Fundering om sluta

Zolimita

Trådstartare
Jag har inte ännu börjat öva öppna och sluta med hon jag rider för men har ju läst om hur hjälperna ska ges och så.Hästen kan,så jag har testat lite själv:o Öppna tycker jag inte känns ok,så det väntar jag med till jag har hjälp så det blir rätt men däremot testade jag sluta efter en väg igår och det var som poff bara så gick hon med rumpan lite innanför spåret.
Ska ju inte testa mycket mer utan tränare men är det lätt för hästen att fuska med slutorna,ska man lära sig rida öppna först:confused:
Är så träningssugen:)

Sv: Fundering om sluta

Vad man "ska" börja med är väl lite individuellt. Men jag skulle nog föredra att börja med öppna.
Det är lätt att man förväxlar sluta med att hästen bara sätter in innerbak och går på dubbla spår.
Vore jag du och kände mig minsta osäker skulle jag ta hjälp av tränaren till att börja med.

Öppna är väl det man mest brukar börja med. Jag lär mina hästar öppna redan som unga för att flytta in den inre bogen och för att lösgöra dem. Sluta är oftast lite svårare för hästarna ( diagonalsluta!) Jag börjar alltid med diagonalslutorna för jag tycker att de är de som är korrekt. De längst långsidorna använder jag mest i lösgjörande syften sen. Vissa hästar gillar dem inte alls, för de har ingen plats att flyta på.

Gör så här, rid in på diagonalen i skänkelvikning. Vid "X", så ändrar du bara riktning på hästen och går tillbaka till långsidan som du kom i från, fast självklart längre ner. (Som en halvt "X") Samma ställning och böjning.

Kan du göra dennna övning utan att du känner att hästen sladdar eller knyter ihop sig, så rider du ju "sluta", på vägen tillbaka.

Om hästen är böjd i kroppen kan den ändå fuska och gå på dubbla spår som du menar?

Okej,har läst också att man kan rida "bogen in" som förberedelse för öppna.

Kanske provar det:idea:

Iaf så fick jag veta idag att det finns plats över på dressyrträningarna i helgen:) Så vi ska träna redan ikväll:banana::banana::banana:

Men i en skänkelvikning är väl hästen inte böjd i kroppen utan bara ställd? i en öppna/sluta är den ju både böjd och ställd?

Men i en skänkelvikning är väl hästen inte böjd i kroppen utan bara ställd? i en öppna/sluta är den ju både böjd och ställd?

Absolut!

Men kan man göra övningen utan att hästen knyter sig så är det en början, att sedan ta igenom sidan på hästen, om det fungerar i övrigt är inte så svårt.

Saken är den att skolorna är ju mycket mer än var bakdelen/framdelen befinner sig. Som någon skrev så är det lätt att "tro" att man rider sluta bara för att bakdelen är innanför spåret. Öppna och sluta handlar om böjning, sen blir det ju då även en tvärning pga. att hästen inte kan gå rakt fram och vara böjd samtidigt. Höger sluta = Böjd i högersidan där man låter framdelen vara kvar på spåret. Höger öppna = Böjd i högersidan där man låter bakdelen vara kvar på spåret. Visst kan det vara nyttigt att känna att du kan placera bakdelen var du vill tex, men då tycker även jag att du ska börja med att träna på att placera bogen på olika sidor om dig, för den är svårast att ha kontroll på och är jättebra arbete för lösgjordhet och rakriktning! :)

Ja,ska ta hjälp sen när vi är där så det blir rätt:) Som ej rutinerad är det ju så svårt när man inte vet hur det ska kännas när det är rätt.
Men den gången gick hon lite böjd och kändes som att hon tog i,är ju så svårt att beskriva:confused:

En grej som du kan kontrollera själv, om du har en spegel eller någon på marken, är att i en skola ska hästen inte korsa både bak - och frambenen, då är det skänkelvikning (hårt draget). I en sluta ska frambenen fortfarande gå rakt fram, i en öppna ska bakbenen gå rakt fram.

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 580
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 483
Senast: Brynja
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 305
Senast: lirco11
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar