fundering om uppsittning....

Jag gör på det sättet när jag absolut inte får nudda hästen i sidan och hästen är för hög för mig samt jag saknar pall, detta pga att jag är lite mindre vig än jag vill vara och har hopplöst korta ben. Upp till 1,60 klarar jag med ryggen mot hästens huvud och utan att peta hästen i sidan men 1,70-1,80 är inte speciellt lätt...

Har man ryggen mot hästens huvud måste man komm upp mycket kvickare och ha foten mycket "rakare" (trampad rätt ner) för att kunna vrida runt foten i luften utan att nudda hästen...
Så var det med det.

Jag är 160 och har för det mesta pall med, möjligtvis inte på en ponny. Det är ju det mest skonsamma för häst, sadel ch ryttarens leder...

Militärerna började med den sortens uppsittning, just för att den var den skonsammaste (inte mina ord, läser ur en ridhandbok från 1940). Det är meningen att man ska "studsa" tre gånger innan man sitter upp, det för att själv få upp lite fart och sen för att förbereda hästen på tyngden. Även för att ditt eget ben inte ska bli felbelastat i knät, vilket det blir om du sitter upp med ansiktet i färdriktningen. (Eftersom foten då ska vara parallell med hästens sida för att inte nudda hästen, samtidigt som kroppen är mot hästen) Man fick inte använda pall då, eftersom man skulle tränas i att sitta upp, och då kunna göra det i alla situationer. Kanske fick lite klarhet i allt detta nu? :)

När jag precis skulle lära sig rida så fick jag lära mig att man skulle göra så :smirk:
Varför fick jag aldrig förklarat så det var inget jag använde mig av innan jag skaffade pall heller.
Jag använder pall nu förtiden när jag sitter upp, sticker helt enkelt in foten i stigbygeln och sätter mig i sadeln. Totalt okomlpicerat :D

När jag rider ponnyer så står jag med näsan på sadeln och "kliver" upp, större häst står jag på något då jag inte är särskillt vig... alternativt så får någon lyfta upp mig

Jasså där ser man.
Men hur ska man ha kontroll över vad hästen gör där fram då? Är det inte bästa sättet att stå med näsan mot hästens mage då?
Fast iofs så sätter man ju in foten i magen då kanske på hästen och det är ju inte så skönt.

Men du beskrev inte det som jag ser "överallt". Man står på ett ben och hoppar runt tills man kommer med ryggen mot hästens bakdel.. Det är det jag tycker ser så roligt, fult och oerhört onödigt ut.
Men du menar alltså att man ska vrida sig när man är i luften?
Är det inte lätt gjort att tappa balansen då? Jag vet inte, har aldrig provat... :confused:

Jag sitter alltid upp från nånting :idea:, t ex liten trappa som e byggd för det el från staketet eller vad som helst.. skonar hästens rygg och sadeln hamnar aldrig snett! :bump:

Funkar bäst för mig! :angel:

Hej !

Inom islandshästvärlden står vi brevid
hästen och vänd i samma riktning som den. Man fattar tygeltaget med bägge händerna ( som om man redan satt till häst ) och sedan kliver man bara på från vänster eller höger sida. Detta tycker jag är säkraste sättet , om hästen skulle få för sig att springa inann man är uppe och klar så har man fortfarande kontroll på hästen iom tygeltaget. Jag förstår dock att detta inte funkar på större hästar , jag skulle inte kunna ha tygeltaget klart på en häst som är 1,70 .... å andra sidan skulle hästen nog hinna ganska långt om den ville innan jag var uppe och hittat tyglarna + börjat bromsa...

Man ska ha så pass sträckt tygel så att hästen inte går iväg. På vissa hästar har jag även fått uppmaningen att ha lite kortare yttertygel.

Att hoppa runt tills man står med ryggen åt rumpan till är inte korrekt enligt det jag fått lära mig utan man ska hoppa ifrån marken trycka upp sig på rakt ben i stigbyheln och göra vridningen på vägen upp. Hoppar man runt har man dessutom tappat poängen med att kunna skjuta ifrån med benet om hästen går framåt under uppsittningen.

Själv föredrar jag dock pall, dels för hästen men även för mitt eget knä. (gammal ledbandsskada)

Jag håller med dig! förstår itne alls varför man envisas med att sitta upp på det sättet. Skaderisken måste jue öka...du har ingen koll på vad din häst gör om du står med ryggen mot den då du ska sitta upp.

Jag sitter upp med utan att vända ryggen till hästen så som de flesta islandsryttare gör. mer bekvämt, praktiskt och minskar skaderisken!

Jag är så bekväm av mig så jag ställer hästarna intill ex en bänk och sen kliver jag upp :D

Sv: fundering om uppsittning....

Försöker att använda pall även när jag rider ponny, för att skuna ryggen på hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 903
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hur visar sig spatt "för första gången"?? Smyger det sig på eller är det bara där en dag typ *boom* nu har du spatt lille häst? Det är...
Svar
8
· Visningar
848
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama