Fundering.....

Hoppiz

Trådstartare
Har en fundering... :angel:
Om man har en lite för vid sadel så kan man ju lägga en fårskinnspad under för att "fylla ut" så länge om hästen är under uppbyggningsarbete. Så långt är jag med... men om man har en sadel som ligger som en smäck och har på en fårskinnspad, då borde väl sadeln bli lite trång?? Detta har jag gått o funderat på så det knakar.
Hur e det egentligen?? :crazy::crazy:

Sv: Fundering.....

Ok :) Tack för svar, men man ser ju att väldigt många anväder en fårskinnspad under, frågan är ju om alla verkligen är medvetna om detta, eller köper alla en för stor storlek på sadeln, sen när det inte är "inne" med fårskinn så får alla sälja sina sadlar för att köpa en mindre.

Kan bara tala för mig själv...

Jag provade ut sadel med fårskinnspad under, detta för att ytterligare fördela tryck då min häst har sadeltvång. Han reagerar inte bara på gjorden utan på allt tryck. Så för att minimera risken för sadeltvång så har han en fårskinnspad under sadeln!

Det är väl kanske för att folk tycker det är snyggt.. Men om man nu provar ut en sadel som ligger perfekt på hästen (utan padd..), och så lägger man sen en fårskinnspadd under, ja, vips, så är ju sadeln för trång :crazy:... Så varför ha padd om sadeln ligger perfekt utan att åka framåt eller bakåt eller vad det nu kan vara :p? Men sen kan man ju prova ut en sadel med padd under direkt, om hästen trivs bäst med det :)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 230
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
900
Senast: Esmeralda
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 302
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar