Fundering kring kvoterna....

A

Arracsbullen

:confused:

Har en fundering som jag vill bolla med er kunniga
foderstats-beräknare.. :bow:

Gäller kvoten Smrp/MJ.
Hur högt över det beräknade totala behovet kan man gå med
MJ och Smrp för att uppnå kvoten?

Med det totala behovet menar jag underhåll + arbete...

Samma fråga gäller Ca/P kvoten..Hur mkt kan man gå "över"?
:confused: :confused: :confused:

Ingela

Sv: Fundering kring kvoterna....

Menar du hur mycket extra energi du kan ge för för att komma upp i proteinbehovet? Eller att du måste ge "extra allt" bara för att ha en lagom kvot?
Generellt sett så utsöndrar hästen mineraler som kalcium och fosfor om man överutfodrar dem. De kan dock påverka upptag av andra mineraler, och fosfor är ju en "miljöbov", så det ska man väl se upp med lite. Får hästen mer energi än den behöver kommer den gå upp i vikt, precis som vi människor. Får den mer protein än den behöver använder den överskottet till energi och kissar ut kvävet (som ju också är ett miljöproblem).

Iccic skrev:
Menar du hur mycket extra energi du kan ge för för att komma upp i proteinbehovet? Eller att du måste ge "extra allt" bara för att ha en lagom kvot?

Vi säger att jag har ett totalt behov av MJ 75 Smrp 450= Kvot 6

Men vid uträkning så hamnar ex MJ på 90 och Smrp på 550 för att få kvoten 6..

Hur högt över kan jag gå?? :confused:

Arracsbullen skrev:

Alltså, vad är problemet? Får du för mycket protein eller för mycket energi när du räknar?

Arracsbullen skrev:

Energibehovet varierar mer än proteinetbehovet från häst till häst. En del är väldigt bensinsnåla men behöver ändå en minimimgd protein för de kroppsliga processerna så att kvoten kan bli hög och tvärtom. Räkna ut behoven var för sig och ställ den på trivselkvoten.

Ca/P är däremot en kvot man bör hålla mellan 1,2-1,8 HH

Senast ändrad av en moderator:

Kvoten 6 är inget "heligt tal", utan en "normal" hästs behov av protein i förhållande till energi. Jag räknar sällan med kvoter utan försöker täcka behoven var för sig, så i ditt exempel skulle jag försöka att inte ligga över på både energi och protein i alla fall... Och hur högt över behoven du kan gå beror på vilka "konsekvenser" du är beredd att ta, ligger du på för mycket energi, t.ex så kommer din häst troligen bli fetare och fetare tills den är så pass tung att den faktiskt behöver all den energi den får.

Mineralkvoterna är jag mer noga med, men jag skulle inte bli orolig för en Ca/P-kvot som låg strax över 2, så länge P-behovet var uppfyllt.

Iccic skrev:
Kvoten 6 är inget "heligt tal", utan en "normal" hästs behov av protein i förhållande till energi. Jag räknar sällan med kvoter utan försöker täcka behoven var för sig, så i ditt exempel skulle jag försöka att inte ligga över på både energi och protein i alla fall... Och hur högt över behoven du kan gå beror på vilka "konsekvenser" du är beredd att ta, ligger du på för mycket energi, t.ex så kommer din häst troligen bli fetare och fetare tills den är så pass tung att den faktiskt behöver all den energi den får.

Mineralkvoterna är jag mer noga med, men jag skulle inte bli orolig för en Ca/P-kvot som låg strax över 2, så länge P-behovet var uppfyllt.

OK.. I mitt fall så är det proteinet som "rusar"..
Är inte duktig på detta med foderstater utan håller på och lär mig.
Men ex denna fundering kan jag inte hitta svar på i någon av mina foderstatsböcker...

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 890
Senast: inverterad
·
Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 292
Senast: Corax
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar