätställning. Året runt box i gruspaddock och hö i höhäck förmildrar ojämnlikheten men skapar andra problem...Moment 22.

Vår ena häst har bockhov.Hon håller för skogsridning,men inte för några träningar.Så jag avråder dig från att köpa. På våran upptäcktes det med röntgen efter kotledsinflammationer.

Man kan inte dra alla över en kam, jag vet flera hästar som tävlar från 120 och uppåt som fungerar utmärkt, det är inte skogsmullehästar utan vanliga hobbytävlingshästar.

Hur mycket hästen blir påverkad är i direkt relation till hur "allvarlig" bockhoven är. Det finns inte en häst som är den andra lik.

Pga den förkortade senan kommer den att när den letar mat på marken (hö eller bete) alltid sätta bokhovsbenet längst bak och andra benet längst fram. Det skapar en extrem ojämnhet och är man inte grym på att rida bort denna så får hästen följdproblem.
Dessa hästar blir sämre av bete och att äta mat (hö) i naturlig ätställning. Året runt box i gruspaddock och hö i höhäck förmildrar ojämnlikheten men skapar andra problem...Moment 22.

Har du någon forskning som stödjer ditt utalande? För jag bedömer det som rent nonsens.
En färdigvuxen häst påverkar inte bockhoven negativt av att beta, det är hos växande föl det där med ena hoven framför den andra vid bete är negativt. Inte på en nästan färdigvuxen treåring där själva benen har slutat växa i de flesta fall.
De hästar med bockhov jag har ridit har inte varit mer oliksidiga än andra hästar.

Jag har pratat med flera av sveriges duktigaste veterinärer angående bockhovar, och INGEN har sagt något som ens liknar det du har skrivit här.

Min svägerska hade en ponny som hade bockhov på båda fram. Hon fick opereras som fölunge.

Hon betade även som vuxen med ett och samma ben framför det andra..

Hon var ridbar men var alltid kort i steget och kunde inte sträcka ut frambenen riktigt.

Fick även en senskada när hon va 7 (?) men om det beror på bockhov eller inte är svårt att veta.

Bockhoven påverkas säkert inte så mkt men att belasta sig fel halva dygnet om påverkar massor. på samma vis som tex arbetsskador uppkommer på människor.
Du får bedömma det till hur mkt nonsens du vill, helt ok.

Återigen har du några studier som stödjer det du påstår eller är det rent antagande från din sida?

Hur vet du, hur alla hästar med bockhov står när de betar?
Hur vet du hur de belastar alla sina ben?

Jag personligen tror mig veta att detta är högst INDIVIDUELLT hos olika individer, därför bör man göra en bedömning på varje enskild individ!

En bockhov är inte mer allvarlig än många andra felaktiga benställningar.

tex, knipt under framknäet, hjulbent, x-bent, felaktig inskening i framknäet, parallelförskuten i framknäna, utåttåade hästar, tåtrånga hästar, hastrånga hästar.
Många av dessa benställningar funderas det inte så mycket över, men de har alla gemensamt att det är en bruten benaxel någonstans i benet. Precis som vid en bockhov.

Det går inte att bedöma hur allvarlig en felaktig benställning är över internet, där man inte ens sett bilder på det hela. Alltså kan man inte ge några helt klara svar, för det är en bedömningsfråga ts har kommit med.

Senast ändrad:

Frågan var om hon skulle köpa en häst som hon vet har en deffekt. Svaret på den frågan är nej, oavsett vilken deffekt det rör sig om.
Hästar kostar mkt och fel blir det så lätt så det är onödigt att köpa på sig fel som man VET om.

Att köpa häst är mycket mer komplext än så. Alla hästar har något fel om man letar tillräkligt noga.

Är felet av sådan art att det kommer att påverka hästens användbarhet?
Är felet av sådan art att jag kan leva med det som hästägare?
Påverkar defekten negativt om jag skulle vilja sälja hästen i framtiden, är jag beredd att ta den smällen då i så fall?
Tycker jag så mycket om hästen att jag är beredd att ta risken att hästen kanske blir halt i framtiden?

Ibland kan det vara bra att upptäcka vissa fel så man kan ta hand om det på ett sådant sätt att hästen inte påverkas av det.

Även tillsynes "felfria" hästar kan bli halta och oandvändbara.

Personligen har jag bara dåliga erfarenheter av bockhov, maken har haft en tävlingshäst som gick MSV hoppning utan problem fram till hästen fyllde 8 år, sedan brakade det p g a bockhoven. Hovslagaren kunde helt enkelt inte göra mer.

Dock krävdes ju omfattande insatser från hovslagare och noggrann ridning och omvårdnad för att hålla hästen fräsch, det är ingen billig historia att hålla efter och det kräver en riktigt bra hovslagare. Och som sagt: i slutänden gick det ändå inte.

De som hade henne efter detta tog flera föl på henne (idioti), hon nedärvde bockhoven till 100 %. Jag har bilder på en av hennes söner och den hoven var inte verkligen inte vacker.

Sammantaget hade jag inte satsat på hästen. Allt spelar in, och så även denna förutsättning som hästen har. Det finns andra förutsättningar jag inte har några problem med, men just hovar och ben är så basic att det är svårt att bortse från.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 945
Senast: Jamtland
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 317
Senast: Lejd
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 192
Senast: athena
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka