Fundering på höjder på hopptävling Ponny

T

Tornado

Jo jag satt och funderade lite och ju mer jag tänker på det desstu orättvisare känns det.

Då till funderingen.
Om man har en ponny kategori B som är maxad på 130 cm får man ju hoppa en LD på 60 cm men om man har en D-ponny på 141 cm (skillnaden är ju bara 11 centimeter) måste man hoppa 20 cm högre än ponnyn som är 11 cm mindre.
Så rent teoretiskt måste det ju vara svårare att vara bra på en D-ponny än på en B-ponny.
Men då tänkte jag att egentligen borde man bara höja 5 centimeter mellan klasserna, för att då skulle man höja ungefär 1 centimeter hinder per 2 centimeter häst (tror jag iaf att dte blir).

Så funderingen jag har är varför man höjer just 10 centimeter och inte 5 centimeter per kategori och sen kanske 10 centimeter per klass så att det blir ungefär såhär:

Kategori B LD= 60 centimeter
Kategori C LD= 65 centimeter
Kategori D LD= 70 centimeter

Kategori B LC= 70 centimeter
Kategori C LC= 75 centimeter
Kategori D LC =80 centimeter

Sv: Fundering på höjder på hopptävling Ponny

Jo fast det kan ju likagärna vara så att man har en b-ponny som är 121 cm och en d-ponny som är 148 cm = 27 centimeters skillnad. ;)

Nja, jag tycker höjningarna är bra som de är nu..

Det kommer nog alltid att vara orättvist för någon hur man än gör. Ibland tänker jag ändå att varför ska jag behöva hoppa tio centimeter högre i samma klass med c-ponnyn som är lika stor som b-ponnyn i stallet? :p

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 129
Senast: Unafraid
·
Hoppning Jag sökte i forumet och hittade en ca 10 år gammal tråd. Även om de råd som TS fick i den var bra, så tänkte jag att det kanske finns...
2
Svar
23
· Visningar
3 807
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 708
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar