Funderingar funderingar funderingar...

Nea86

Trådstartare
Jag skrev här för ett tag sedan och berättade att jag börjat leta islandshäst och bad om lite tips. Nu har jag varit och provridit 2 stycken, och ja, jag har/hade tänk prove fler men en blev såld framför näsan på mig och en visade sig ha exem osv... så det har bara blivit 2. Men nu är det så att en av dessa hästar gillar jag verkligen. Jättego häst! Nu till mina funderingar... han var väldigt pigg första gången i ridhuset och jag visste inte riktigt hur jag skulle bära mig år för att få stopp. Men det gick bättre och bättre. Sen red jag med ut och det gick också bra, men han vill gärna springa fort. Sen red jag i ridhuset en gång till och det gick jättebra! Så då hade jag nästan bestämt mig för honom... så idag skulle vi ta en kvällstur och han var väldigt pigg idag. När jag var bakom ville gick det jättebra till en början och sen gick det fortare och han sprang upp baken på hästen framför. Sen var jag först och han vill gärna springa. Jag kände hur han ville springa fortare men då ville jag stanna honom, poch visst det gick men det gick inte helt lätt.
Jag gillar som sagt hästen väldigt mycket, och det gör mig inget att det går ganska fort ibland SÅ LÄNGE JAG HAR KONTROLLEN! Funderar på om det är så att det är missförstånd mellan mig och hästen som gör det, för en annan tjej i stallet fixar det jättebra. Vet att ni nu kommer skriva att jag borde köpa någon annan... men jag vill ju så gärna lära mig rida honom jag med! Åh... det är verkligen inte lätt att köpa häst! Han är ju så perfekt i allt annat!

Sv: Funderingar funderingar funderingar...

Du får väl kolla hur den andra tjejjen gör. Man lär känna varann. Känns det rätt så.....

Några frågor att fundera på:
  • Är hästen väldigt signalkänslig och du ger för starka hjälper? Kan du kalibrera in dig på den?
  • Hur är din balans? Matchar den hästen?
  • Har du någon kunnig som du litar på som kan prova hästen och tala om ifall den svarar rätt på riktiga signaler?
  • Är du helt säker på att ägaren själv klarar av hästen? Kan någon annan intyga det, mer än säljaren? Vad har den för historia?
  • Kommer du att få kämpa för att det ska fungera hyfsat? Eller är det här hästen som du ska ha kul med och utveckla din ridning?

Kommer du att kunna känna dig trygg med den här hästen? Osäkerhet på en signalkänslig häst med mycket vilja blir lätt en ond cirkel.

Sorry om jag verkar negativ. Inte alls min mening. Men det handlar om mycket pengar och stor del av ens fritid. Det ska vara kul! :banana: Så prova några till för 17! :)

Jag tycker du ska ta dig en ordentlig funderare om du känner dig trygg på den här hästen. Om man är rädd från början är min erfarenhet att det sällan blir bättre när man väl har köpt hästen utan istället hamnar man i en negativ spiral och till slut är det inte kul alls att ha häst...

Tyvärr har jag träffat på ett flertal människor som köpt hästar som de känt sig lite osäkra på eftersom de tror / hoppas att det ska försvinna när de lär känna hästen, tyvärr blir det inte alltid så.

Jag håller med dig Mist, men jag tänkte berätta om motsatsen också.

Jag köpte mitt sto för ett år sedan, oriden. Hon stog sen hos tränare 2 månader och när jag hämtade henne kunde hon stanna, svänga, gasa, bromsa, hon var riden i skritt, trav och galopperad några gånger ute.
Men hon var ju fortfarande "grön"..
När jag var och provred efter en och halv månad tänkte jag - nej, jag kommer inte klara det här, det kommer gå åt skogen!
Vem är lilla jag, jag är ju inte duktig alls...

Jag har väldigt lätt för att bli osäker och lite rädd, och eftersom min häst var så lite riden ändå så var jag ännu mer nojig, tänk om jag inte klarar det här, tänk om hon blir förstörd?
Hon stack några gånger och jag ramla av, men nånstans i bakhuvudet så ville jag ändå fortsätta - jag hade ju ändå köpt henne därför att hon var DEN DÄR hästen!

Jag var rädd - det erkänner jag, men det gav sig ändå ganska fort och idag har jag mig en fantastiskt rolig ridhäst!
Jag gav inte upp, även om jag tvivlade på min egna kompetens, och det gick faktiskt bra därför att jag bestämde mig för att det skulle vara vi två.
Leyndarmál är också en pigg och framåt häst som du beskriver "din häst" som.

Nu kanske det inte är så lätt med varenda häst, eller människor, även om "provridningen" kändes övermäktig, så har mitt sto ett fint lynne och det påverkar ju såklart, hon är en väldigt pigg och arbetsvillig häst men det gav mig också en chans att utveckla henne åt det hållet jag ville.

Du får fundera extra noga, nu är det kanske ingen unghäst du ska köpa dig, och marknaden på ridna hästar är ganska stor så det finns en del att välja bland, men jag ångrar verkligen inte mitt val att köpa en häst jag aldrig trodde jag skulle klara av!

När jag provred mitt sto ute i skogen var hon jättepigg och lite svår att kontrollera och när jag hade köpt henne gick det VÄLDIGT fort i skogen de första månaderna men sen lärde vi känna varandra och nu går det hur bra som helst:laugh:

Jag tycker du ska gå på magkänslan. Känns det rätt för dej så köp pållen!
Ta det sen lungt, bara ut å skritta dom första gångerna.
Känner du någon som har en lugn häst så är det ju bra om dom följer med.

Lycka till!!:bow:

Nu har jag beslutat att åka och prova några till innan jag bestämmer mig. Kommer jag ändå fram till att det är honom jag vill ha så får jag väl slå till. Om någon annan köper honom innan dess att jag bestämt mig, så må så vara, då var det nog inte meningen iaf...
Någonstans där ute finns nog pållen för mig! :)

Kanske är hästen känslig och du kanske spänner benen? jag har varit med om en riktig åktur när jag red en väldigt känslig häst och jag har en dendens till att spänna mina ben.. hästen, snäll som han är svarade för mina "hjälper" och ja, jag har aldrig suttit på en häst som sprungit så fort förut.. men efter det lärde jag mig att slappna av i benen. Jag tycker att du ska provrida hästen en gång till och sen fråga om hjälp/tips utav säljaren.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 452
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 510
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 838
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 493
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar