Fundering på vagn...

Beppo

Trådstartare
ja... ännu en tråd om vagnar o selar då...

eftersom ajg tänkt skippa ridningen frmaöver eftersom min fjording tycker det är så trist så tänkte jag sattsa på en bra vagn istället för sadel. blir förmodligen en vagn från jensa.se eftersom den ser bra ut och ligger i rätt ok prisklass.

Kör med en loksele eftersom min fjording har en väldigt lågt ansatt hals och skulle få svårt med en bröstsele.

Nu till frågorna.

* Går det att ha en loksele till en sån vagn som jensa säljer? hamnar inte skaklarna för långt ner och stör vid vändning?
* vill veta vad ni tycker om vagnen i fråga... erfarenheter, både bra och dåliga.

kommer säkert fler frågor sen...

jättetacksam för svar! :bump:

Sv: Fundering på vagn...

Jag har en vagn från Jensa, den höga vagnen. Jag tycker att den är jättebra! Jag använder den till min c-ponny. Jag fick kapa och svetsa om skaklarna lite, då den är byggd till stor häst. Men det var inte så svårt.

Jag bad att få svängel också, tror inte att det följer med om man inte säger till. Men det var inga problem, det kostade inget extra. Den borde ju verkligen finnas där som standard.

Det enda som är lite dåligt är att det kan vara lite svårt att gå i och ur vagnen, jag är väl lite kort i rocken... Ett litet fotsteg hade varit toppen. Kanske ska ta och svetsa dit ett...

Jag tycker det är en toppen vagn till ett bra pris.

//Ella

http://www.jensa.nu/

Är det den rockarden med fjädring du menar att du har? Hur högt är sätet på den? Jag tycker hjulen ser klena ut, som cykelhjul?
Däremot skulle jag vilja ha flakvagnen han gör.:)

Det står att hjulen är 2,75. jag har 2,75 hjul och de är inte klena. Jag har kört över stock o sten och i MÅNGA hålor o diken, samt maraton.

Varför är inte svängel standard om de har svänglar? När ska folk förstå att körning inte bara innefattar skitsele o rockard?!! Åhhh! Och hur ska folk få reda på det om vagnstillverkare inte har svänglar. Det kommer dröja 100 år innan alla hästar får rätt till svängel! *frustrerad!!*

/jenny

jag ska ha svängel om jag köper en ny vagn...

men vill fortfarande ha svar på min andra fråga...om det går att ha loksele till en sån vagn?

så draglinorna fästs i dragringen men själva skakeln sätts längre upp. men hur är det gjort? vad jag vet så har jag inget att fästa en rem för skakel. kan en sadelmakare hjälpa mig med det tror du?

Är det den rockarden med fjädring du menar att du har? Hur högt är sätet på den? Jag tycker hjulen ser klena ut, som cykelhjul?

Ja, den med fjädring är det. Jag vet ej hur högt sätet är, men jag kan kolla om du vill. Jag ser högt över min c-ponny i alla fall.
Hjulen liknar mer mopedhjul och än så länge har de funkat bra. :)

//Ella

Hej vilken vagn var det du skulle köpa på jensa??
Den för 30000 ellr för 7000

Ja, tack! Jag vill gärna veta hur högt man sitter i den rockarden!:)

http://img.photobucket.com/albums/v315/Jennyfjording/Loksele.jpg

Selen på bilden är min sele. Den extra remmen för högre skakelfäste satt på när jag köpte den, men den är ju fäst i däckeln och jag tror att det är gjort redan från början. Det är nog inga problem för en sadelmakare att sätta dit en sån på din sele också! Kan inte tro att det skulle vara så dyrt heller, det är ju inget större jobb.

jag tycker de ser rätt veka ut med tunna bräder...hm annars är ju tanken god men....5000spänn för nåt så vekt...nja...nej...

snigelfarmor skrev:
Jag tror att draglinjen blir bruten, OCH att skaklarna hamnar för långt ner. Den ser ut att vara gjord som gigg, med lutat säte och raka skaklar fram till mitten på hästen.

Kanske du ska låta sy fast en skakelrem du med som vi såg i en annan tråd härinne.

Lite bilder på hur det ser ut in action Med höjt skakelfäste.

http://fotokristerlindh.se/flyinge050723/images/_J9G0121.JPG

http://fotokristerlindh.se/flyinge050723/images/_J9G0133.JPG

hallå hallå de selarna är utpassade noga...visst e de?! och se...där finns då inte 15cm (en gubbes näve) under halsen på dom..och endå har hästarna upp huvudet/halsen iaf den första..sådär ser de ju ut på min oxå juh...+ att min pålle har massa päls.

Gullan86 skrev:
jag tycker de ser rätt veka ut med tunna bräder...hm annars är ju tanken god men....5000spänn för nåt så vekt...nja...nej...

5000 kr, vilken vagn menar du? Jensa har ingen vagn som kostar 5000.

Gullan86 skrev:
hallå hallå de selarna är utpassade noga...visst e de?! och se...där finns då inte 15cm (en gubbes näve) under halsen på dom..och endå har hästarna upp huvudet/halsen iaf den första..sådär ser de ju ut på min oxå juh...+ att min pålle har massa päls.

Det finns gott om plats på båda hästarna, desutom är de i drag båda två. Din stod still och såg halvstrypt ut plus att den såg ut att ligga framför bogen, mot halsen tight.

Ta hjälp av någon som kan lokselar. Det är jättesvårt via bild att se, de som kommenterat säger vad de ser, inget annat. Gör vad du vill med svaren, du känner din häst bäst.

/jenny

mumin skrev:
Vad paff jag blev när jag kände igen både hästen o kusken! :idea: Det trodde jag inte när jag klickade på länken och förväntade mig vilken bild som helst.. :) Vet inte exakt vilken modell på vagn den är, men den är från Christer Persson, Equus Driving i alla fall..
okej :)
Så vagnen är därifrån, men vad är det för häst då?
Kan ju inte undgå att bli nyfiken när det är en guling. :angel:

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 285
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 371
Senast: trassel
·
Körning Har jobbat med trav i en massa år förr men blivit mer och mer intresserad av körning. Körde in min islänning förra året men känner när...
Svar
1
· Visningar
1 768
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter