Funderingar kring att köpa ny tävlings häst

gaski

Trådstartare
Jag har nu en 19 årig valack, som bir 20 till sommaren.
Jag tävlar honom och han är i full tävlings kondition.
Men jag har funderat på att skaffa en till tävlings häst, fast en lite yngre.
Hur länge tycker ni att man ska tävla äldre hästar? Det är många på tävlingen som blir kära i honom, för han är som liten och kompakt. Och mycket snygg att se på :) Det var en gång en som trodde han bara var 6-7 år :angel:
Hur mycket kan får man ungefär ge för en bra femgångs häst med stark pass? ;) Har nämligen fastnat för femgångare. Min häst som jag har nu är en fyr och en halvgångare med strak tölt.
Tankarna har också snurrat om att köpa unghäst?
Men vad tycker ni?

/Caroline:p

Sv: Funderingar kring att köpa ny tävlings häst

Nåt generellt pris går ju inte att säga, det beror ju på ålder, utbildningsnivå, stam mm

Har du hittat någon du är intresserad av? Eller du kanske bara kollar runt än så länge??

Jag har precis köpt en 8 årig valack som jag ska tävla med till våren. ::love:
Blev så sugen att börja tävla igen, har en dräktigt 15 årigt sto och ett två årigt sto, så det blev en till så jag kunde sätta igång att rida igen.

Jag har nu en 19 årig valack, som bir 20 till sommaren.
Jag tävlar honom och han är i full tävlings kondition.
Men jag har funderat på att skaffa en till tävlings häst, fast en lite yngre.
Hur länge tycker ni att man ska tävla äldre hästar? Det är många på tävlingen som blir kära i honom, för han är som liten och kompakt. Och mycket snygg att se på :) Det var en gång en som trodde han bara var 6-7 år :angel:
Hur mycket kan får man ungefär ge för en bra femgångs häst med stark pass? ;) Har nämligen fastnat för femgångare. Min häst som jag har nu är en fyr och en halvgångare med strak tölt.
Tankarna har också snurrat om att köpa unghäst?
Men vad tycker ni?

/Caroline:p

Så länge hästen klarar det & har kondition för det så tycker ajg inte det finns ngn åldersgräns för hur länge de kan tävlas.

Vet inte hur du definierar bra 5 gångshäst, men ska man ha en redan färdigutbildad & lovande häst så får man nog vara beredd att pröjsa minst 80 kanske...men priser över det är ju inte direkt ovanligt.

Om jag vorde du skulle jag nog köpa en häst på ungefär 4-5-6 år som du kunde utbilda medans din nuvarande häst fortfarande kan tävla. nu vet jag ju inte alls om du har dessa förutsättningar,tex att du är så duktig att du klarar att utbilda en unghäst m.m:angel:

Din nuvarande häst kan du tävla så länge han känns fräsch och tycker om det. Sen är det ju kanske en sak att dra ner lite på tävlandet(om du tävlar mycket) så småningom.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! Jag känner att jag behöver lite hjälp med mina funderingar kring min häst. Det är så att för ungefär 1 år sedan så köpte jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 869
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 428
Gnägg En märklig fråga från någon som varit hästägare flera gånger men det var så länge sedan och jag tror jag var för ung för att fatta allt...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
16 191
Senast: Targa
·
Gnägg Lite mer utsvävande funderingar kring hästförsäljning, visste inte var jag skulle lägga tråden men chansar här. Jag har två ponnyer. En...
Svar
6
· Visningar
1 184
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka