Funderingar hingstvalstråd 2013

Hippocampus

Trådstartare
Nu är det bara lite över 1 år kvar tills vi ska välja hingstar för 2013 ;)
Är det många -10or som ska betäckas? Andra ston? :D
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Min Cebula e Szkopul - Ceylon ska betäckas med en rörlig hopphingst och kandidaterna just nu är Lucky Point och Ludwigs Champion.
Tanken är en häst till fälttävlan.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Har två 10or
Grace OnTheRocks e Dalwhinne - Weltbürger. Gångartshingst

Skalmeja Noell e Faustinus - Chess. Multitalang sökes till henne.

Sen

Gabrielle e Weltbürger - Bellini Gångartshingst

Quanta Namera Quite Easy - Stanford. Hopphingst

Sen får vi se hur det ser ut då när det är dax. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Vet inte om det blir 2013 eller 2014, men tanken är iaf att min 08 efter Nobel - Bayron ska betäckas och kandidat som ligger närmast i tanken just nu är Monte Bellini.

Sedan framöver bör min 03a (Bayron - Herkules) få en till och där får vi se, jag har funderat på Corlensky G, men vi får se om det är aktuellt när det blir möjligt att betäcka henne :)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Oj, Lucky Point såg himla fin ut! En till på listan för mig då. Verkar super till mitt sto, förutom något kort rygg. Vet du hur hans avkommor ser ut? Behöver en liknande hingst som du vill ha.

Mitt sto är en -10a, efter Odermus R-Rhett Butler xx-Battleburn xx.
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

De avkommor jag sett efter L P har varit väldigt lika honom. Cebula är fullblodsaktig och långlinjerad så jag vill ha en lite kortare hingst.

Andra rörliga hopphingstar du kan titta på är Bravour och Careme.

Lägger till att du kan titta på alla utom Ludde här http://online.equipe.com/sv/class_sections/40095/results då de var med på hingsthoppningen på Flyinge i lördags.
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

jag har inte ens valt hingstar för i år ;) ska man redan behöva tänka på 2013... :rofl:

nåja, nästa år så ska ev min 10:a e Canturano-Contender betäckas, om jag inte har sålt henne innan dess.. En rörlig hopphingst letar jag med efter, med bra temperament, ej för stor (ej lämna för stort, då hon är stoooor).

Sen får jag se med resten, ev blir det två till som betäcks eller en eller tre... det tar jag då.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag lånar gärna ditt Contender-sto annars:angel:

kl
Jag skulle vilja betäcka Dezza med Diarado, om hon är fin fortfarande då...
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Oki.
Ngt mer tips?. Hmm jag vill alltså avla en internationell gångbar avkomma, vare sig jag säljer eller sparar avkomman. Vill jag sälja så ska det finnas intresse utomlands eller nationellt hos prof ryttare. Höga tankar, kanske det landas i trädtoppar.
Så en stor långlinjerade hingst med bra hals behövs.
 
Hingst funderingar (2013)

Vad ska ni betäcka med år 2013? Eller vad funderar ni på att betäcka med 2013? Gäller att starta i tid! :D
 
Sv: Hingst funderingar (2013)

Ja jag vill betäcka min 10:a 2013 men med vad???

tänkt på flera bl.a Common Sense men lite orolig för hans ben betyg och hur det kan påverka en ev avkomma.
Har ju lite andra tankar också, t.ex Stakkato....
Sto stammen är (Calido-Orlando-Landlord) funderat lite på vad som blandar sig väl med Calido, Landgraf är ju en liten goldencross med Calido men det har hon ju redan i sig genom Landlord. Någon som har idéer?
Stakkato-Calido har ju bl.a gett Salito som är en stilig herre, därför jag tänker i stakkato banorna. Men stostammen överlag behöver få in mer försiktighet.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Gäller och starta i tid :D

Actionbreaker står högst på min lista, egentligen. Men jag vet inte om man ska ha fryst på förstagångs-ston.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

kl

kl

Jag kanske eventuellt betäcker två ston nästa år :o

Z ska betäckas igen, blir förmodligen en hopphingst, men den måste ha minst 8or på gångarterna. Är sugen på Canterbury till henne, eller Quattro B kanske.

Den andra hästen som isf eventuellt ska betäckas, om jag har henne kvar, är min fälttävlanshäst Lina. Hon är ett litet fullblod, 164cm men det är mycket manke om man säger så. Hade inte tänkt betäcka henne, men eftersom hon gjort sådana enorma framsteg det här året jag haft henne börjar jag ändå fundera på det. Hon har inga jättebra gångarter, och inte heller världens bästa teknik i hoppningen, men hon har otroligt bra inställning till arbete, är enormt ambitiös och har hög ridbarhet, och jag tror inte det är helt fel att fundera på att ta ett föl. Den här tävlingssäsongen får avgöra det lite.

Som det ser ut nu har hon gått från att vara mer eller mindre skogsmullehäst till att gå enstjärnigna fälttävlansbanor, tävla LA dressyr och tävla 110 hoppning på ett års tid, hon löshoppades i söndags och hoppade då 145cm utan problem. Det är ju inte så toikigt!

Exteriört kan hon ju inte riktigt jämföras med Z (jag har en tendens att göra det även om jag inte borde...) men hon är inte så värst tokig. Litet, femenint huvud, relativt lång och välsatt hals, sluttande bogar, rak och kort rygg, sluttande kors. Hon är lite inåttåad fram, men annars välbenad.

Hennes absolut starkaste gångart är galoppen, men även skritten är bra. I traven har hon en tendens att bli lite kort och trippig, typisk "fullblods-trav", bak rör hon sig bättre, fram är hon lite kort men har blivit mycket bättre, förmodligen hjälper de sluttande bogarna till med det.

Över lag tror jag det finns mer att plocka ur den här hästen på alla plan med mer träning och styrka.

OM det nu blir så att hon betäcks så får jag leta efter en hingst som ger lite storlek, vilket då är raka motsatsen till vad jag letar efter åt Z, så en helt ny värld öppnas :D Jag tror det är klokast att lägga antingen en hopphingst på henne, eller en multitalang. Tankarna har gått till Hip Hop och Briar bla.

Har ni några tips så kom gärna med dem! :) Skulle behöva brain-storma kring detta lite. Jag har varit skeptisk till att ta föl på henne, mest för att jag inte tycker man bör avla på individer som inte har "it" s.a.s, men har efter lite diskussioner med andra som sett henne börjat fundera på det, bla är hon storfavorit hos en av våra dukta fälttävlanstränare. Vill gärna ha er åsikt oxå! :)

dsc_0004_184554857.jpg


img_3916_176649922.jpg


Och så en liten film från löshoppningen:

http://youtu.be/mgH45m08A_c
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Ang Hip Hop så gillar jag ju honom och är nöjd med min, men han ligger faktiskt på minus på mankhöjd, på blup. Har sett både pygméehästar och höghus e. honom så vill man satsa på att få upp mkh är han kanske inte bästa valet!

En som ligger högt annars på mkh är Ludwigs Champion, där har du ju också lite mångsidig talang. Sedan har jag personligen inte tyckt de LC-avkommorna jag sett varit speciellt roliga, men kan ju haft otur!

Briar ska nog inte vara i avel i Sverige i år, frågan är hur det blir 2013?

Annars tänkte jag på Stedinger, mest dressyrstam men har avkommor upp till svår hoppning också, och stor. Men man kan väl inte räkna med att han är kvar till 2013.

En annan stor herre jag gillade när han gick bruks är Colmar, han verkar inte ha varit i avel de senaste åren dock.

Corlensky G finns ju alltid också, dubbelbegåvning och högt mkh-blup.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag funderar på att betäcka min 10a, om jag har henne kvar när det är dags.

Hon är efter Rosevelt-Ragazzo-Jaguar. Jag skulle vilja få in lite mer elasticitet i gången och troligtvis lite mer storlek.
Hon är väldigt ädel. Av god typ och med bra temperament.

Funderingarna går åt Donnerhall-blod, då jag har förstått att detta skall vara lite av golden cross med R-blod.

Tips?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Ja det har du rätt i!

LC har jag inte heller blivit spec impad av, däremot CG kanske kunde vara något? Han har ju fått lite oförtjänt dåligt rykte efter sitt bruksprov, men de avkomemr jag sett har verkat supertrevliga!

Stedinger är ju en jäkla snygg häst annars, men sen tror jag att det är smartare at lägga en hoppstammad hingst, även om som du säger Stedinger har fina avkomemr i hoppning oxå, Diarado kanske oxå hade varit intressant?

Målet med avkomman är förresten en FT-häst, vilket du säkert fattade Gabby, men andra kanske inte hänger med i svängarna på den biten :P
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag har med tittat på Corlensky och tror han skulle passa mitt sto, men samtidigt känns det så tråkigt med massproducerade föl. Jag lär sig emot mig själv flera gånger i denna tråd för jag lär vilja använda flera hingstar som har många avkommor.
Vad gör CG nu? Tävlar han? Fasen, det är ju en fin hingst.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag vet faktsikt inte vad han gör nu för tiden, hade gärna sett att Waldhof hade uppdaterat sin hemsida så man kanske hade kunnat utläsa lite, men visst är det en fin herre! Och han har ju allt jag söker, storlek, gångarter och kanonbra hopp. Det som oroar mig lite är dock att han är utåt-tåad, min dam är ju inåt-tåad, är ju inte nödvändigtvis något som ärvs, kan ju bero på hovvård som föl osv, men det känns ju inte jättesmart att ta två individer med svagheter på benen. Sen är han oxå väldigt kort i ryggen, och kortare rygg behövs inte heller på min dam, hitta sadel till henne är svårt nog som det är :p Men jag gillar honom skarpt!
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

vi verkar ha samma typ av sto, min är också lite kort i ryggen (hon är ju bara 2 år men det lär inte förändras.), dock lite lite utåt-tåad.

Har funderat på den där hingsten som köptes som förädlare till holstein tror jag det var....o nu försvann namnet.

Jag har med tänkt på Diarado! :D

Sen är jag ett stort fan av Heraldik xx. Finns dock inget kvar av honom, jag har frågat ägarna.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 551
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp