Fundering på vagn...

Sv: Fundering på vagn...

skogstomten skrev:
okej :)
Så vagnen är därifrån, men vad är det för häst då?
Kan ju inte undgå att bli nyfiken när det är en guling. :angel:

Ja, det har jag för mig att hon har sagt iaf, och vi har nåt liknande därifrån, fast i shettis-size! :)
Skruttan heter hon, e. Enar 135, ägs av A Johansson o I Andersson i Hörby. Jättego liten guling! :)

mumin skrev:
Ja, det har jag för mig att hon har sagt iaf, och vi har nåt liknande därifrån, fast i shettis-size! :)
Skruttan heter hon, e. Enar 135, ägs av A Johansson o I Andersson i Hörby. Jättego liten guling! :)
Ägarna kände jag igen namnet på men inte hästen :o

Så du har en liknande vagn, vad tycker du om den?
Håller på att längta ihjäl mig efter en bra vagn, även om det nu är mer slädsässong här, fast lobryggan är riven så jag kommer inte åt dom :eek: och damen hatar tömkörning.

skogstomten skrev:
Ägarna kände jag igen namnet på men inte hästen :o

Så du har en liknande vagn, vad tycker du om den?
Håller på att längta ihjäl mig efter en bra vagn, även om det nu är mer slädsässong här, fast lobryggan är riven så jag kommer inte åt dom :eek: och damen hatar tömkörning.

Det är inte min, det är mammas, men hon tycker om den! :) Det som är ett problem är väl att försäljaren själv inte alltid är så rolig att handla av.. :mad:

Vaddå logbryggan riven?? Dålig ursäkt!;)
Stege upp, hissa ner med rep, lägg över plankor, använd lastare på traktor......:banana:

Inte skulle en riven brygga hindra mig från att få ner släden om det bara var före nån gång!:D

Lotta

mumin skrev:
Det är inte min, det är mammas, men hon tycker om den! :) Det som är ett problem är väl att försäljaren själv inte alltid är så rolig att handla av.. :mad:
usch då, det är ju ett stort minus om man skulle behöva service av något slag.

Fia-Lina skrev:
Vaddå logbryggan riven?? Dålig ursäkt!;)
Stege upp, hissa ner med rep, lägg över plankor, använd lastare på traktor......:banana:

Inte skulle en riven brygga hindra mig från att få ner släden om det bara var före nån gång!:D

Lotta

Jooo det är en jätte bra ursäkt :angel:
Fast det var nån, minns inte vem, som föreslog att jag skulle ställa sambon nedanför och låta honom ta emot en släde. :idea:
Han var dock inte lika förtjust iden som jag.

Äeh, men lobryggan är på G nu så snart så :banana:
Fast jag har ju tänkt att det ska få vara slädföre lite längre, fram till Mars Aprill sådär.

Beppo skrev:
så draglinorna fästs i dragringen men själva skakeln sätts längre upp. men hur är det gjort? vad jag vet så har jag inget att fästa en rem för skakel. kan en sadelmakare hjälpa mig med det tror du?
Vet inte hur jag kom dit men sladdade via någon länk till Tärnsjös sida och dom har tydligen någon rem nu som man kan köpa och sätta på uppehållsremmen! :idea:
Liknande de snabbkopplingar som finns till maratonselar, såg smidigt ut.

skogstomten skrev:
usch då, det är ju ett stort minus om man skulle behöva service av något slag.

Servicen är det inget större fel på när man väl fått grejerna, men vi har fått fel grejer en gång och så kommer de inte när de ska..
Snabb-beställde selar i april, de skulle komma i början av juni - vi väntar fortfarande.. Sa han JUL tro..?! :angel:

Hej!

Man kan använda en vanlig skakelrem för att få upp skaklarna lite högre upp på en loksele, bara den remmen passar uppehållremmen på lokselen (lite större spänne).
Tärnsjö garveri säljer en öppningsbar rem för att höja upp skaklarna. Tycker den var dyr...

Det är synd att alla vagnar kostar så mycket att köpa. Fast dom vill ju ha lön för mödan så att säga.
Jensa har rätt bra pris på vagnarna annars är beg bilaxel o hjul billiga på skoten, men det gäller ju att hitta nån som har material och kan svetsa sen oxå :crazy:... Samt åka runt med grejerna, nä det blir nog lika dyrt och kanske inte lika fint ändå!

Ang bilderna så har man tagit kortet på fjordingen när den höjer huvudet. Vilken sele som helst blir opassande i det läget!
Men bara för att visa kanske.
Shettisen (eller vad är det för prickig liten typ? :D) har korekt draglinje men om den blir lite rädd/stressad o höjer huvudet kommer draglinjen bli bruten. Det är väl det som är det största problemet med en loksele, att draglinjen bli lätt att bryta :(

Den högbyggda rockarden kostar 7000 kr!
Man kan inte köpa utan moms! Företag kan göra det men dom får typ betala o sen får tillbaka det på nått vis, krångligt. Inget privatpersoner kan göra.

Den låga rockarden kostar 3300 kr och 3400 kr.

Tycker hjulen ser veka ut. Fast det ser ut som traditionella rockardhjul. Så det är nog rätt tåliga ändå.

När man har skakeln svetsad sådär (som på dim flesta rockarder :() så måste kliva över skaklen. En sk swingerär mkt bättre då skakeln är böjd där man går ur o i, men dom är ju lite dyrare.
Vet dock inget om jensas vagnar, men det brukar löna sig att spara ihop till en vagn av bättre kvalitet!

/Lisa

_L_ skrev:
Hej!

Man kan använda en vanlig skakelrem för att få upp skaklarna lite högre upp på en loksele, bara den remmen passar uppehållremmen på lokselen (lite större spänne).
Tärnsjö garveri säljer en öppningsbar rem för att höja upp skaklarna. Tycker den var dyr...

/Lisa

Mmmm, precis det var den jag menade, förhoppningsvis kanske något fler ställe kan tänka sig att tillverka liknande saker, för en inte Tärnsjö-prisnivå :D
Fast jag är bra sugen på att skaffa en till min loksele så det blir samma färg och läder och så :d
Bra mycket smidigare än en vanlig skakelrem.

mumin skrev:
Servicen är det inget större fel på när man väl fått grejerna, men vi har fått fel grejer en gång och så kommer de inte när de ska..
Snabb-beställde selar i april, de skulle komma i början av juni - vi väntar fortfarande.. Sa han JUL tro..?! :angel:
Ja men JUL vore väl inte fel, då måste det ju vara på gång nu då? ;)

skogstomten skrev:
Ja men JUL vore väl inte fel, då måste det ju vara på gång nu då? ;)

Poängen var att vi skulle ha selarna för att mamma skulle köra shettispar på min student med nya selar.. Nu fick vi låna selar men i alla fall.. Skitdåligt när man ska lägga 16 000 kr på selar att inte få dem.. Har fortfarande inte hört nåt.. *suck* Bryr oss dock inte längre, men det är surt..

mumin skrev:
Poängen var att vi skulle ha selarna för att mamma skulle köra shettispar på min student med nya selar.. Nu fick vi låna selar men i alla fall.. Skitdåligt när man ska lägga 16 000 kr på selar att inte få dem.. Har fortfarande inte hört nåt.. *suck* Bryr oss dock inte längre, men det är surt..
Usch vad irriterande det måste varit.

har en tranemosele och ajg kikade lite på den i dag och nedaför ringen där tömmen löper igenom finns en skruv som ser ut att kunna gå att ta bort... kasnke man kan fästa något där att kunna fästa skakeln i?

tror du att jensa har dålig kvalitet på sina vagnar? har inte råd att lägga ut jättemånga tusenlappar på en vagn men eftersom jag lagt ridningen på hyllan nu och vill sattsa lite mer på körning så vill jag ha en som är bättre än den rockard jag har nu... vill därför ha en vagn med högt säte. gränsen för vad jag vill lägga ut på en vagn får vid 10.000.

Det kanske går. Ta med selen till en sadelmakare och fråga och hör vad det kan tänkas kosta. Eller mejla och fråga. Jag skulle iallafall inte försöka mej på att göra det själv - tänk om skaklarna skulle lossna när man kör.:eek:

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 285
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 371
Senast: trassel
·
Körning Har jobbat med trav i en massa år förr men blivit mer och mer intresserad av körning. Körde in min islänning förra året men känner när...
Svar
1
· Visningar
1 768
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter