Fundering..

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Colombia_Girl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 839
C

Colombia_Girl

Min lilla katthona har haft kräkningar sedan urminnes tider.. alltså inte våldsamma och inte hela tiden.. (inte vet. behövande) utan direkt när hon ätit mjuk mat så kommer den upp direkt... har kollat trådar här tidigare och folk har nämt att katter gör så och att vissa katter har svårt att stänga magmunnen (tror jag att det var) osv.. Nu till min stora förtjusning...

Min katt kräks inte längre av mjukmat.. tidigare så har vi köpt mjukmat som "godis" och då av märken som Fri*kis och w*skas.. och det har inte spelat någon roll vilket märke eller vilken smak.. allt slutar alltid i en kräka..
har försökt med mini protioner typ en tesked med mjukmat osv.. (hankatten är det nämligen inget fel på och han äter och mår bra)
Av en ren slump så testade jag att köpa M*aus katt mat och hon har inte kräkits en enda gång.. Har gett henne maten i 7dagar och fått flera gånger varje dag... Wow.. hon har en så söt och rund magen nu :)

Hur kan det bli så här? var det något i de övriga matburkarna som hon inte tålt? hm..

Sv: Fundering..

*puttar upp* Är det ingen som har något förslag på vad som kan ha hänt?

Många billiga foder innehåller massa skräp, socker och spannmål som katters matsmältning inte är anpassat för. Mjaus "vanliga" mat innehåller inget av det, och bla jag och Mandalaki har fått "kräkfria" katter av det :)
Min hankatt har alltid fått bästa möjliga torrfoder, men torrfoder innehåller ju alltid mer kolhydrater är blötmat, och jag tror det räcker för att få hans mage i obalans.

Torrfoder har vi gått igenom många billiga och dyyyra märken men inget har hjälpt.. Får helt enkelt lägga om kosten för den lilla och mata henne med mjukmat för alltid.. värre för den större som riskerar att bli ännu större =)

Om din katt blev rund av mjukmat beror det förmodligen på att hon kräkts för mycket förut.

När jag slutade med torrfodret och helt gick över till blött gick mina katter ner. Det gör förmodligen din stora också.

Sol: helt kräkfri är han inte, men kräks mer och mer sällan :bow:. Däremot vägrar han fortfarande hemkört vilket den andre älskar :d

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 802
Senast: Sassy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 225
Katthälsa Jag har en katt som är född i maj 2003, så hon är drygt 10 år. Det är en katthemskatt som visserligen var kattunge (hämtades i augusti)...
Svar
3
· Visningar
1 329
Senast: Kilauea
·
Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det... 2
Svar
24
· Visningar
6 620
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka