fundering över vitaminer och chevinal plus

J

jezekl

jag har en fundering över en rekomendation jag fick när jag höll på och räknade ut foderstat för ett tag sen. Jag fick då rådet att det behövdes selen och vitaminer utöver det jag räknade på. Jag hade flera olika förslag och selen och vitaminer behövdes som tillskott till alla. Chevinal plus var det förslag på preparat som dök upp. Jag undrar hur vet man att man behöver det tillskottet? Selen kan jag förstå, men vitaminer? Är det något man räknar på också?

Sen undrar jag om det finns några bra alternativ för selen och vitaminer istället för Chevinal plus? Jag ger det nu och det kan vara så att min häst inte gillar det. Antingen är det den han inte gillar eller lucernet. Jag håller på och testar mig fram. Han får lucern, krafft protein, lite morötter och fosforbalans.
 
Selen kan du ge endera i form av något av de selen & E-vitanmintillskott som finns, eller så ber du vet skriva ut Tokosel.vet som du ger ett mått/vecka.

Multivitaminer finns i en hela massa märken, bara välja och vraka.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 302
Senast: Efwa
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 183
Senast: isafore
·
Foder & Strö Min pålle (hbl val, f-95) står just nu på Strömsholm efter att ha haft förstoppning i blindtarmen. Han är bättre o just nu känner jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
14 893
Senast: ako
·
E
Foder & Strö Jag behöver verkligen hjälp! Jag har en Varmblodsvalack på 11år. Lite förhistoria: Jag köpte honom 1februari i år, då såg han...
Svar
8
· Visningar
1 072
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp